Lukijat ovat puhuneet: Tuotesijoittelu tekee pelimaailmasta uskottavamman / Uutiset / pelaaja.fi

Lukijat ovat puhuneet: Tuotesijoittelu tekee pelimaailmasta uskottavamman

23.03.2015 // Kirjoittanut: Ida Suominen
8
Lukijat ovat puhuneet: Tuotesijoittelu tekee pelimaailmasta uskottavamman

Viime viikolla kysyimme, onko tuotesijoittelulla vaikutusta pelinautintoon. Esimerkkitapauksena toimi tuloaan tekevä Final Fantasy XV, jossa tulee olemaan esillä ainakin matkailutarvikevalmistaja Coleman. Vastaajat olivat tällä kertaa harvinaisen yksimielisiä.

Häiritseekö tuotesijoittelu peleissä?

Kyllä, aina (6%)
Ei jos se on tehty hyvällä maulla (70%)
Ei lainkaan (24%)

Vain kuutta prosenttia vastaajista tuotesijoittelu kaihertaa. Suurin osa ei elävän elämän tuotemerkeistä kuitenkaan häiriinny. Moni korosti, että sijoittelu on kuitenkin tehtävä hyvällä maulla ja pelin maailmaan sopivasti. Esimerkiksi Final Fantasyn yhteistyö Colemanin kanssa herätti hämmennystä siitä huolimatta, että sarja näyttäisi tulevassa osassaan ottavan askeleen etäämmäs fantasiasta.

Muutamat vastaajat mainitsivat myös, että aidot tuotemerkit saattavat jopa parantaa mahdollisuutta uppoutua peliin.

Lukijoiden kommentteja:

- Itse kun olen mainonnalle liki immuuni, niin mainokset eivät haittaa. Oikeaan maailmaan sijoittuvissa peleissä ne jopa auttavat pelin sijoittamisessa tosielämän kontekstiin ja immersion syntymisessä, esim. lätkäpeleissä leikkimainokset olisi aika noloja. Final Fantasyn kaltaisessa fantasiapelissä, joka sijoittuu kuvitteelliseen maailmaan, tämä hyvä raja ehkä jo ylittyy, arvioi lindario.

- Tuotesijoittelu ja mainonta ovat kaksi eri asiaa. Ei tuotesijoittelu mitään haittaa, päinvastoin, sehän luo vain aituuden tuntua varsinkin niissä peleissä jotka yrittää olla lähempänä aitoa maailmaa. Parempikin että hahmot juovat spriteä kuin sihi-juomaa. Fantasiamaailmat olkoot erikseen, mietti laurihon.

- Onhan se tavallaan huvittavaa kun esim Sam Fisher käyttää airwaves purkkaa. Olihan niitä chaos theoryssa enemmänkin näköjään. AMD, Nokia ja AXE vielä tuon lisäksi, naureskeli partajeesus.

- Kyl siinä vaiheessa jos kalustossa paistaa IKEAN leimat tai GoW tyyliset korstot vetää coca colaa joka välivideossa, tuomitsi -raffision-

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Tunna kuva
Tunna

Jos brändit sopii pelimaailmaan eikä sitä hierota pelaajan naamalle niin ei haittaa itseäni yhtään.
Jopa päinvastoin; lisäisi mukavasti immersiota pelimaailmaan jos vaikka GTAV:ssä vastaan ajaisi punainen Scania-merkkinen Coca-Cola -rekka.

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic
Lainaus

Tuotesijoittelu ja mainonta ovat kaksi eri asiaa.

Tuotesijoittelu on mainontaa.

Tuotesijoittelusta kiinnostuneille voisin suositella dokumenttia The Greatest Movie Ever Sold

Käyttäjän JetRam kuva
JetRam

Tätä voi ajatella myös pelintekijöiden kannalta, tällainen mainonta voi olla varsin hyvä tapa saada rahoitusta, ja yhteistyö antaa myös resursseja pelintekijöille kun ei tarvitse suunnitella kaikkea itse, esim. hahmojen vaatetus, keksityt mainokset tms.
Tuo Axe-paita tosin on jo vähän siinä rajalla, en juurikaan ole törmännyt ihmisiin joilla on joku dödömerkki paidassaan :D

Käyttäjän Sundance Kid kuva
Sundance Kid

Tuskin Rihanna, Katy Perry ja Lady Gaga pelkkää immersiota ajattelevat, kun täyttävät musavideonsa kaiken maailman kännykkämainoksilla...

Käyttäjän Alexxas kuva
Alexxas

"Itse kun olen mainonnalle liki immuuni, niin mainokset eivät haittaa."

Näinhän kaikki haluavat ajatella. Ihmisillä on suuri kynnys myöntää että jokin ulkopuolinen taho on vaikuttanut heidän valintoihinsa.

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty

Minua ei haitaa jos vaikka Marjo ajaa Mercedestä ilmasena DLC:nä jota ei tarvitse edes käyttää tai edes ladata jos ei halua, eikä jos pelaan jotain lisenssipeliä urheilusta joka sisältää mainoksia areenalla (UFC, NHL), eikä skeittipelissäkään mainokset kadunkulmissa haittaa. Mutta jos peli ei sijoitu oikeaan maailmaan, niin mielummin otan jonkun tekaistun satiirisen version jostain tuotteesta, kun pilata koko maailma sanomalla että Skitlesit pelastaa maailman (Darkened Skye) tai mainostaa Barack Obamaa Burnoutissa. Lisäksi tuntuu halvalta jos peliä pelatessaan ja Easter Eggejä etsiessään pämähtää tyhmä oikean maailma tuotteen mainos, tulee fiilis että joku panee minua halvalla. Niin kauan kun pelaaja laittaa rahaa peliin, mainoksia siinä ei pitäisi olla, koska pelaajat kuitenkin antavat rahaa näille pelintekijöille ja on törkeää että tämän lojaaliuden merkkinä, pelintekijä päättävät tehdä vieläkin enemmän rahaa myymällä mainospaikkaa pelistä!

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic
Lainaus käyttäjältä Brutal1ty

Minua ei haitaa jos vaikka Marjo ajaa Mercedestä ilmasena DLC:nä jota ei tarvitse edes käyttää tai edes ladata jos ei halua, eikä jos pelaan jotain lisenssipeliä urheilusta joka sisältää mainoksia areenalla (UFC, NHL), eikä skeittipelissäkään mainokset kadunkulmissa haittaa. Mutta jos peli ei sijoitu oikeaan maailmaan, niin mielummin otan jonkun tekaistun satiirisen version jostain tuotteesta, kun pilata koko maailma sanomalla että Skitlesit pelastaa maailman (Darkened Skye) tai mainostaa Barack Obamaa Burnoutissa. Lisäksi tuntuu halvalta jos peliä pelatessaan ja Easter Eggejä etsiessään pämähtää tyhmä oikean maailma tuotteen mainos, tulee fiilis että joku panee minua halvalla. Niin kauan kun pelaaja laittaa rahaa peliin, mainoksia siinä ei pitäisi olla, koska pelaajat kuitenkin antavat rahaa näille pelintekijöille ja on törkeää että tämän lojaaliuden merkkinä, pelintekijä päättävät tehdä vieläkin enemmän rahaa myymällä mainospaikkaa pelistä!

Juurikin näin.

Käyttäjän frozen kuva
frozen

tuo snaken paita on kaikkia muuta kuin uskottava ;)

Nostoja