Life is Strange kampanjoi kiusaamista vastaan arjen sankarien voimin / Uutiset / pelaaja.fi

Life is Strange kampanjoi kiusaamista vastaan arjen sankarien voimin

14.01.2016 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
8
Life is Strange kampanjoi kiusaamista vastaan arjen sankarien voimin

Viime vuoden todennäköisesti tunteikkain seikkailupeli Life is Strange valjastetaan nyt hyvään tarkoitukseen.

Square Enix on aloittanut pelin nimissä hashtag-kampanjan, jolla pyritään ehkäisemään kiusaamista jokapäiväisin teoin. Peliä pelanneille tutun kuuloinen #EveryDayHeroes-aloite kannustaa osallistujiaan pohtimaan oman arkensa sankareita ja sankaruutta, ja pyrkii näin istuttamaan toivon siemenen elämän kaltoin kohtelemien sydämiin.

– Kerro meille tarina siitä, miten selvisit vastoinkäymisistä, puolustit oikeutta tai autoit ystävää hädässä. Jokainen päivä on uusi mahdollisuus olla sankari, Chloe-hahmon ääninäyttelijä Ashly Burch pohtii kampanjan koskettavalla mainosvideolla.

Pelkät kauniit sanat eivät välttämättä aina riitä muutoksen ajamiseen, joten jokainen asianmukaisella hashtagilla varustettu päivitys kasvattaa Square Enixin lahjoituspottia rapakon takana. Rahat suunnataan suoraan kiusaamisen vastaiselle National Bullying Prevention Center -keskukselle, mutta tiedossa ei ole, paljonko kukin päivitys lisää summaan. Kampanja jatkuu aina ensi tiistaille asti, ja keskustelua voi seurata vaikkapa Life is Strangen verkkosivuilta.

Mainosvideon voi katsastaa kokonaisuudessaan alta, mutta se sisältää valtavia juonipaljastuksia pelin toisen ja kolmannen episodin paikkeilta.

Lähde: Life is Strange, VG247

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Mutta kuitenkin on oikein jättää tyyppi joka juuri pelasti nahkasi, joka makaa maassa taottavana pyssymiehen armoille ja paeta itse paikalta. Ei mut niin eihän siinä mitää, kun se oli mies ja nainen pelasti oman nahkansa! Auta armias mikä haloo siitä olisi tullut jos mies olisi jättänyt naisen pulaan siinä samaisessa kohtauksessa! Pirun typerä peli, sitä pahimpaa SJW-bs:ää peliksi naamioituneena.

Käyttäjän Fastphase1 kuva
Fastphase1

Hieno idea pakko myöntää. Itsekin koulukiusattuna haluaisin aina nähdä kaikenlaisten kampanjoiden toteutuvan kunnolla.

Ja snaketus: se peli on alkupuolella typerä, mutta eteenpäin mennessään tekijät viskaisevat maton pelaajan alta useaan otteeseen.

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123
Lainaus käyttäjältä snaketus

Mutta kuitenkin on oikein jättää tyyppi joka juuri pelasti nahkasi, joka makaa maassa taottavana pyssymiehen armoille ja paeta itse paikalta. Ei mut niin eihän siinä mitää, kun se oli mies ja nainen pelasti oman nahkansa! Auta armias mikä haloo siitä olisi tullut jos mies olisi jättänyt naisen pulaan siinä samaisessa kohtauksessa! Pirun typerä peli, sitä pahimpaa SJW-bs:ää peliksi naamioituneena.

Mistä kohtauksesta oikein puhut? Olen pelin pelannut 4 kertaa enkä saa päähäni.
Ja peli on itselle vuoden paras.

Käyttäjän Krademuzy kuva
Krademuzy

^itselläkin meni hieman hahmottaa, mutta ilmeisesti snaketus puhuu episode 1 kohdasta, jossa Nathan uhkaili Maxia ja Warren tuli väliin, ja Max lähti Chloen auton kyytiin ja "pakeni paikalta" :D

Käyttäjän Markka1 kuva
Markka1
Lainaus käyttäjältä kurrinen123

Mistä kohtauksesta oikein puhut? Olen pelin pelannut 4 kertaa enkä saa päähäni.
Ja peli on itselle vuoden paras.

Ekassa episodissa Wareen pelastaa Maxin sen hullun pikkunilkki kouluampujan kynsistä (en muista nimeä) ja jää itse hakattavaksi.

Itselle oli taas vuoden pettymys. Odotin parempaa upean Remember Me:n tekijöiltä. Kasvoanimaatiot oli aivan pökkelöitä ja viimeisestä episodista eivät saa selvää edes astrofyysikot. Muuten peli oli ihan hyvä mutta vika episodi nimenomaan oli shaibaa ja täten jäi sitten kakan maku suuhun.

