Liiat ylisanat suomalaiselta tubettajalta tulkittiin mainokseksi – peliyhtiö sai huomautuksen (päivitetty) / Uutiset / pelaaja.fi

Liiat ylisanat suomalaiselta tubettajalta tulkittiin mainokseksi – peliyhtiö sai huomautuksen (päivitetty)

7.07.2016 // Kirjoittanut: Jaakko Herranen
18
Laeppavika

Mainonnan eettinen neuvosto on puuttunut suomalaisen Laeppavika-tubettajaryhmän Destiny-aiheisen videon sisältöön. Sponsoroidun videon on nähnyt toistaiseksi lähes 150 000 katsojaa.

Laeppavika ylistää yli 14 minuuttia kestävällä videollaan Destiny-peliä ja sen laajennuksia huomattavan vahvoin ylisanoin. Mainonnan eettisen neuvoston mukaan tuotetta rohkaistaan ostamaan viittaamalla siihen poikkeuksellisen mainosluontoisesti. Videon mainitaan olevan olevan sponsoroitua sisältöä vain kuvauksessa, ei videomateriaalissa itsessään.

Mainonnan eettinen neuvosto tulkitsee videon olevan maksettu mainos, joka ei tuo yhteistyökuviota tarpeeksi selkeästi esille. Neuvoston mukaan "sosiaalisessa mediassa toteutettavaan markkinointiin pätevät samat säännöt kuin markkinoinnin perinteisiin muotoihin."

Neuvosto antoi samassa yhteydessä huomautuksen Laeppavian kielenkäytöstä videolla. Mainostajalla on neuvoston mukaan sekä yhteiskunnallista että ammatillista vastuuta, eivätkä voimasanat ole tällöin soveliasta kuunneltavaa.

Laeppavika itse kertoo varsinaisen sopimuksen olevan solmittu YouTube-videoverkostofirma United Screensin ja pelin julkaisseen Activisionin välillä.

- Kaupallisen yhteistyön kohde on Destiny-peli. Kaikki muu sisältö on Laeppavika-kanavan normaalia sisältöä niin käsikirjoituksen, tyylin kuin yleisön aktivoinnin osaltakin, Laeppavian väki kertoo.

Noottia ei saa Laeppavika itse, vaan Activision.

Lähde: Yle, Helsingin Sanomat

PÄIVITETTY kello 14:15: Uutista tarkennettu ja selkeytetty

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Jostain syystä olen tuon videon (ainakin sieltä täältä) katsonut ja kyllähän se melkoista hehkutusta oli jos yhtään oikein muistan. Yhteistyöstä on kuitenkin mainittu, joten en näe asiassa ongelmaa.

Toivon toki, että herra itse on oikeasti sitä mieltä mitä kertoo. Tosin osaksi video taisi olla faktapohjaistakin, eli varsinaiset mielipiteet oli ehkä valikoiden jätetty pois. Tämä tosin edelleen vain muistikuvan perusteella. En jaksa katsoa videota uusiksi (jos se edes enää on nähtävillä?) yhtä kommenttia varten.

Käyttäjän Portable kuva
Portable

Kuinka tyhmä/kateellinen ihmisen täytyy olla että vaivautuu tekemään tällaisesta ilmoituksen ?

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Voisi oikeastaan olla mun mielestäni enemmänkin vaatimus kertoa, että video on kaupallinen yhteistyö varsinaisella videolla. Ei noita kuvauksia kukaan lue ja varsinkin jos on siellä näytä lisää -napin takana.

Käyttäjän lindario kuva
lindario

Tubetus-kulttuuri ja korporatismi ovat eksistentiaalisen syövän lähde, joten arvostan tätä.

Käyttäjän realOG kuva
realOG

Kiitos tiedosta

Käyttäjän Lykos kuva
Lykos
Lainaus käyttäjältä Portable

Kuinka tyhmä/kateellinen ihmisen täytyy olla että vaivautuu tekemään tällaisesta ilmoituksen ?

Kuluttajalla on oikeus tietää, milloin kyseessä on mainos. Se on ihan laki.

Käyttäjän SinnGamer kuva
SinnGamer

Ettäkö ei sitten itse osaa päätellä koska kyseessä on mainos? Mä ehkä näen sitten aina kaiken bullshitin läpi joten tuon pölinät on sananmukaisesti maksettu. Aivan kuten Markiplierin tai PewDiePien, Jacksepticeye ja muiden isojen. Niillä on isot diilit ja sopparit mitä ne sanovat. Varsinkin jenkkilässä kaikki tuntuu olevan kässärin varassa. Esim. AngryGrandpa tai McJuggerNuggets. Ja jälkimmäinen paljasti sen itse ja heti perään alkoi seuraava "Aitoa elämää" show. No joo. Inhottavaa tämä korporoituminen ja se että eletään mainonnan ytimessä jossa siitä ei pakoon pääse. Ja ettei oikein osaa sanoa mikä on totta ja mikä ei. Mutta sitä mikä myy, eli draama, niin sitä tehdään kelat sauhuten ja oikolukuja tarkastaessa.

