Konsolivalmistajat Nintendo, Sony ja Microsoft ovat tiukentamassa yhdessä loottilaatikoita koskevia käytäntöjään omilla alustoillaan. Ensi vuoden puolella yhtiöt alkavat vaatia, että mikäli heidän alustoillaan julkaistavissa peleissä nähdään satunnaisuuteen luottavia maksullisia loottilaatikoita, täytyy pelien ilmoittaa, millaisilla todennäköisyyksillä niiden sisältämiä virtuaalisia esineitä jaetaan pelaajille.

Ilmoituksen uudesta käytännöstä teki yhdysvaltalainen pelijulkaisijoiden etujärjestö Entertainment Software Association (ESA), jonka mukaan muutos on vastaus jo pidemmän aikaa käynnissä olleille keskusteluille koskien loottilaatikoita ja pelien sisäistä rahankäyttöä. ESA:n mukaan useat muutkin sen jäsenet ovat sitoutuneet ottamaan käytännön käyttöönsä ensi vuonna, mikäli he eivät ole sitä vielä tehneet.

Mainitut tahot ovat olleet Activision Blizzard, Bandai Namco, Bethesda, Bungie, Electronic Arts, Take-Two, Ubisoft, Warner Bros. ja Wizards of the Coast. Myös muiden yhtiöiden kerrotaan myös harkitsevan käytännön käyttöönottoa.

Käytäntö ei ole ollut maailmalla mikään ennenkuulumaton, sillä esimerkiksi Kiina on puskenut jo isosti peliyhtiöitä tarjoamaan statistiikkaa satunnaiselementtiensä todennäköisyyksistä. Myös Apple on kulkenut käytännöissään vastaavaa suuntaan.

Sopivasti aiemmin tällä viikolla Rocket League -kehittäjä Psyonix ilmoitti, että se on luopumassa pelissään satunnaisten loottilaatikoiden käytöstä maailmanlaajuisesti. Aiemmin niiden käyttöä on rajattu jo esimerkiksi Alankomaissa ja Belgiassa maiden lainsäädännöstä johtuen.

Lähde: ESA

Lisää luettavaa