Microsoft vapautti lisää Xbox Onen tehoja kehittäjien käyttöön / Uutiset / pelaaja.fi

Microsoft vapautti lisää Xbox Onen tehoja kehittäjien käyttöön

5.01.2015 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
11

Microsoft on vapauttanut lisää laskentatehoa kehittäjien käyttöön Xbox Onen uusilla kehitystyökaluilla.

Vuodenvaihteen aikoihin verkkoon vuodettu Xbox One -kehitysohjelmisto on paljastanut kehittäjien saaneen käyttöönsä yhden ylimääräisen ytimen. Aikaisemmin kaksi konsolin kahdeksasta prosessoriytimestä varattiin käyttöjärjestelmän pyörittämiseen pelien taustalla. Konsolin uusimmassa kehitysversiossa kehittäjät voivat kuitenkin hyödyntää 50-80 prosenttia seitsemännen ytimen tehoista.

Lisätehot eivät kuitenkaan irtoa ilmaiseksi. Mikäli kehittäjät päättävät hyödyntää lisäytimen tuomaa laskentavoimaa pelin pyörittämiseen, ei pelissä voida hyödyntää yksilöllisiä äänikomentoja tai kaikkia Kinect-sensorin toimintoja. Lisäksi järjestelmän äänikomentojen käyttäminen nostaa kyseisen prosessoriytimen kuormituksen 50 prosenttiin, mikä voi rajoittaa kehittäjien mahdollisuuksia hyödyntää kasvanutta laskentatehoa.

Kehitystyökaluihin pureutuneen Digital Foundryn katsauksessa spekuloidaan lisätehojen nostaneen Xbox Onen suorituskyvyn PS4:n edelle tietyissä viimeaikaisissa monialustajulkaisuissa. Uudistuksen arvellaan mahdollistaneen esimerkiksi Assassin's Creed Unityn ja Grand Theft Auto V:n sulavamman pyörimisen Microsoftin konsolilla.

Lähde: Digital Foundry

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän peelopuu kuva
peelopuu

Konsolisota kiihtyy.

Käyttäjän XONE720p10FPS kuva
XONE720p10FPS

PS4lla vielä vapaana 2 corea, eiköhä neki vapauta lisää, jos xboxi pääsee 720p parempaan resoluutioon. :)

Käyttäjän frozen kuva
frozen
Lainaus käyttäjältä XONE720p10FPS

PS4lla vielä vapaana 2 corea, eiköhä neki vapauta lisää, jos xboxi pääsee 720p parempaan resoluutioon.

ei ne coret mitään vapaana ole ps4 konsolilla

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Kaikki tehot vain irti mitä irti saa. Kehittäjät saa itse sitten päättää hypitäänkö pelin edessä vai keskitytäänkö sittenkin pelaamaan niitä pelejä. Ja easy now there, boys & girls: kyllä varmasti on ihan hyviä heilumispelejäkin mutta itse arvostan ihan padilla pelaamista.

Pitääpä lukea tuo DF:n juttu, on nimittäin aika erikoista jos todella pitää paikkansa. Olin nimittäin ymmärtänyt että prosessorit olisivat vehkeissä aika samoilla linjoilla ja että vain Onessa olisi sitä kahlitsevia tekijöitä. Nytkö onkin niin että Onessa on enemmän ytimiä (tms.) ja/tai PS4:ssä vähemmän tai varattu jonnekin muualle?

EDIT: Juu, olikin noissa prosessoreissa pieni ero Onen hyödyksi jo lähtökohtaisesti ja molemmat varaavat kaksi ydintä muuhun kuin pelaamiselle ja nyt Onesta siis vapautetaan niistä varatuista sitä toista. Tuskin kauhean isoa eroa silti tuo peleihin, jos ollenkaan sellaista mitä näkee.

Käyttäjän Portable kuva
Portable

Voisivat pitää vain nykyiset tehot ilman mitään muuttelua. Kohta kuitenkin kärventävät konsolin.

Käyttäjän gurgi kuva
gurgi

Vaikuttaakohan se sitten jotenkin dashboardin valikoiden/ohjelmien selailuun ja käynnistämisen sulavuuteen, kun ovat jo nyt välillä ihan tahmaisia?

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Ei tule vaikuttamaan peleihin juuri mitenkään. Saatetaan päästä 792p:stä sinne 900p:hen ja jos käy ilmi, että pelit rullaa paremmin, kun PS4:llä niin Sony tekee samat. Luonnollisesti joku share-toiminto lakkaa toimimasta peleissä missä jippoa on käytetty. Multiplatit pelaan about kaikki pc:llä joten en sillain välitä. Yksinoikeuksien kannalta voi olla hyväksi, mikäli Microsoftilla niitä olisi.

Käyttäjän gurgi kuva
gurgi
Lainaus käyttäjältä snaketus

Ei tule vaikuttamaan peleihin juuri mitenkään. Saatetaan päästä 792p:stä sinne 900p:hen ja jos käy ilmi, että pelit rullaa paremmin, kun PS4:llä niin Sony tekee samat. Luonnollisesti joku share-toiminto lakkaa toimimasta peleissä missä jippoa on käytetty. Multiplatit pelaan about kaikki pc:llä joten en sillain välitä. Yksinoikeuksien kannalta voi olla hyväksi, mikäli Microsoftilla niitä olisi.

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyisin mikä yksinoikeus on PS4:n valttikortti, mikä peli sai sinut sen hommaamaan?

Käyttäjän Rabbitman kuva
Rabbitman
Lainaus käyttäjältä snaketus

Saatetaan päästä 792p:stä sinne 900p:hen...

Ei tämä resoluutioon vaikuta. Pelkästään fps:ssään. Kopioimpa tekstin, minkä kirjoitin V2:seen:
Jos ei oikein ymmärrä, miten tämä vertautuu PS4:n prosessoriratkaisuun:
X1 prosessori on siis varmasti tehokkaampi tämän jälkeen. Ottaa huomioon myöskin korkeamman kellotaajuuden ja prosessoriystävällisempi muistiratkaisu, elikkäs pienemmät latenssit muisteissa. Muistin megahertzien hyödyt katoaa jossain pisteessä prosessorin kannalta pelikäytössä, mutta tietenkin näyttis osaa hyödyntää.
Sitten olisi vielä se pilvilaskentakin, mikä muuttaa fysiikat valmiiksi scripteiksi, mikä keventäis aika paljon. Aika harvinainen ominaisuus silti.
Näytönohjain toimii paremmin PS4:llä silti.

Käyttäjän Hugejorma kuva
Hugejorma

Käytännössä CPU ydinten lisääminen (ja kellotaajuuden nosto) vaikuttaa kaikkiin peleihin, jotka vaativat paljon CPU laskentatehoa. Yleistettynä melkeinpä kaikki vapaan maailman pelit kuten AC, GTA jne. Tuo CPU on ollut tässä sukupolvessa se heikoin lenkki, joten hyvä kun saavat siihen hieman lisää puhtia.

Nostoja