Käyttäjän Bloob kuva
Bloob
Lainaus käyttäjältä snaketus

Voisi oikeastaan olla mun mielestäni enemmänkin vaatimus kertoa, että video on kaupallinen yhteistyö varsinaisella videolla. Ei noita kuvauksia kukaan lue ja varsinkin jos on siellä näytä lisää -napin takana.

Jep, samaa mieltä. Katsojalle pitää käydä erittäin selväksi että kyseessä on sponsoroitu sisältö, ja ainoa tapa että se toteutuu on että se kerrotaan videolla, vähintään videon alussa. Muuten sisältöön mielestäni ei pidä puuttua; antaa käyttää yli -sanoja niin paljon kuin huvittaa.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus käyttäjältä SinnGamer

Ettäkö ei sitten itse osaa päätellä koska kyseessä on mainos? Mä ehkä näen sitten aina kaiken bullshitin läpi joten tuon pölinät on sananmukaisesti maksettu. Aivan kuten Markiplierin tai PewDiePien, Jacksepticeye ja muiden isojen. Niillä on isot diilit ja sopparit mitä ne sanovat. Varsinkin jenkkilässä kaikki tuntuu olevan kässärin varassa. Esim. AngryGrandpa tai McJuggerNuggets. Ja jälkimmäinen paljasti sen itse ja heti perään alkoi seuraava "Aitoa elämää" show. No joo. Inhottavaa tämä korporoituminen ja se että eletään mainonnan ytimessä jossa siitä ei pakoon pääse. Ja ettei oikein osaa sanoa mikä on totta ja mikä ei. Mutta sitä mikä myy, eli draama, niin sitä tehdään kelat sauhuten ja oikolukuja tarkastaessa.

Itsekin ihmettelen ihmisten medialukutaitoa. Sekä sitä, ettei osata sen vertaa kuvausta avata, että jos edes hieman epäilyttää ylistys, niin tarkistaisi onko mainintaa mainostamisesta. Ikävää jos ihmiset on niin taantuneita, että kaikki pitää alleviivata ja olla kädestä pitämässä joka asiassa. Surullista suorastaan. Itse ainakin aion parhaani mukaan opettaa oman lapseni käyttämään omia hoksottimiaan. Se voi tosin olla haastavaa, kun huomaa miten ihmiset sopeutuu tiettyyn kädestä pitämiseen ja holhoukseen.

Sinun viestisi taas on aika outo: ensin näet bullshitin läpi mutta sitten myöhemmin "ei oikein osaa sanoa mikä totta ja mikä ei". No kumpi sinulla nyt on se fiilis tästä? Itselläni edelleen se, että kyllä nuo tunnistaa helposti. Jos ei mitään pienintäkään kritiikkiä löydy, niin melko varma mainos. Ainakin jos kanava on suosittu. Eri asia jos katsojat sadoissa ja kanavan tilaajat alle tuhannessa. Silloin harvemmin on mainostamista. Helppohan noita merkkejä on tunnistaa.

Lainaus käyttäjältä Bloob

Jep, samaa mieltä. Katsojalle pitää käydä erittäin selväksi että kyseessä on sponsoroitu sisältö, ja ainoa tapa että se toteutuu on että se kerrotaan videolla, vähintään videon alussa. Muuten sisältöön mielestäni ei pidä puuttua; antaa käyttää yli -sanoja niin paljon kuin huvittaa.

Miksi ihmisille on muka niin vaikeaa katsoa videon kuvaus? Siis KUVAUS. Kuvaus kertoo, mitä videolla on ja usein enemmän videon taustoista. Minä enemmän videoita tehneenä voin suoraan sanoa, että en minä kaikkea taustatietoa nimenomaan halua videolle missään muodossa. Tosin Youtube on mediana sen verran erilainen, että siinä nuo tiedot voisivat siellä videollakin hyvin olla. Perustan kuitenkin näkemykseni enemmän perinteisemmän videotuotannon, kuten sketsien, elokuvien sun muiden pohjalle. Ei niihin mitään helvetin ylimääräisiä tekstejä lyödä. Tuli mieleen esimerkiksi suomalainen elokuva Pahat pojat, jossa ainakin itselläni osui jotenkin ärsytyshermoon ne alun mainokset ja sponsorit. Ehkä tuo on se mihin mennään mutta itse en tykkää.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus käyttäjältä zappah

