Avoimet pelimaailmat ovat tätä nykyä varsin kovassa muodissa. Äskettäin ilmestynyt The Witcher 3 on yksi tuoreimmista ilmestyksistä avointen maailmojen sankkaan joukkoon, ja muun muassa Metal Gear Solid V, Just Cause 3 ja Assassin’s Creed Syndicate loikkaavat kelkkaan vuoden loppuun mennessä.
Kysyimmekin Pelaajalehti.comin viikon kysymyksenä, onko avoimen maailman pelejä jo liikaa. Vastausjakauma oli seuraavanlainen.
Onko avoimen maailman pelejä jo liikaa?
– Ei ole. Eikä varsinkaan hyvin toteutettuja. Mafia, Watch_Dogs ja Assassins Creedit ovat hyviä esimerkkejä siitä, miten avoin maailma on jäänyt melko köyhäksi. Lisäksi L.A. Noire on taas alisuorittaja avoimuudessa, pohti Temposaur kommenteissa.
– Itse huomaan nykyään suosivani enemmän lineaarisia kokemuksia, joissa meno on suht suoraviivaista. Se ei tosin tarkoita, etteikö sillä pelimatkalla voisi olla paljon haarautuvia teitä ja vaihtoehtoja valittavana, OsKu tuumi.
– Ei, niitä ei ole liikaa, kunnollisia avoimen maailman pelejä on jopa liian vähän. Haluaisin avoimen maailman pelin, joka olisi oikeasti vapaa, ilman mitään pakollisia skriptattuja juonikohtauksia tai uuvuttavia välivideoita. Tarinan pitäisi syntyä pelimekaniikan ja pelaajan tekojen seurauksena ja niin edelleen, totesi JNyknn.
– En sanoisi, että niitä on liikaa, mutta en toisaalta ymmärrä sitäkään eräiden pelaajien asennetta, että kaiken pitäisi olla aina vaan avoimempaa ja putkijuoksu on automaattinen miinus pelille, hämmästeli Haerski.