Microsoft on tuonut julkisuuteen tuoreen DirectX 12 -ohjelmointirajapintansa. Julkistus tehtiin San Franciscossa pidettävän Game Developers Conference -tapahtuman yhteydessä yhdessä Nvidian, AMD:n, Intelin ja Qualcommin edustajien kanssa.
Ohjelmistojätti lupaa uudelle DirectX:lle tukea tietenkin peli-pc-puolelle, mutta lisäksi sen käytön pitäisi tuoda etuja tulevaisuudessa monille muillekin Microsoftin laitteille, kuten jossain määrin jopa uutuuskonsoli Xbox Onelle. Ylipäätänsä DirecX 12:n pitäisi toimia muutenkin jo monilla olemassa jo olevilla komponenteilla, joskin epävarmaa vielä on, mitä Microsoft aikoo tehdä rajapinnan kanssa esimerkiksi Windows 7 -käyttöjärjestelmän suhteen.
DirectX 12:n tulon pitäisi tuoda lisäpuhtia tulevaisuuden pelien suorituskykyyn sujuvoittamalla esimerkiksi tapaa, jolla kehittäjät voivat jakaa töitä moniydinprosessorien suhteen. Ensimmäisiä DirectX 12:ta hyödyntäviä pelejä Microsoft odottaa markkinoille vuoden 2015 lopun aikoihin.
Tarkempia yksityiskohtia DirectX 12:sta ja sen toiminnasta voi lueskella esimerkiksi niin Microsoftin kuin myös Nvidian sivuilta.
Lähde: The Verge, Polygon, IGN, Digital Foundry