Itse uutiseen, niin hyvällä asialla Square Enixin tytöt ja pojat ovat.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä snaketus

Mutta kuitenkin on oikein jättää tyyppi joka juuri pelasti nahkasi, joka makaa maassa taottavana pyssymiehen armoille ja paeta itse paikalta. Ei mut niin eihän siinä mitää, kun se oli mies ja nainen pelasti oman nahkansa! Auta armias mikä haloo siitä olisi tullut jos mies olisi jättänyt naisen pulaan siinä samaisessa kohtauksessa! Pirun typerä peli, sitä pahimpaa SJW-bs:ää peliksi naamioituneena.

En ole peliä itse vielä pelannut, mutta millä tavalla peli sanoi, että kaverin jättäminen pulaan oli oikein? Monesti vain huomaa, että ihmiset näkevät elokuvat ja pelit mustavalkoisesti niin, että tilanteiden tulee olla joko selkeästi hyviä tai pahoja ja sitten tulee tällaisia kummallisia tulkintoja, kun teos sekoittaakin soppaan vähän harmaan sävyjä. Ei näiden tilanteiden tarvitse kuvastaa aina suoraan sitä mitä tekijät näkevät "oikeana" tai "vääränä". Voisivat useamminkin luottaa siihen, että heidän ei tarvitse julistaa meille pelaajille mitään totuuksia, vaan osaamme tehdä myös omia päätelmiä näkemästämme.

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123
Lainaus käyttäjältä Krademuzy

^itselläkin meni hieman hahmottaa, mutta ilmeisesti snaketus puhuu episode 1 kohdasta, jossa Nathan uhkaili Maxia ja Warren tuli väliin, ja Max lähti Chloen auton kyytiin ja "pakeni paikalta"

Aaahhhah. Niin tietysti.
Voisin kyllä tässä Haerskin lisäksi vielä pari pointtia tuoda esille miksi Snaketuksen teksti oli väärin, tietyltä osin, ei kokonaan (Eli spoilereita), vaikka toki ymmärrän että tahallaan liioitteli asiaa:
[spoiler]-Se että Warren oli maassa hakattavana oli se pelastus.
-Nathanilla ei ollut pyssyä enää siinä kohtaa
-Nathan ei ole oikeasti niin vaarallinen, joka selviää ajankuluessa.
-Nathan halusi Maxin, ei Warrenia, joten ei Nathan Warrenille sen pahempaa tee kuin kostaa saamastaan tärskystä.
-Maxin oli vähän pakko häippäistä 2 syystä. (Chloe, karkuun meno)[/spoiler]
Noiden lisäksi tosiaan tuo Haerskin sanoma.

Lainaus käyttäjältä Markka1

Odotin parempaa upean Remember Me:n tekijöiltä. Kasvoanimaatiot oli aivan pökkelöitä ja viimeisestä episodista eivät saa selvää edes astrofyysikot. Muuten peli oli ihan hyvä mutta vika episodi nimenomaan oli shaibaa ja täten jäi sitten kakan maku suuhun.

Ja tähän vielä vähän. Kasvoanimaatiot oli kökköjä, muttei se haitannut itseä.
Vika episodi oli varsin selkeä, jos oikeasti tutki pelissä asioita ja tykkäsin siitä, että vika episodi oli erilainen muista. LIS:n yksi hienoimpia juttuja on juuri sen monipuolisuus. Pelissä on hiippailua, keräilyä, tutkimista, salapoliisi hommia, puzzleja, valintoja, toimintaa, surullisia kohtauksia (itkin vikassa ep. 2x, Nathanin viestissä vähän ja loppukohtauksessa paljon, enemmän kuin pelin takia ikinä), iloa, aikuisia teemoja, teinien höpsöttelyjä, huumeita, seksiä, viitteitä homosuhteista, hienoja sivutarinoita ja paljon muuta. Ja silti peli pysyy hyvin kasassa ja tunnelma on alusta loppuun mahtava. Ja peli on ihmeen uskottavakin.
Erikoismainintana hipsterityyli ja indiemusa iski itseeni satasella.

Tohon Haerskin juttuun muuten yhdyn elokuva osaltakin. Kuulen tosi usein ihmisten olevan MIKSI TOI TEKEE NOIN!!!!, koska ei asiat ole mustavalkosiia, kyllä ihmiset tekee tyhmiä juttuja in real life myös, joten se että leffahahmo tekee mielestäsi ei ole mitenkään epärealistista.

Käyttäjän Magictoast kuva
Magictoast

Ja siinä kohtauksessa Warren myös huutaa Maxille että lähde meneen, mä hoidan