Pelaajalehti.comin etusivulla olevissa kyselyissä tiedustellaan lukijoidemme mielipidettä milloin mistäkin aiheesta.

Viime viikolla kyselimme Star Wars Battlefront II:n mikromaksusotkun innoittamina, tappavatko mikromaksut kiinnostuksesi odottamaasi peliä kohtaan,  Selkeä 59 prosentin enemmistö suhtautui maksuihin suhteellisen maltillisesti, kunhan mikromaksut eivät vaikuta räikeästi pelaamiseen. Toki huomattavat 28 prosenttia vastaajista antoi totaalisen täystyrmäyksen mikromaksuille kaikissa muodoissaan. Vastauksia kertyi yhteensä 1112 kappaletta.

Tappavatko mikromaksut kiinnostuksesi odottamaasi peliä kohtaan?

Kyllä, kaikissa muodoissaan 28 %

 
Vain, jos mikromaksut vaikuttavat räikeästi pelaamiseen 59 %
 
Ei, kosmeettiset mikromaksut voivat olla ihan kivojakin 8 %
 
Ei, mikromaksut eivät hetkauta minua lainkaan 4 %
 
Poimintoja lukijakommenteista:
 

– Enemmän mikromaksujen hinnat nakertaa, kuin niiden olemassaolo. Parin euron nakkaaminen silloin tällöin on ok, mutta 60€ timanttiarkut alkaa olla vähän mauttomia, myönsi sir_jakob.

– Olen valmis maksamaan lisäsisällöstä mikromaksujen muodossa, mikäli sisältö on aidosti uutta tai vaikkapa pelisarjan aiemmasta osasta mukaan tuotua kosmeettista nostalgiasisältöä. En hyväksy sellaista toimintaa, että esimerkiksi yksinpelin puolella pelissä on joitain varusteita, jotka tulevat sitten nettipelin puolelle mikromaksujen muodossa. Siinä alkaa tuntea olonsa kusetetuksi, kun jotain pelistä jo löytyvää joutuu ostamaan uudelleen, kertoi Peep.

– Kyllä se syö innostusta, kun näkee missä kehittäjien ajatukset ovat. Onneks jotkin pelit, kuten Super Mario Odyssey, tuovat vähän valoa tähän mikromaksujen aikakauteen. Ihan hirvittää ajatellakin jos Marion hatut ja asusteet olisikin piilottu maksumuurien taakse, tuumi Marek.

Jaa-a, kyllä omasta mielestäni kaiken maailman RNG – lootboxit pitäisi repiä irti lopullisesti kaikista peleistä. Oli kyseessä sitten Overwatchin vain visuaalista tavaraa – tai Battlefront II:n Pay to Win kortteja sisältävät lootboxit. Kaikki varmasti ymmärtävät tuon ongelman noiden Battlefront II:n lootboxien kanssa, mutta mitä vikaa on sitten noissa Overwatchin laatikoissa? Yleensä kuulee sen argumentin, että nehän ovat vain kosmeettisia ja niitä ei työnnetä pelaajan kurkusta alas, joten eihän niissä ole mitään vikaa.  Ongelma Overwatchissa on se, että koko hemmetin peli on rakennettu lootboxien ympärille. Kyseisessä pelissä on vain yksi keino avata lukittua tavaraa, lootboxien kautta. Ja sitten se RNG lottokone on survottu täyteen kaikenlaista roskaa, jota yksikään pelaaja ei oikeasti halua itselleen (kukaan pelaaja ei varmasti ole innostunut siitä kun sai avattua jollekkin hahmolle yhden sprayn tai voicelinen). Tällaisesta visuaalisesta RNG lottokoneesta puuttuu yksi hyvinkin tärkeä ja olennainen osa. Saavutuksen tunne, tilitti Joonas Peitsara.

Tämän viikon kysymyksessä tiedustelemme, lukeudutko Final Fantasy XIV -verkkoroolipeli 10 miljoonaan pelaajaan. Vastata voit kuluvan viikon ajan Pelaajalehti.comin etusivulla tai vaihtoehtoisesti suoraan täällä.

 

Lisää luettavaa