Lukijat ovat puhuneet: Tuotesijoittelu tekee pelimaailmasta uskottavamman

Viime viikon kysymys yhdisti kansaa. Tuotesijoittelu peleissä nimittäin häiritsee vain kuutta prosenttia vastaajista! Sallivimmatkin vetivät kuitenkin rajan pelimaailman realistisuuteen.

23.3.2015 12:31

Viime viikolla kysyimme, onko tuotesijoittelulla vaikutusta pelinautintoon. Esimerkkitapauksena toimi tuloaan tekevä Final Fantasy XV, jossa tulee olemaan esillä ainakin matkailutarvikevalmistaja Coleman. Vastaajat olivat tällä kertaa harvinaisen yksimielisiä.

Häiritseekö tuotesijoittelu peleissä?

Kyllä, aina (6%)
Ei jos se on tehty hyvällä maulla (70%)
Ei lainkaan (24%)

Vain kuutta prosenttia vastaajista tuotesijoittelu kaihertaa. Suurin osa ei elävän elämän tuotemerkeistä kuitenkaan häiriinny. Moni korosti, että sijoittelu on kuitenkin tehtävä hyvällä maulla ja pelin maailmaan sopivasti. Esimerkiksi Final Fantasyn yhteistyö Colemanin kanssa herätti hämmennystä siitä huolimatta, että sarja näyttäisi tulevassa osassaan ottavan askeleen etäämmäs fantasiasta.

Muutamat vastaajat mainitsivat myös, että aidot tuotemerkit saattavat jopa parantaa mahdollisuutta uppoutua peliin.

Lukijoiden kommentteja:

– Itse kun olen mainonnalle liki immuuni, niin mainokset eivät haittaa. Oikeaan maailmaan sijoittuvissa peleissä ne jopa auttavat pelin sijoittamisessa tosielämän kontekstiin ja immersion syntymisessä, esim. lätkäpeleissä leikkimainokset olisi aika noloja. Final Fantasyn kaltaisessa fantasiapelissä, joka sijoittuu kuvitteelliseen maailmaan, tämä hyvä raja ehkä jo ylittyy, arvioi lindario.

– Tuotesijoittelu ja mainonta ovat kaksi eri asiaa. Ei tuotesijoittelu mitään haittaa, päinvastoin, sehän luo vain aituuden tuntua varsinkin niissä peleissä jotka yrittää olla lähempänä aitoa maailmaa. Parempikin että hahmot juovat spriteä kuin sihi-juomaa. Fantasiamaailmat olkoot erikseen, mietti laurihon.

– Onhan se tavallaan huvittavaa kun esim Sam Fisher käyttää airwaves purkkaa. Olihan niitä chaos theoryssa enemmänkin näköjään. AMD, Nokia ja AXE vielä tuon lisäksi, naureskeli partajeesus.

– Kyl siinä vaiheessa jos kalustossa paistaa IKEAN leimat tai GoW tyyliset korstot vetää coca colaa joka välivideossa, tuomitsi -raffision-

Lisää luettavaa