Lakkoon lähteminen saa hurjaa kannatusta peliääninäyttelyn ammattilaisilta / Uutiset / pelaaja.fi

Lakkoon lähteminen saa hurjaa kannatusta peliääninäyttelyn ammattilaisilta

9.10.2015 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
6

Yhdysvaltalaiseen SAG-AFTRA-ammattiliittoon kuuluvat peliääninäyttelijät ovat äänestäneet myönteisesti mahdollista ääninäyttelijöiden lakkoa kohtaan.

Äänestys lakon mahdollisuudesta käytiin syys-lokakuun vaihteessa SAG-AFTRA:n epäonnistuttua kahteen otteeseen neuvottelemaan uusista ääninäyttelijöiden ja pelijulkaisijoiden välisistä perussäännöistä. Lakkoa tukivat peräti 96,52 prosenttia jäsenistä, kun 75 prosentin äänimäärä olisi ollut jo tarpeeksi antamaan ammattiliitolle valtuudet julistaa jäseniensä lähtevän lakkoon.

Vielä ainakaan toistaiseksi ääninäyttelijät eivät ole kuitenkaan lakossa. SAG-AFTRA:n tarkoituksena olisi vielä kertaalleen palata pelijulkaisijoiden kanssa neuvottelupöytiin ja yrittää saada kaikkia osapuolia miellyttävän sopimuksen aikaiseksi. Jos tämä ei kuitenkaan onnistu, saattavat ääninäyttelijät hyvinkin lähteä lakkoon ja kieltäytyä näin työskentelemästä tyystin videopelien parissa ennen kuin sopu syntyy.

Lakon puolesta ovat julkisesti puhuneet useat nimekkäät ääninäyttelijät, kuten esimerkiksi Jennifer Hale (Mass Effect -sarjan naispuolinen Shepard), David Hayter (Metal Gear Solidin Snake), Elias Toufexis (Deus Exin Adam Jensen) ja D.C. Douglas (Resident Evil -sarjan Wesker).

Lähde: SAG-AFTRA

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Rainbow_Dazed kuva
Rainbow_Dazed

Hieno juttu! Joskus pitää taistella oman hyvinvoinnin sekä oikeudenmukaisen kohtelun puolesta ja olen aina iloinen kun ihmiset puolustavat itseään. Toivon ääninäyttelijöille menestystä työehtojen neuvottelujen äärelle.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Taisin jo toiseen uutiseen jotain samanlaista kommentoida mutta mielestäni työstä pitää saada työtä vastaava palkka. En kuitenkaan kannata mitään elokuvanäyttelijöiden miljoonapalkkoja, kuten en muitakaan älyttömiä summia, oli mikä tahansa työ tai asema kyseessä.

Tosin jos perustaa yrityksen, niin kukapa siihen on sanomaan jos itselleen jakaa miljoonien osingot ja työntekijöille se peruspalkka. Toisaalta työntekijäthän se työn tekee, joten lienee ihan fiksua maksaa ainakin sen verran, että ei lähde osaavat tekijät sinne, missä työtä arvostetaan. En sitäkään ymmärrä, millä perusteella joillekin yritysten johtajille, jotka eivät siis ole olleet yritystä perustamassa (tms.), jaetaan miljoonan bonuksia ja/tai lisäeläkkeitä, vaikka samaan aikaan menisi kuinka huonosti firmassa ja irtisanottaisiin tekevää porukkaa.

Käyttäjän Norsukampa kuva
Norsukampa

Itku ja parku jos tämä viivästyttää tulevan Fire Emblem-saagan länkkärimaiden julkaisuaikataulua.

Käyttäjän Rabbitman kuva
Rabbitman

Ahnetta porukkaa, etenkin tuo David Hayter. Siinäpä vasta yliarvostettu ääninäyttelijä, joka ei osaa esiintyä ja sillä on ainoastaan mielenkiintoinen ääni (ja hyvään peliin pääsi).

Käyttäjän Perhonen kuva
Perhonen

Toivottavasti menevät lakkoon ja pelifirmat ottaa tilalle uutta talenttia näiden sijaan:D
Ääninäyttely on kuitenkin aivan häviävän mitätön osa pelidevausta. Koodarit, mallintajat ja animaattorit ne ansaitsevat lisiä liksoihin.

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac
Lainaus käyttäjältä Norsukampa

Itku ja parku jos tämä viivästyttää tulevan Fire Emblem-saagan länkkärimaiden julkaisuaikataulua.

Kohtalontoveri, samaa päivittelin itekin jo aiemmassa uutisessa. Tumblrista on tullut jo aikamoinen miinakenttä, mikäli tykkää seurata blogeja joissa postitetaan kamaa myös Fire Emblemistä (kaiken maailman muiden videopelijuttujen ohella). Jopa AWAKENING-pelille omistautuneet fanitaide-blogit ovat syyllistyneet postittamaan kunnon juonispoilereita Fates-pelistä, joten kannattaa olla varovainen...

Mutta se siitä aasinsillasta, takaisin asiaan: minua naurattaa kaikki nämä postaukset, joissa ääninäyttelijöitä syytetään "ahneudesta". Kuten tuolla aiemassa uutisessa jo mainittiinkin, pelkästä rahasta ei nyt todellakaan näytä olevan kyse.

