Microsoft on vapauttanut lisää laskentatehoa kehittäjien käyttöön Xbox Onen uusilla kehitystyökaluilla.

Vuodenvaihteen aikoihin verkkoon vuodettu Xbox One -kehitysohjelmisto on paljastanut kehittäjien saaneen käyttöönsä yhden ylimääräisen ytimen. Aikaisemmin kaksi konsolin kahdeksasta prosessoriytimestä varattiin käyttöjärjestelmän pyörittämiseen pelien taustalla. Konsolin uusimmassa kehitysversiossa kehittäjät voivat kuitenkin hyödyntää 50-80 prosenttia seitsemännen ytimen tehoista.

Lisätehot eivät kuitenkaan irtoa ilmaiseksi. Mikäli kehittäjät päättävät hyödyntää lisäytimen tuomaa laskentavoimaa pelin pyörittämiseen, ei pelissä voida hyödyntää yksilöllisiä äänikomentoja tai kaikkia Kinect-sensorin toimintoja. Lisäksi järjestelmän äänikomentojen käyttäminen nostaa kyseisen prosessoriytimen kuormituksen 50 prosenttiin, mikä voi rajoittaa kehittäjien mahdollisuuksia hyödyntää kasvanutta laskentatehoa.

Kehitystyökaluihin pureutuneen Digital Foundryn katsauksessa spekuloidaan lisätehojen nostaneen Xbox Onen suorituskyvyn PS4:n edelle tietyissä viimeaikaisissa monialustajulkaisuissa. Uudistuksen arvellaan mahdollistaneen esimerkiksi Assassin’s Creed Unityn ja Grand Theft Auto V:n sulavamman pyörimisen Microsoftin konsolilla.

Lähde: Digital Foundry

Lisää luettavaa