Microsoft tutkii Xbox Series X:n suorituskykyhaasteita / Uutiset / pelaaja.fi

Microsoft tutkii Xbox Series X:n suorituskykyhaasteita

27.11.2020 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
10
Microsoft, PS5, Xbox Series X, konsolisota, suorituskyky

Microsoft on kertonut tutkivansa Xbox Series X/S -konsoleiden suorituskykyhaasteita.

PlayStation 5 näyttäisi uuden sukupolven alkuvaiheilla vetävän pidemmän korren käytännön suorituskyvyssä. Vaikka Xbox Series X:ää on markkinoitu maailman tehokkaimpana konsolina, on PS5 osoittautunut ainakin alkutaipaleellaan pystyvänsä parempaa suorituskykyyn uuden sukupolven peleissä.

Microsoft on kertonut The Verge -julkaisulle olevansa tietoinen joitakin pelejä koskevista suorituskykyongelmista ja työskentelevänsä aktiivisesti ongelmien tunnistamiseksi ja selvittämiseksi. Yhtiön mukaan uuden konsolisukupolven alkutaipaleella laitteet ovat uusia myös kehittäjille, minkä vuoksi optimointiin liittyvät haasteet ovat väistämättömiä.

-Uuden konsolisukupolven alussa kumppanimme raapaisevat vasta pintaa uusien laitteiden mahdollisuuksien osalta, Microsoftin lausunnossa todetaan.

-Pienet bugikorjaukset ovat odotettavissa, kun he opettelevat hyödyntämään kaikkia uuden alustan mahdollisuuksia.

The Vergen tietojen mukaan Microsoftin kehittäjille tarjoama tuki oli jälkijunassa PlayStation 5:een verrattuna. Sony ehti esimerkiksi toimittaa PS5-kehitysyksiköitä kehittäjille hyvissä ajoin ennen Microsoftia. Yhtiö päätyi myös odottelemaan AMD:n RDNA 2 -teknologiaa ennen konsolien valmistamisen aloittamista, minkä arvellaan niin ikään aiheuttaneet viiveitä konsolin alkutaipaleella.

Lähde: The Verge

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän humungus kuva
humungus

"The Vergen tietojen mukaan Microsoftin kehittäjille tarjoama tuki oli jälkijunassa PlayStation 5:een verrattuna. Sony ehti esimerkiksi toimittaa PS5-kehitysyksiköitä kehittäjille hyvissä ajoin ennen Microsoftia. Yhtiö päätyi myös odottelemaan AMD:n RDNA 2 -teknologiaa ennen konsolien valmistamisen aloittamista, minkä arvellaan niin ikään aiheuttaneet viiveitä konsolin alkutaipaleella."
Tuo noihin tuloksiin on todennäköisesti syynä, tosin en odota suuria eroja vaikka MS saisikin kehitystyökalunsa sekä kehittäjien tietämyksen sille vaaditulle tasolle. Tulevaisuudessa on mielenkiintoista nähdä miten GPU:n kellotaajuus tai toisaalta CU-yksiköiden määrä vaikuttavat FPS-lukuihin tai toisaalta kuvan laatuun tai tarkkuuteen. Ohessa GPU:t PS 5 36 Compute Units running at 2.23GHz, Xbox Series X 52 Compute Units running at 1.825GHz. Nyt on vielä aivan liian aikaista tehdä lopullisia päätelmiä, testatut pelitkin ovat vielä osittain bugisia. Täytyy odotella, ainakin se vuosi vielä. Eipä noissa pelien käynnistys nopeuksissakaan ole niin suuria eroja kuin SSD asemien nopeudet paperilla antoivat odottaa.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Sellaisen suhteellisen yleisen kaavan olen ollut vertailuvideoissa näkevinäni, että Series X -räpiköi lähinnä konsoleille uutuutena tulleen 120fps-gameplayn kanssa ja jostan kumman syystä 60fps-moodien kohdalla osat yleensä vaihtuu ja PS5 näyttäisikin heikommalta. Näin esimerkiksi Digital Foundryn CoD: Cold War -videolla.

Varmaan useimmille kuitenkin se 60fps silmäkarkkimoodi on relevantimpi ja luultavasti myös kehittäjät ovat panostaneet enemmän sen optimointiin. Tällä perusteella oma arvaukseni on, että se olisi parempi indikaattori laitteiden todellisesta suorituskyvystä erityisesti ray-tracingin osalta. 120fps-moodeja Series X:llä vaivannee jokin bugi tai puutteellinen optimointi. Aika näyttää.

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic
Lainaus Haerski

Sellaisen suhteellisen yleisen kaavan olen ollut vertailuvideoissa näkevinäni, että Series X -räpiköi lähinnä konsoleille uutuutena tulleen 120fps-gameplayn kanssa ja jostan kumman syystä 60fps-moodien kohdalla osat yleensä vaihtuu ja PS5 näyttäisikin heikommalta. Näin esimerkiksi Digital Foundryn CoD: Cold War -videolla.

COD: Cold War PS5-version fps:n tiputus ray-tracingin ollessa päällä johtuu todennäköisesti bugista. VG Techin testien mukaan nämä frame dropit eivät ole toistettavissa, mikä viittaisi juurikin bugiin. Sekä VG Tech että DF ovat vahvistaneet tämän.