Vai onko se teistä muka oikein, että ääninäyttelijöille tai heidän agenteilleen ei aina suostuta kertomaan edes sitä, missä pelissä ja millaisessa yhteydessä ääninäyttelijän suoritustaan tullaan käyttämään? Jos kerta tavan näyttelijät voivat kieltäytyä rooleista periaatesyistä johtuen (esim. Michelle Pfeiffer aikoinaan kieltäytyi Clarice Sterlingin-roolista Uhrilampaissa, koska hänestä elokuva oli liian väkivaltainen), niin sama mahdollisuus tulisi antaa myös ääninäyttelijöille. Heille tulisi kertoa suoraan, että "Tässä on se peli, johon suorituksesi tulee. Tämä on se hahmo, jolle äänesi menee ja tälläinen on se tilanne, jonka yhteydessä ääntäsi käytetään." Annetaanhan tavan näyttelijöillekin mahdollisuus perehtyä ennakkoon leffan kässäreihin ym. ja he saavat sitten sen perusteella tehdä päätöksen, lähtevätkö he edes koko touhuun mukaan (niin kuin tuossa esimerkkitapauksessa).

Ja mitä noihin "hävyttömiin" stunttilisiin tulee: maksetaanhan ihmisille esim. ylityökorvauksia ja raskaiden töiden lisiä. Ja ääninäyttelijöiden tärkein työkaluhan on -ylläri pylläri- heidän oma äänensä. Mikäli se joudutaan rääkymään täysin tai lähestulkoon rikki jossain roolissa, niin on oikeus ja kohtuus, että sellaisista hommista saa extraa. Ai miksikö? No ehkäpä sen takia, että rikki rääytyllä tai käheällä äänellä ei kovin hirveesti muita (ääni)näyttely-hommia tehdä. Minä en ainakaan rupeasi sellaisiin hommiin, jonka jälkeen en voisi palata töihin pariin viikkoon ja josta saisi vain peruspalkan. Rahallista hävikkiähän siinä tulisi. Ja pahimmillaan joku isomman luokan työtarjous voisi päätyä jollekin toiselle tyypille.

On totta, että ääninäyttelijöiden rooli eroaa huomattavasti tavan näyttelijöistä. Toisin kuin näyttelijöiden, heidän ei tarvitse huolehtia ilmeistään taikka muusta ruumiinkielestä, sillä pelien koodaajat huolehtivat niistä heidän puolestaan. Ääninäyttelijöiden huoleksi jää ainoastaan antaa mahdollisimman uskottava suoritus pelkän äänensä voimin... Ja tämän takia, heille tulisi sitä suuremmalla syyllä antaa kunnon perehdytys roolinsa taustoihin! Kuinka ääninäyttelijöiden olisi tarkoitus panna parastaan vajavaisilla tiedoilla? Ja entäpä jos roolista tuleekin täysi floppi - olisiko silloin oikein kritisoida PELKÄSTÄÄN suorituksen antanutta ääninäyttelijää? Huonoilla suorituksilla voi pahimmillaan olla negatiivisia vaikutuksia myös uusien työpaikkojen saannissa. Paskasti informoitu ääninäyttelijä voi epähuomiossa tehdä todellista hallaa uransa tulevaisuudelle.

Näyttäisi siltä, että tällä lakolla pyrittäisiin ennen kaikkea tasa-arvoisiin oikeuksiin sekä etuihin. Eli siis vastaaviin, kuin mitä monilla muilla viihdealan työntekijöillä on jo ennestään. 96,52 % positiivinen ääniluku on helevetin iso satsuuna. Enkä jaksa uskoa, että niin yhteinäiseen lukuun oltaisiin päästy pelkästään "rahanahneella" vonkumisella. Lakossa on kumminkin omat riskinsä sekä rahalliset hävikkinsä, myös ääninäyttelijöillä.

Herääkin kysymys: johtuvatko nämä syyttelyt ääninäyttelijöiden "rahanahneudesta" vain siitä, että te ette halua pelienne viivästyvän? Ihan sama miten paskoissa oloissa ääninäyttelijät työskentelevät, kunhan seuraava Mass Effect:Andromeda, Final Fantasy XV sekä Street Fighter V eivät myöhästy heidän takiaan? Ja olisiko se todellakin ihan sama, jos julkaisijat vain palkkaisivat koko joukon amatöörejä kokeneiden näyttelijöiden tilalle? Ja sitten julkaisijat jatkaisivat voittojen repimistä näiden uusien työntekijöiden selkänahoista?

Kuten sanottua, arvostan ääninäyttelijöiden työtä. Ja täten haluaisin, että näillä arvostamillani ihmisillä olisi mahdollisimman reilut olosuhteet työssään. Miten voisin kunnolla nauttia jonkun hahmon läsnäolosta pelissä, jos tiedän, että pelin kulissien takana kuohuu? Ja että arvostamani hahmon todellinen ääni voi pahimmillaan VIHATA omaa työtään?

Sillä se vasta olisikin surullista.

Nostoja