Metal Gear Solid -teräväpiirtokokoelma sisältää myös alkuperäiset Metal Gear -pelit / Uutiset / pelaaja.fi

Metal Gear Solid -teräväpiirtokokoelma sisältää myös alkuperäiset Metal Gear -pelit

26.05.2023 // Kirjoittanut: Toimitus
7

Konamin äskettäin paljastamasta Metal Gear Solid -kokoelmasta on paljastunut uusia tietoja.

Metal Gear Solid Δ: Snake Eaterin rinnalla paljastetun Metal Gear Solid 1:n, 2:n ja 3:n remasteroidut teräväpiirtoversiot paketoivan kokoelman vihjattiin jo aikaisemmin sisältävän myös yllätyssisältöä. Nyt PlayStation Store on paljastanut, että kokoelma sisältää myös alkuperäiset Metal Gear -klassikkopelit.

PlayStation Storen kauppapaikkalistaus kertoo Metal Gear Solid: Master Collection Vol 1 -nimeä kantavan kokoelman sisältävän Metal Gear Solid -pelien lisäksi Metal Gearin sekä Metal Gear 2: Solid Snaken. Kyseessä ovat alun perin MSX2-tietokoneelle julkaistut hiiviskelypelit, jotka on julkaistu myös aikaisemmin osana Metal Gear Solid -julkaisuja.

Kokoelman kuvauksen perusteella uusi Master Collection vastaa sisällöltään PS3:lle ja Xbox 360:lle vuonna 2011 julkaistua Metal Gear Solid: HD Collectionia. Konami ei kuitenkaan vielä ole vahvistanut, sisältääkö uusi kokoelma myös uutta sisältöä aiempaan pakettiin verrattuna.

Lähde: Eurogamer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän jr11 kuva
jr11

Ylläri kun MGS3 on subsistence versio. Niin ne oli PS2 ja Remasterissa mukana myös kun kuuluu siihen versioon.

Käyttäjän Ananaz kuva
Ananaz

Uutisessa virhe sikäli, että edellinen HD Collection ei sisältänyt MGS1:stä, vaan Peace Walkerin.

Ghost Babelin parempi olla mukana sitten Vol. 2:ssa!

Käyttäjän Stan kuva
Stan

Tokkopa tekevät kuitenkaan siten että nappia painamalla voi vaihtaa alkuperäisen ja remasterin välillä.

Käyttäjän Nelia19 kuva
Nelia19

Tuolla MGS3 remaken kommenteissa nostettiin esiin MGS4:n puute näissä remastereissa, niin muistin virkistämiseksi kaivelin artikkeleita ja monimutkaisten tekijänoikeusseikkojen lisäksi nähtävästi MGS4 rakennettiin niin tarkasti varta vasten PS3:lle, ettei sen tuominen uusille pleikkareillekaan ole mikään helppo homma. Vaatisi paljon enemmän työtä, ja joku artikkeli sanoi että pelisi olisi "spagettikoodilla" kasassa Ps3:lla joten paljon pitäisi rakentaa uusiksi. En ole mikään konemestari että voisin vahvistaa tätä, mutta ottaen huomioon kuinka pirun monimutkainen konsoli Ps3 oli niin voihan tuossa olla perääkin.

Plus ne miljoonat tekijänoikeussopimuksetdiipadaapa siellä taustalla, joita peli nähtävästi on täynnä.

Käyttäjän Ananaz kuva
Ananaz
Lainaus Stan

Tokkopa tekevät kuitenkaan siten että nappia painamalla voi vaihtaa alkuperäisen ja remasterin välillä.

Tuskinpa tähän mitään merkittävää remasterointia kannattaa edes odotella. MGS2 ja 3 perustuvat vanhoihin HD-versioihin, mutta olettavasti pyörivät vain entistä korkeammalla resoluutiolla. MGS1 taas hyvin suurella todennäköisyydellä on alkuperäinen PS1-peli emuloituna.

Lainaus Nelia19

Plus ne miljoonat tekijänoikeussopimuksetdiipadaapa siellä taustalla, joita peli nähtävästi on täynnä.

Veikkaan kyllä, että suurin este MGS4:n uudelleenjulkaisulle on juuri se massiivinen tuotesijoittelun määrä ja siitä johtuva lisenssihelvetti. Etenkin kun osa siitä on sisäänrakennettu sen verran syvälle peliin, ettei sen poistaminen tai muuttaminenkaan välttämättä olisi täysin vaivatonta.

Voi toki olla, että myös teknisesti pelin porttaaminen nykylaitteille on PS3-raudan vuoksi haastavaa, mutta ainakin pelin apulaistuottajana toimineen Ryan Paytonin mukaan Konami sai pelin pyörimään sulavasti myös Xbox 360 -kehitysympäristössä. Virallista julkaisua ei vain koskaan tapahtunut, sillä DVD-formaatti oli liian iso rajoite. Tiedä sitten kuinka todellinen este tilanpuute oikeasti oli, koska eniten MGS4:ssä tilaa vie pakkaamaton ääni.

Ironisesti 360-versio olisi joka tapauksessa helpottanut pelin saatavuutta ja pelaamista nykyään.

Käyttäjän Irezawa kuva
Irezawa
Lainaus Nelia19

...ja joku artikkeli sanoi että pelisi olisi "spagettikoodilla" kasassa Ps3:lla joten paljon pitäisi rakentaa uusiksi...

PS3 oli todella nihkeä alusta tehdä pelejä, että sikäli en yhtään ihmettelisi jos joku Kojiman proggis sisältäisi sellaista kikkailukoodia minkä pelkkä tulkkaaminen olisi oma operaationsa. Ja sitä koodia ei ole mitään hyötyä edes vilkaista ellei ole valmis selvittämään sitä tekijänoikeushelvettiä mikä se peli myös on.

Käyttäjän Nelia19 kuva
Nelia19
Lainaus Ananaz

Veikkaan kyllä, että suurin este MGS4:n uudelleenjulkaisulle on juuri se massiivinen tuotesijoittelun määrä ja siitä johtuva lisenssihelvetti. Etenkin kun osa siitä on sisäänrakennettu sen verran syvälle peliin, ettei sen poistaminen tai muuttaminenkaan välttämättä olisi täysin vaivatonta.

Erinomainen varoittava esimerkki miksi ei ole hyvä idea tunkea peli täyteen tuotesijoittelua.

Lainaus Irezawa

PS3 oli todella nihkeä alusta tehdä pelejä, että sikäli en yhtään ihmettelisi jos joku Kojiman proggis sisältäisi sellaista kikkailukoodia minkä pelkkä tulkkaaminen olisi oma operaationsa. Ja sitä koodia ei ole mitään hyötyä edes vilkaista ellei ole valmis selvittämään sitä tekijänoikeushelvettiä mikä se peli myös on.

Tämmöisen idean artikkeleista myös sain. Totuus on varmaan näiden kahden asian välissä, eli vaikea koodi PLUS tekijänoikeusviidakko jolloin Konami ei edes jaksa vaivautua. Sääli, koska nykyään peli ei ole enää saatavilla edes pilven kautta.