Metal Gear Solid V: The Phantom Pain -yksityiskohtia pelisarjan luojalta

Hideo Kojima on kertonut yhtä jos toista Metal Gear Solid V: The Phantom Painista Geoff Keighleyn haastatteleman.

29.3.2013 14:06

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain julkistettiin aiemmin tällä viikolla selventäen näin yhtä jos toista mysteeriä, mutta samalla herättäen monia uusia kysymyksiä. GTTV:n herra yksinoikeus Geoff Keighley pääsi haastattelemaan peliä ohjaavaa Hideo Kojimaa aiheeseen liittyen saaden näin muun muassa ainakin jonkinlaisia tarkennuksia muutamiin esiin nousseisiin ihmetyksiin.

Haastattelussa selviääkin, että koko The Phantom Pain -mysteeriä on suunniteltu jo pidemmänkin aikaa. Keighley vahvistaa kuulleensa esimerkiksi Moby Dick Studiosta Kojimalta jo kaksi vuotta sitten, vaikka suunnitelma laitettiinkin käyntiin varsinaisesti vasta muutama kuukausi sitten. Kojiman mukaan koko mysteerin takana oli ajatus tuoda hieman säpinää fanien keskuuteen tylsien hetkien keskelle ja samalla nostaa Kojima Productionsin uutta Fox Engine -pelimoottoria esille hieman irrallaan varsinaisesta Metal Gear Solidista.

Ja kyllä, kaksi viikkoa sitten Keighleyn haastattelussa ollut ”Joakim Mogren” oli oikea ihminen ja ilmeisesti oikeasti myös ruotsalainen, ei Fox Enginella luotu hahmo, kuten jotkut jopa spekuloivat. Kojima itse olisi itse asiassa halunnut esittää Mogrenia, mutta oli haastattelun aikoihin liian kiireinen valmistellessaan Metal Gear Solid V:n paljastusta.

Aivan kaikki ei ole kuitenkaan selvää vielä haastattelunkaan jälkeen. Kysyttäessä Kojimalta, ovatko Ground Zeroes ja The Phantom Pain kaksi erillistä peliä, ei kehittäjä suostunut vielä valottamaan täysin suunnitelmiaan. Kojima toki toisti, että Ground Zeroes on Metal Gear Solid V:n lyhyempi prologikokonaisuus, jonka jälkeen varsinainen The Phantom Pain -osuus alkaa, mutta ei suostunut kertomaan järin tarkasti, saavatko pelaajat nämä esimerkiksi kerralla yhdessä paketissa tai edes yhdellä hinnalla. Raporttien mukaan Kojima Productionsin ulkopuolinen Konamin edustaja on puolestaan kuitenkin jo julistanut ainakin Joystiqille ja Siliconeralle, että pelit olisivat erilliset.

Myös Metal Gear Solidien vakioääninäyttelijä David Hayterin poissaoloa muisteltiin kummastella haastattelussa. Kojima vahvistikin, että päähenkilö Snakella on pelissä tällä kertaa uusi englaninkielinen ääninäyttelijä, joskaan ei paljastanut vielä, kuka kyseinen henkilö on. Kojima perusteli vaihdosta sillä, että Metal Gear Solid V on kehittäjille eräänlainen pyrkimys uudelleenluoda sarja ja näin peli on myös uudenlainen. Selitys on mielenkiintoinen, sillä Ground Zeroesin trailerissa kuultu Snaken japanilainen ääninäyttelijä murahteli kuin pelihahmolle aiemminkin äänensä peleissä lainannut Akio Ōtsuka.

Varsinaisesti tarkemmin itse pelistä puhuttaessa Kojima vahvisti uudemman kerran, että pohjimmiltaan Metal Gear Solid V tulee olemaan suuri avoimen maailman peli. Myös vuorokausien kehittymisellä tulee olemaan merkitystä, sillä esimerkiksi vartioiden määrä vaihtelee maailman eläessä, kuten myös heidän kykynsä nähdä, mikä tuo omaa suunnitelmallisuuttaan mukaan menoon. Jonkinlaisia sivutehtäviäkin mukana ilmeisesti nähdään.

Puolestaan pelin yliluonnollisuudesta puhuttaessa Kojima kertoi, että noin 80 prosenttia Metal Gear Solid V:stä pyrkii pysymään maanläheisenä tyyliltään. Scifi ja yliluonnollisuus nappaa pelistä siis noin 20 prosenttia.

Kojima muisti myös todeta jälleen, kuinka tämä on toivottavasti hänen viimeinen Metal Gearinsa.

Kokonaisuudessaan haastattelun voi kurkistaa oheiselta videolta. Itse Metal Gear Solid V: The Phantom Painia voi odottaa pelaavansa tulevaisuudessa ainakin Xbox 360:llä ja PlayStation 3:lla. Pelistä näytetty materiaalia on pyörinyt tähän mennessä pc:llä, mutta sitä on kehitetty nykykonsolit mielessä pitäen.

 

Lähde: Gametrailers

Lisää luettavaa