Legendat eivät lennä ikuisesti – Pokémon GOn erikoishirviöiden aikataulut vahvistettiin / Uutiset / pelaaja.fi

Legendat eivät lennä ikuisesti – Pokémon GOn erikoishirviöiden aikataulut vahvistettiin

26.07.2017 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
5

Pokémon GO -kehittäjä Niantic on paljastanut aikataulut koskien pelin legendaaristen taskuhirviöiden saatavuutta.

Kirjoitushetkellä saatavilla olevan Articunon on kerrottu pysyvän pelissä aina maanantaihin 31. heinäkuuta asti. Tämän jälkeen metsästettäväksi saapuu 7. elokuuta asti Moltres, jota seuraa viikon ajan myöskin saatavilla oleva Zapdos.

Tieodossa ei ole, kauanko peliin ensimmäisenä legendaarisena hirviönä ilmestynyt Lugia on saatavilla pelissä. Niantic ei ole kertonut myöskään jatkosuunnitelmistaan legendaaristen poksujen suhteen.

Kaikki legendaariset hirviöt ovat kohdattavissa Pokémon GOssa Pokémon-saleihin ilmestyvinä raid-taisteluina.

Lähde: Pokémon GO (Twitter)

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Kertsu kuva
Kertsu

Kiva, tuota pulua ei saa millään kiinni ja sitten se vielä otetaan pois. Terveisin 8 kertaa sitä yrittänyt.

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac

Pokemon Go:ta tuli viimeksi pelattua jossain helmi-maaliskuun aikoihin. Lugian olisin voinut vielä lähteä hakemaan pöpeliköstä ihan nostalgian nimeen, mutta käpyjäkin kiinnostaa jotkut perkeleen raidit. Tavallaan ymmärrän, että legendaarisille turreille on annettu iiisooot helat sekä vähän epätavallisempi pyydystysmetodi, koska ovathan ne kummiskin legendaarisia Pokemoneja.

Mutta minä kuulun siihen sakkikuntaan, jota tappelemiset tai salit eivät ikinä inspanneet Pokemon Go:ssa. Siihen nimeen Lugia ja elementtivarpuset saa ainaskin mun puolesta liihottaa vapauteen.

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty

Aika ärsyttävää että ottavat pois noinkin nopeasti. Olin alunperin sitä mieltä että legendaariset olisi pitänyt tuoda peliin siten että ilmoittavat selkeästi missä ja milloin monsu ilmestyy että kaikki pääsevät sinne jos sen haluavat ja sitten voivat sen napata, tästä syystä Chicagossa kaikki onnistui ja tästä syystä me muut epäonnistumme.

Tänään tosin itse sain pienen toivonpilkahduksen kun eräs sattumanvarainen Raid-kumppani sattui törmäämään minuun ja jakoi WatsApp-ryhmän linkin johon raportoidaan näköhavainnot minun kaupungistani. Vinkkinä kai siis sanoisin että kannattaa etsiä sosiaalisesta mediasta jos omassa kaupungissasi on näitä ryhmiä.

Ja tulevaisuudessa Nianticin pitäisi antaa Second Chance ihmisille jotka ei onnistunu ekalla kerralla.

Käyttäjän Celoril kuva
Celoril

Itse pidän kyllä näistä uudistuksista. Raid-taistelut tuovat mukavasti vaihtelua ja Legendaaristen saapuminen vielä enemmän. Peliä ei nimittäin voi pelata enää yksin ja eikös sosiaalisuus ole ollut pelin kantavia teemoja alusta pitäen.
Legendojen saapuminen on kyllä kummasti lisännyt erilaisten ryhmien syntymistä ja yhteydenpitoa pelaajien kesken. Ja kyllä nuo saa napattua tuossa ajassa jos vain haluaa (ellei satu matkoja tai Kertsun mielettömän huonoa tuuria) ja eiväthän legendaariset nyt kummiskaan jatkuvasti voi esillä olla... Ja taatusti tekevät paluun jälleen jossain vaiheessa.

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac
Lainaus käyttäjältä Celoril

Itse pidän kyllä näistä uudistuksista. Raid-taistelut tuovat mukavasti vaihtelua ja Legendaaristen saapuminen vielä enemmän. Peliä ei nimittäin voi pelata enää yksin ja eikös sosiaalisuus ole ollut pelin kantavia teemoja alusta pitäen.