VG Tech:

Lainaus

There was an issue on PS5 where the frame rate could randomly drop below 60fps during scenes that it previously ran at a solid 60fps. This issue wasn't encountered on Xbox Series X. https://bit.ly/2IHsqPN

Digital Foundry:

Lainaus

UPDATE 2: Also some debate about the PS5's frame-rate drop in RT mode. This is what happens when you play the game, but it is a bug. If you restart from checkpoint, there's a chance you'll get the sequence running with much improved performance: https://youtu.be/B5b5DXmdVpA

Assassin's Creed Valhallan kohdalla Series X "räpiköi" 60fps:n kanssa gameplayssa. En tiedä mikä tilanne nyt on uusimman päivityksen jälkeen. Myös Dirt 5:n Xbox Series X -versio on heikompi.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Kornholic

COD: Cold War PS5-version fps:n tiputus ray-tracingin ollessa päällä johtuu todennäköisesti bugista. VG Techin testien mukaan nämä frame dropit eivät ole toistettavissa, mikä viittaisi juurikin bugiin. Sekä VG Tech että DF ovat vahvistaneet tämän.

[b]VG Tech:[/b]
[i]There was an issue on PS5 where the frame rate could randomly drop below 60fps during scenes that it previously ran at a solid 60fps. This issue wasn't encountered on Xbox Series X. https://bit.ly/2IHsqPN[/i]

[b]Digital Foundry:[/b]
UPDATE 2: Also some debate about the PS5's frame-rate drop in RT mode. This is what happens when you play the game, but it is a bug. If you restart from checkpoint, there's a chance you'll get the sequence running with much improved performance: https://youtu.be/B5b5DXmdVpA

Näyttää ihan järkeenkäyvältä. Sen verran kovasti droppaili niissä parissa kohtaa.

Käyttäjän Bloob kuva
Bloob

Tuskinpa tämä tilanne hirveästi tulee muuttumaan, kehittäjät oppivat molemmat laitteet vuosien varrella, ja pelit saavat suoritusta parantavia päivityksiä, ehkä MS lähettää hieman useamman asiantuntijan ilmaiseksi optimoimaan joitain pelejä. Tämä nyt on vain tämmöistä markkinointia, koska asiasta nousi "kohu", vaikka pääasiassa pelit pyörivät ihan hyvin, ainoana poikkeuksena AC:V screen tearing, mikä olisi kyllä hyvä korjata, ainakin niin ettei olisi VRR:n kanssa näkyvää.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Olihan PS3:kin tehokkaampi laite mutta se ei pääosin näkynyt multiplattareissa. Tilanne ei ihan identtinen ole nyt (käänteisenä siis) mutta ehkä sieltä jotain tasausta on tulossa.

Oudolta silti minun mielestäni tuntuu: eikö näiden pitäisi nyt olla entistä lähempänä pc-rautaa ja sen kautta helpompia kehittää? Myönnän etten tiedä tästä aiheesta kauheasti mutta olen siinä ymmärryksessä ettei tilanne ainakaan yhtä paha ole kuin PS3:lle kehittämisen vaikeus. Tämän kautta tuntuukin että voiko sieltä mitään erityisen isoa tehovarastoa vielä saada käyttöön?

No, oli miten oli, oman nextgenin osto menee joka tapauksessa hamaan tulevaisuuteen. Ehkä tässä nähdään ennen sitä että muuttuuko tilanne vai ei.

Käyttäjän Masayards kuva
Masayards

Ja ero tulee vaan kasvamaan kun kehittäjät pääsevät keskittymään vaan ps5 seen 🤷🤷

Käyttäjän PSPiraatti kuva
PSPiraatti
Lainaus Masayards

Ja ero tulee vaan kasvamaan kun kehittäjät pääsevät keskittymään vaan ps5 seen 🤷🤷

Mitä tarkoitat tällä 'vain PS5:een'? Kyllähän niitä kehittäjiä on tekemässä myös Xbox / PC yksinoikeuksia aivan kuten PS5:n puolellakin.

Käyttäjän Masayards kuva
Masayards

Tarkoitan sitä että pelikehittäjä voi keskittyä tekemään yhdelle laitteelle sitä peliä ja ottaa siitä kaiken irti. Xboksin riippakivenä on s malli ja pc puolella 100000 eri kokoonpanoa joilla pelin pitää pyöriä

Käyttäjän JayeizH kuva
JayeizH

Voisin kuvitella että alustojen määrä tuskin vaikuttaa vielä. Näitä pelejä kun ei välttämättä tehdä vielä useampi alusta mielessä. Eli PC+Xbox. Vaikka voihan olla että kehitystyökaluissa on jokin Xbox optimointi bugi tms. Oli miten oli, nämä ovat aika perusongelmia uusien sovellusten ja laitteiden tullessa markkinoille. Bugeja, väärää dokumentaatiota, vajaata dokumentaatiota, osaamisongelmia jne. Uskon että Xbox versiot saavat PS5 versiot suorituskyvyssä kiinni kunhan alkukuopat ohitetaan.
Vaikka se on kyllä totta että alustojen määrän luulisi tuovan jonkinlaisia kompromisseja kehitykseen ja vaikuttavan ainakin XSX vs PS5 asetelmaan. En usko että XSX jää PS5:stä, mutta tuskimpa eroa toiseenkaan suuntaan suuremmin tulee.

Vaikka mutuahan tämä on. Aika näyttää todellisuuden.