[quote='käyttäjältä SinnGamer']Ettäkö ei sitten itse osaa päätellä koska kyseessä on mainos? Mä ehkä näen sitten aina kaiken bullshitin läpi joten tuon pölinät on sananmukaisesti maksettu. Aivan kuten Markiplierin tai PewDiePien, Jacksepticeye ja muiden isojen. Niillä on isot diilit ja sopparit mitä ne sanovat. Varsinkin jenkkilässä kaikki tuntuu olevan kässärin varassa. Esim. AngryGrandpa tai McJuggerNuggets. Ja jälkimmäinen paljasti sen itse ja heti perään alkoi seuraava "Aitoa elämää" show. No joo. Inhottavaa tämä korporoituminen ja se että eletään mainonnan ytimessä jossa siitä ei pakoon pääse. Ja ettei oikein osaa sanoa mikä on totta ja mikä ei. Mutta sitä mikä myy, eli draama, niin sitä tehdään kelat sauhuten ja oikolukuja tarkastaessa.[/quote]Itsekin ihmettelen ihmisten medialukutaitoa. Sekä sitä, ettei osata sen vertaa kuvausta avata, että jos edes hieman epäilyttää ylistys, niin tarkistaisi onko mainintaa mainostamisesta. Ikävää jos ihmiset on niin taantuneita, että kaikki pitää alleviivata ja olla kädestä pitämässä joka asiassa. Surullista suorastaan. Itse ainakin aion parhaani mukaan opettaa oman lapseni käyttämään omia hoksottimiaan. Se voi tosin olla haastavaa, kun huomaa miten ihmiset sopeutuu tiettyyn kädestä pitämiseen ja holhoukseen.

Sinun viestisi taas on aika outo: ensin näet bullshitin läpi mutta sitten myöhemmin "ei oikein osaa sanoa mikä totta ja mikä ei". No kumpi sinulla nyt on se fiilis tästä? Itselläni edelleen se, että kyllä nuo tunnistaa helposti. Jos ei mitään pienintäkään kritiikkiä löydy, niin melko varma mainos. Ainakin jos kanava on suosittu. Eri asia jos katsojat sadoissa ja kanavan tilaajat alle tuhannessa. Silloin harvemmin on mainostamista. Helppohan noita merkkejä on tunnistaa.[quote='käyttäjältä Bloob']Jep, samaa mieltä. Katsojalle pitää käydä erittäin selväksi että kyseessä on sponsoroitu sisältö, ja ainoa tapa että se toteutuu on että se kerrotaan videolla, vähintään videon alussa. Muuten sisältöön mielestäni ei pidä puuttua; antaa käyttää yli -sanoja niin paljon kuin huvittaa.[/quote]Miksi ihmisille on muka niin vaikeaa katsoa videon kuvaus? Siis KUVAUS. Kuvaus kertoo, mitä videolla on ja usein enemmän videon taustoista. Minä enemmän videoita tehneenä voin suoraan sanoa, että en minä kaikkea taustatietoa nimenomaan halua videolle missään muodossa. Tosin Youtube on mediana sen verran erilainen, että siinä nuo tiedot voisivat siellä videollakin hyvin olla. Perustan kuitenkin näkemykseni enemmän perinteisemmän videotuotannon, kuten sketsien, elokuvien sun muiden pohjalle. Ei niihin mitään helvetin ylimääräisiä tekstejä lyödä. Tuli mieleen esimerkiksi suomalainen elokuva Pahat pojat, jossa ainakin itselläni osui jotenkin ärsytyshermoon ne alun mainokset ja sponsorit. Ehkä tuo on se mihin mennään mutta itse en tykkää.

Kyse ei ole hoksottimista vaan siitä, että se on laki ja nämä mainostajat yrittää parhaansa mukaan yleensä peitellä sitä, että kyseessä on mainos. Ja voin sanoa, että ei ihmiset ei todellakaan lue niitä kuvauksia juuri koskaan, ainoastaan jos erikseen mainitaan ja sieltä jotain tarvii löytää. Itse luen yleensä jos haluan esim. info mitä musiikkia tai jotain muuta videolla oli. Kyllä minä huomaan yleensä mikä on mainos ja mikä ei, mutta silti se pitäisi tehdä heti selväksi videolla ja nimenomaan videon alussa. Sitten voin päättää tuhlaanko aikaani kyseisen videon katsomiseen.

Nostoja