Kantavia, kenties, muttei todellakaan pakollisia. Ennemminkin näyttäisi siltä, että kun Nianticilla tajuttiin miten paljon ihmiset tykkäävät pelata tätä peliä porukoissa ( sekä tehdä yhteistyötä ja verkostoitua somessa), niin peliä oli hyvä lähteä kehittämään lisää siihen suuntaan. Varmasti heillä oli suunnitelmia sen varalle jo alusta pitäen, mutta kuten sanottua, Pokemon Go:ta pystyy (tai ainakin pystyi) pelaamaan ihan hyvin myös itsekseen.

Olivathan alkuperäisetkin Pokemon genit 1-3 hyvin yksinpelivoittoisia, ennen kuin Nintendo hankkiutui niistä hiton vaihtokaapeleista eroon. Siihen nimeen ärsyttääkin nykyään nähdä tyyppejä kommentoimassa enkkufoorumeilla tyyliin "Lolz, mitä te kritisoitte Pokemon-pelien yksinpelikampanjaa? MONINPELI on se, missä nämä pelit loistaa ja missä niiden pääfocus on! Näinhän se on aina ollut! Paitsi että ei - Pokemon peleissä oli alkujaan hyvin vahva painotus yksinpelissä. Vaihteluun sekä tappeluun toki kannustettiin jo heti alusta alkaen ja genistä 3 eteenpäin alkoi ilmestymään muutakin moninpeli toimintaa niiden ohelle. Varsinkin turrien vaihtelu on aina ollut pakollista, jos haluat dexin täyteen. Mutta ennen kuin langaton netti astui kuvioihin, enemmistö Pokemon pelaajista olivat täysin eristyksissä toisistaan. Tämä otettiin huomioon myös yksinpelin vs. moninpelin sisällön määrällä.

Nykyisellään meillä onkin jo kaiken maailman Battle Royalea, Wonder Tradea sekä muuta yhteisöllistä toimintaa, koska teknologinen kehitys on mahdollistanut myös sen osa-alueen laajentamisen. Minua ei haittaa, jos tyypit pitävät moninpelistä enemmän kuin yksinpelistä. Siinä vaiheessa minulta tosin loppuu ymmärrys, jos moninpeli-immeiset rupeavat dissaamaan meitä yksinpelin ystäviä em. tavalla, varsinkin silloin, kun kritisoimme pääpelin puutteita. Itseäni ainakin jurppii, että esim. Sunin ja Moonin nelossaari oli niin paljon tyhjää täynnä (ilmankos, kun Gamefreakin piti puskea pellolle tuplasti kolmosversioita vain vuosi edellisten pelien jälkeen). Minun puolestani tarjolla saisi olla vaikka 10 vs 10 pelaajan tila – en silti koskisi siihen, koska tappelu toisia vastaan ei kiinnosta. Senpä vuoksi moninpeli-immeisten on turha hehkuttaa näitä ominaisuuksia yksinpelaajille – ne eivät paikkaa meille tärkeän yksinpelin puutteita.

Mutta se siitä aasinsillasta Pokemonin pääpeleihin, nyt takaisin GOun pariin: itselleni pelin suurin viihdearvo oli nimenomaan turrien etsimisessä ympäristöstä. Ei tappeluissa, ei saleissa, ei kaveripiireissä tai yhteisöissä. Vain siinä, että sain kulkea ympäriinsä omassa tahdissa ja hauduttaa munia siinä samalla, jännäten josko sieltä vihdoinkin tulisi vaikkapa se viimeinen puuttuva startteri tai Eevee. Samalla oli kiva tutustua eri nähtävyyksiin Pokestoppien avulla (vaikka osa niistä oli hävinnyt jo aikoja sitten, kuten vaikka jotkut väliaikaiset maalaukset).

Kuten jo sanoin, ymmärrän kyllä miksi näiden turrien pyydystys on laitettu yhteisön sekä raidien varaan. Ne eivät vaan ole minun juttuni – olen muutenkin yksinäinen susi pelaamiseni kanssa. Jos pelaan moninpeliä, se on paikallista co-oppia omien kavereideni kanssa. Sitäkin tulee tehtyä harvoin ja useimmiten lähinnä joidenkin tosi vanhojen pelien kohdalla. Wonder Trade ja ajoittainen GTS:n käyttö Pokedexiä varten ovat sosiaalisinta toimintaa, mitä vielä suostun ventovieraiden kanssa tekemään.