Legendaarinen pelistudio BioWare sijaitsee Edmontonissa, Kanadassa, jossa Jari Kurri ja Esa Tikkanen muistetaan vieläkin kaupungin Oilers-lätkäjoukkueen 1980-luvun saavutuksista. Nykyisin suomalaiset tekevät kovia suorituksia Edmontonissa muissa hommissa. BioWare työllistää kaksi suomalaista veljestä – herrat ovat Mikko ja Ville-Valtteri Kinnunen. Mikko toimii yhtenä Mass Effect -sarjan päägraafikoista ja veli Ville-Valtteri puolestaan Dragon Age -tiimissä. Jututimme Mikkoa vierailessamme BioWaren luona tutustumassa Mass Effect 3:een, josta voit lukea toukokuun Pelaaja-lehdestä, joka ilmestyy kauppoihin tänään.

Jutussa kerrotaan mitä voimme odottaa BioWaren scifi-trilogina päätökseltä, ketkä hahmot ovat mukana (muutoin spoilereita ei ole!) ja mitä uutta kolmas osa tuo mukanaan. Mikon töitä voit käydä tsekkaamassa hänen galleriastaan.

PE104_01_kansi_MASSEFFECT3_01 b.indd

Edmonton vaikuttaa pitkälti samankaltaiselta paikalta kuin Suomi. Kuinka vaikea muutos loppujen lopuksi oli? Eikö kylmyydestä saanut jo tarpeeksi Suomessa?

Edmonton on oikeastaan suurempi versio Keravasta, vain jääkarhut puuttuvat. Iglun vaihtaminen tiipiihin ei ollut helppoa, mutta mustalla magialla ja BioWaren heimoseremonioilla siitäkin selvittiin. Vakavasti puhuen läntisellä Kanadalla on aikalailla yhteistä Suomen kanssa, jopa Englannissa asumisessa oli enemmän eksotiikkaa. Kylmähän täällä on, mutta kesät ovat yleensä paljon mukavampia kuin kotosuomessa, koska täällä ei sada läheskään yhtä paljon kuin Helsingissä.

me3_online_screenshot_1

Kuvailisitko haasteita, joita Suomesta Kanadaan muuttamisessa oli? Mitä BioWare hoiti puolestasi ja kuinka paljon paperityötä koko ruljanssin eteen joutui tekemään?

Koko prosessi oli oikeastaan yllättävänkin helppo. BioWare on osa EA Canadaa, jolta löytyy enemmän kuin tarpeeksi resursseja ja henkilöstöä tällaisten asioiden hoitamiseen. Apua saatiin niin paperityössä, lakiasioissa ja muuttofirmalle maksamisesa. Pakatakaan ei tarvinnut, koska tullisyistä oli järkevintä antaa muuttofirman hoitaa koko homma itse. Valmisteluihin ja ja paperityöhön uhrautui jokunen kuukausi, mutta muutto itsessään hoitui suhteellisen suoraviivaisesti.

Kuinka sopeuduit BioWaren tiimiin? Minkälaisia kulttuurisia eroja työskentelyssä on Suomeen nähden?

Ei siinä mitään kummallisuuksia ollut, suomalaisilla ja kanadalaisilla on molemmilla hyvin samankaltainen työetiikka. Suurin ero lienee siinä, että täkäläiset tuntuvat ottavan asiat jonkin verran rennommin. Runsas huumoripitoisuus työpaikalla auttaa kummasti, kun edessä häämöttää tiukat aikarajat tai kun asiat ei toimi toivotulla tavalla.

me3_online_screenshot_2

Työskentelet nyt Mass Effectin ja Dragon Agen kaltaisten jättiprojektien parissa. Minkälaista se on verrattuna pelieihin joita teit Suomessa? Onko enemmän paineita , onko työ jännittävämpää?

Varsinaisen työn tekeminen on pitkälti samanlaista. Suuren AAA-luokan pelin tekeminen on haastavaa, mutta omalla tavallaan helpompaa. Meillä on huomattavasti enemmän resursseja, ja pääasia on, että oman työnsä hoitaa huolella. Pienemmissä yrityksissä joutuu huolehtimaan seuraavan kuun palkkapussia, jos jokin sattumoisin menee pieleen. Täällä voi keskittyä olennaiseen ja kehittää parhaita mahdollisia pelejä ilman sen suurempia häiriötekijöitä. Vaikka BioWare on osa EA:ta, se on käytännössä oma julkaisijansa, minkä ansiosta voimavarat voi keskittää luomistyöhön. Kyllä tämä on helposti paras työpaikkani pelialalla.

Lue lisää toukokuun Pelaajasta!


Lisää luettavaa