Maelstrom / Uutiset / pelaaja.fi

Maelstrom

31.07.2006 // Kirjoittanut: Joel-san
0

Maelstrom on venäläisen KDV:n uusin peli. KDV vastasi kahden vuoden takaisesta Perimeteristä, joka oli kaikessa omaperäisyydessään piristävän erilainen tosiaikastrategiapeli. Sen ideana oli, ettei vihollisia vallattu normaalin kaavan mukaisesti massa-armeijaa rakentamalla. Pelissä voitettiin rakentamalla oma tukikohta niin suureksi, että se lopulta "söi" vihollisen tukikohdan.

mael5.jpg

Maelstrom on Perimeteristä poiketen perinteisempi peli keskittyen yksikkötoimintaan. Yksiköitä löytyy se tavallinen valikoima jalkaväestä tankkeihin ja sen semmoisiin. Lisäksi yksiköt keräävät kokemuspisteitä ja sitä mukaa tulevat paremmiksi. Jotkin yksiköt osaavat myös muuntua ja tehdä erikoishyökkäyksiä.

mael4.jpg

Pelin kolmella osapuolella on jokaisella omat vahvuudet, heikkoudet, yksiköt ja resurssit. Niillä on kuitenkin yksi yhteinen resurssi: vesi. Vesi on pelin kovia kokeneella maapallolla kovassa huudossa. Ilmeisesti kyseessä on kuitenkin pelkkä makea vesi, koska vedestä ylipäänsä ei ole pulaa mantereiden hukuttua veden alle napajäiden sulamisen johdosta. Yksi osapuolista on tullut ulkoavaruudesta asti taistelemaan maapallon herruudesta. Sen enempää pelin asetelmasta ja juonesta ei ottanut selvää. Yksinpelikampanja vaikutti kuitenkin laajalta.

mael3.jpg

Mielenkiintoiselta kuulostavan juonen ohella Maelstromin toiseksi kantavaksi voimaksi on lupailtu mahdollisuutta muuttaa taistelun kulkua maastoa muokkaamalla. Veden johdattelun jokia ja järviä muodostamalla pitäisi kuulemma mahdollistaa ovelia taktiikoita käytettäväksi vihollista vastaan. Nämä taktikoinnit jäivät ennakkoversiossa kuitenkin tekemättä, sillä maaston muokkaus oli sekavasti toteutettu ja se antoi todella säälittäviä tuloksia. Maasto oli myös täysin tuhottavissa aina kerrostaloja myöten ja yksiköitä oli mahdollista ohjata käsin kolmannesta persoonasta, mutta molemmat ominaisuudet olivat niin tylsiä ja turhia, että ne olisi kannattanut jättää kokonaan pois. Näiden mahdollisten pelillisten valttikorttien epäonnistuttua jäljelle tuntui jäävän vain keskivertoa huonompi naksuttelu. Täytyy kuitenkin pitää mielessä, että ennakkokoodi oli erittäin varhainen versio.

mael2.jpg

mael1.jpg

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.