Lukijat ovat puhuneet: Elden Ringissä ei todellakaan pitäisi olla vaikeustasovaihtoehtoja / Uutiset / pelaaja.fi

Lukijat ovat puhuneet: Elden Ringissä ei todellakaan pitäisi olla vaikeustasovaihtoehtoja

14.03.2022 // Kirjoittanut: Ville Arvekari
0
Lukijat ovat puhuneet: Elden Ringissä ei todellakaan pitäisi olla vaikeustasovaihtoehtoja

Pelaaja.fin viime viikon kyselytulokset ovat selvinneet. Kuluneen seitsemän päivän aikana lukijakunta kertoi kantansa FromSoftwaren tavanomaisesti haastavamman puoleisten pelien kohdalla aina päätään nostavaan kysymykseen.

Kysymys kuului tällä erää, pitäisikö studion uutuuspelissä Elden Ringissä olla vaikeustasovaihtoehtoja. Vastauksia kertyikin jälleen mukavat 859 kappaletta, joista ylivoimainen 75 prosentin enemmistö pitää studio nykyistä linjaa yhdestä vaikeusasteesta oikeana.

Pitäisikö Elden Ringissä olla vaikeustasovaihtoehtoja?

Todellakin. 25 %
 
Ei todellakaan. 75 %
 

Avointen kommenttien puolella perusteluja kuultiin suuntaan ja toiseen. Tässä muutamia poimintoja.

– Ymmärrän hyvin heitä, jotka haluaisivat vaikean taistelun sijaan keskittyä tutkimaan pelin maailmaa. Meneehän se peliin rakennettu taidokas juoni ja maailmaan upotetut salaisuudet tavallaan kokonaan hukkaan, jos niitä ei omien taitojen avulla pysty aukaisemaan. –– minua ei ainakaan haittaisi jokin helpompi vaikeustaso Elden Ringissä. Ei se ole pois minulta, koska kuitenkin koettaisin läpäistä pelin ensin sillä normaali vaikeustasolla, GrumpyOldMan puntaroi.

– Minusta npc-hahmojen tai muiden pelaajien pyytäminen apuun tavallaan on helpotus vaikeustasoon. Itse ainakin olen joskus tähän turvautunut, esim. Dark Souls 2:n ja Bloodbornen dlc-pakettien bosseissa. Minusta on hyvä, että kerrankin on sellainen avoimen maailman peli, jossa sivutehtävien koluaminen ja nurkkien nuohoaminen salaisuuksien toivossa on vaikeustason vuoksi puolipakollista. Lisäksi täytyy oikeasti miettiä, että miten kehittää hahmoaan, sillä omaan pelityyliin sopimaton buildi saattaa myöhemmin estää etenemisen. Jos heti valikosta voisi valita easy-moden, nämä ominaisuudet eivät ainakaan minusta tuntuisi enää kovin oleellisilta, tuumi Hege.

– Ei näissä peleissä ole oikein mitään pointtia ilman haastetta – – Taistelun timanttisuus tulee juuri siitä, ettei sitä voi vetää klassisella rämpytystaktiikalla, vaan siinä on pakko olla ajatusta mukana, pohti Haerski.

– Ei todellakaan, sillä pelit antavat mahdollisuuden pelata peliä juuri niin vaikealla, tai helpolla kuin haluaa. Helpotukset tietysti vaativat enemmän tunteja alle kehittämällä hahmoaan, mutta se mahdollisuus silti on. Itseä kiehtoo peleissä nimenomaan näiden uniikkius ja pitänyt jokaisesta omalla tavallaan. Juuri ennen Eldeniä tuli väännettyä taas huomattavasti Sekiroa ja hieman Bloodbornea, ja niin ne vain imasivat taas mukaansa. Elden Ring onkin sitten vähän omanlaisensa näihin verrattuna ja ihan pirun hyvä peli. Nämä eivät ole kaikkia varten ja se on ihan hyvä juttu, sillä valtavirtaistaminen tuhoaisi koko FromSoftwaren vision, perusteli Kille.

– Koko pelin idea on voittaa se ja itsensä, joten sen idea vesittyisi jos sen voisi "skipata". Tottahan se tietenkin on että on eri tasoisia pelaajia ja jotkut eivät välttämättä ikinä pysty peliä läpäisemään mutta en minäkään ole kaikkia pelejä pystynyt enkä silti ole niiden kohdalla toivonut, pyytänyt tai raivonnut että on liian vaikea ja pitäisi tehdä jotain. Olen jättänyt kesken ja arvostanut niitä, jotka ovat pelin päässeet läpi, mietiskeli zappah.

Toimitus kiittää jälleen kaikkia kyselyyn osallistuneita ja näkemyksiään jakaneita! Muistakaa myös osallistua tämän viikon kyselyyn, jossa selvitetään kertaheitolla, millä konsolivalmistajalla on kovin ajopelisarja.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.