Metal Gearin luoja: Räiskintäpelit tappavat luovuuden

Hideo Kojima pelkää Japanin peliteollisuuden puolesta. Länsimaiset räiskintäpelit dominoivat markkinoita ja uusilla yrittäjillä on entistä kivisempi tie menestykseen.

5.1.2012 08:58

Metal Gearin luoja, Hideo Kojima kaipaa muutosta. Official PlayStation Magazinelle antamassaan haastattelussa Kojima kertoo pelkäävänsä, etteivät japanilaiset pelit kykene enää kilpailemaan räiskintä- ja sotapelien dominoivilla markkinoilla.

– Kilpailu on entistä kovempaa. Maailmanlaajuisesti pelaajien mielenkiinnon herättäviä tripla-A -pelejä on ehkä noin kymmenkunta, enkä ole varma miten Japani voi kilpailla näillä markkinoilla.

– Ihmiset saavat mitä haluavat, ja juuri nyt he tuntuvat olevan tyytyväisiä tarjontaan. FPS-pelit myyvät älyvapaita määriä, eikä suurta kysyntää muunlaisille peleille riitä. Tämän takia uusia näkökulmia tai ideoita ei enää synny.

Kojima kuitenkin uskoo, että kehittäjät voivat edelleen kokeilla uusia ideoita, mutta se on vaikeampaa kuin koskaan.

– Ehkä uusia ideoita kannattaisi julkaista ensin latauspalveluiden muodossa ja seurata yleisön reaktioita.

Olemassaolevien pelisarjojen ja brändien voimaa ei saa unohtaa.

– Jos kehittäjä haluaa kokeilla jotain täysin poikkeavaa pelimekaniikkaa, voi sen sitoa tunnettuun peliin. Vaikka pelin nimi sisältäisikin sanat Metal Gear Solid, voisi se olla täysin uusi kokemus.

Lähde: Eurogamer

Lisää luettavaa