Microsoft paljasti DirectX 12:n – kehitetty myös Xbox Onea ajatellen

Microsoft on paljastanut DirectX 12:n Game Developers Conferencen yhteydessä. Suunnitelmissa yhtiöllä on, että siitä voisi repiä iloa irti pc-puolen ohella myös esimerkiksi myös Xbox Onella.

20.3.2014 20:58

Microsoft on tuonut julkisuuteen tuoreen DirectX 12 -ohjelmointirajapintansa. Julkistus tehtiin San Franciscossa pidettävän Game Developers Conference -tapahtuman yhteydessä yhdessä Nvidian, AMD:n, Intelin ja Qualcommin edustajien kanssa.

Ohjelmistojätti lupaa uudelle DirectX:lle tukea tietenkin peli-pc-puolelle, mutta lisäksi sen käytön pitäisi tuoda etuja tulevaisuudessa monille muillekin Microsoftin laitteille, kuten jossain määrin jopa uutuuskonsoli Xbox Onelle. Ylipäätänsä DirecX 12:n pitäisi toimia muutenkin jo monilla olemassa jo olevilla komponenteilla, joskin epävarmaa vielä on, mitä Microsoft aikoo tehdä rajapinnan kanssa esimerkiksi Windows 7 -käyttöjärjestelmän suhteen.

DirectX 12:n tulon pitäisi tuoda lisäpuhtia tulevaisuuden pelien suorituskykyyn sujuvoittamalla esimerkiksi tapaa, jolla kehittäjät voivat jakaa töitä moniydinprosessorien suhteen. Ensimmäisiä DirectX 12:ta hyödyntäviä pelejä Microsoft odottaa markkinoille vuoden 2015 lopun aikoihin.

Tarkempia yksityiskohtia DirectX 12:sta ja sen toiminnasta voi lueskella esimerkiksi niin Microsoftin kuin myös Nvidian sivuilta.

Lähde: The Verge, Polygon, IGN, Digital Foundry

Lisää luettavaa