Microsoft vastaa 360-ongelmiin: "Ymmärrän että hermo menee" / Uutiset / pelaaja.fi

Microsoft vastaa 360-ongelmiin: "Ymmärrän että hermo menee"

7.11.2006 // Kirjoittanut: LassiK
54

Suomalaisten Xbox 360 -pelaajien ongelmat ovat nousseet puheenaiheeksi Pelaajalehti.comin uutisoitua erään pelaajan neljästä hajoneesta koneesta.

Microsoftin Suomen koti- ja viihdeyksikön johtaja Jari Keskitalo suhtautuu ymmärtäväisesti ongelmiin, joita joillain pelaajilla on ollut Xbox 360 -konsoleiden ja Microsoftin tukipalvelun kanssa.

- Ymmärrän että itse kullakin hermo menee tällaisessa tilanteessa, Keskitalo sanoo Digiexpo-messuilla.

- En ole kuitenkaan kuullut yhdestäkään tapauksesta, ettei rikkinäistä konetta olisi suostuttu vaihtamaan, hän kertoo.

keskitalo.jpg
Kaikki kunnossa konepellin alla? Suomen Microsoftin koti- ja viihdeyksikön johtaja Jari Keskitalo kurkistaa, onko kaikki kunnossa Xbox 360 -auton konepellin alla. Esimerkiksi Xboxin tukipalvelua on rukattu kuntoon ja muutoksen vaikutuksien pitäisi pian alkaa näkyä.

Mitä terveisiä hän haluaisi lähettää esimerkiksi Finngamerina tunnetulle Janne Kaitilalle, jolta on hajonnut jo neljä konetta?

- Mielelläni keskustelemme suoraan, jos jollakulla on ollut paljon ongelmia, Keskitalo sanoo. Samaten hän kehottaa olemaan tukiongelmista suoraan yhteydessä Microsoftiin.

Keskitalo kertoo, että Microsoft on hyvittänyt ongelmia muun muassa antamalla pelejä. Toimet tehdään tapauskohtaisesti.

- Tukipalvelusta on tullut myös palautetta ja sitä on jo parannettu. Toimenpiteet ovat hetkellisesti sotkeneet tilannetta, kun vaihdoimme loka-marraskuun vaihteessa tarjoajaa. Siirtymävaiheessa palvelun taso on pudonnut, mutta nyt hommaan koulutetaan oikeita ihmisiä, Keskitalo kertoo.

- Mitä tulee siihen, että joillakin käyttäjillä - enkä missään nimessä halua sanoa että näin olisi jokaisen tapauksen kohdalla - vikoja esiintyy enemmän, niin tietysti käyttäjällä voi olla vaikutus vikojen määrään. Esimerkiksi huoltoon on toimitettu koneita sillä perusteella, että ne naarmuttavat levyjä, mutta käyttäjä onkin nostanut konetta pystyasentoon sen ollessa käynnissä, Keskitalo sanoo.

- Kun koneita tulee vaihtoon, on välillä aikea selvittää, onko käyttäjä ollut rehellinen. Esimerkiksi ylikuumenemisessa ahdas paikka voi vaikuttaa, kun muuntajakin on iso. En sano etteivät vikaraportit olisi aiheellisia, mutta joskus käyttäjänkin toiminnalla on oma osuus.

Microsoftin kokoisessa suuressa talossa tukipalvelun ongelmat eivät myöskään ole suoraan Suomen yksikön korjattavissa.

- Reklamoimme aina sisäisesti kun kuulemme, että tuki ei ole toiminut kuten olisi pitänyt. Teemme kyllä työtä, että homma saadaan toimimaan, hän kertoo.

Onko Xbox 360:n tilanne jotenkin huonompi kuin kilpailevilla laitteilla?

- Kilpailijoihin vertaaminen ei ole mahdollista, koska statistiikkaa on mahdotonta saada. Joka tapauksessa konevolyymin kasvaessahan näitä ongelmiakin tulee tietysti enemmän.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Syy viallisista vieritettiin taas pelaajien niskaan.

Käyttäjän Tuhomursu kuva
Tuhomursu

Ei laitteen ongelmat ratkea suostumalla juttelemaan yhden käyttäjän kanssa, mutta eipä markkinointiosasto voikaan mitään sille, että värkki ei toimi. Se on harmi ja oikeastaan vähän korpeaakin, sillä XO vaikutti oikeasti melko hyvältä vehkeeltä ja säästin pennejä jotta oisin voinut sellaisen ostaa ja levittää MS:n ilosanomaa, joka ainakin minun silmissäni oli luonut nahkansa.

Nyt suosittelen vastaavanlaisella tarmolla kaikkia olemaan ostamatta XO:ta.

Käyttäjän LassiK kuva
LassiK

Suomen Microsoftin kannalta tilanne on varmasti turhauttava: tuskinpa he voivat tarttua työkalupakkeihin ja lähteä tehtaalle pistämään bokseja parempaan kuntoon.

Microsoftin pitäisi saada jonkinlainen globaali lausunto tilanteesta aikaan.

Käyttäjän jones kuva
jones

Tämä on taas näitä todella vaikeita kysymyksiä.
Uskon että jokin osuus on meillä pelaajillakin(myönnän että olen esim. joskus nostanut PS2 pystyasentoon kun levy pyörii).
Mutta sitten on taas tämä että jos ja kun on todellinen ongelma niin nämä asiakaspalvelut ovat noin 80% hanurillaan. Yleensä sieltä vastaa naispuolinen(ja tällä en väheksy ketään) henkilö ja kun kerrot asiasi niin tulee se loputon kyselyiden sua vaikka oletkin kertonut missä mättää ja mitä olet kokeillut/tehnyt. Ja mikä pahinta niin tulee se että he ottavat tapauksen käsittelyyn joka sitten kestää päiviä, viikkoja jopa kuukausia.. Sitä en oikein ymmärrä että miksi tätä ei voi tehdä niinkin yksinkertaisesti kuin: Otat puhelun vastaan, kirjaat ongelman ylös, pyydät että pelaaja toimittaa vaikkapa postitse konsoli tiettyyn paikkaan ja hänelle raportoitaisiin vaikka sähköpostilla miten asia edistyy..Koska odottelu on aina se kaikista V-mäisin asia..

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

No niin, Keskitalon kommentti selvensi ainakin muutamaa asiaa:

1. Microsoft on ulkoistanut tukipalvelunsa jollekin toiselle yritykselle.

2. Microsoftille ei kantaudu tieto kaikista asiakaspalvelun toimista.

Ihmettelen kyllä kovasti asiakaspalvelun ulkoistamista, sillä näin kontakti asiakkaisiin katkeaa. Toisaalta vaakakupissa painaa varmasti se, että ulkoistamalla säästetään kustannuksissa.

Käyttäjän jones kuva
jones

Ja vielä se että tokihan Microsoft on niin iso yritys että on mahdotonta antaa ns. virheetöntä palvelua.
Mutta tässä Kaitilan tapauksessa Microsoftin poppoon olisi kyllä pitänyt tehdä jo 2koneen toimituksessa huolellisia testauksia..

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

"Syy viallisista vieritettiin taas pelaajien niskaan. "

No nyt ihan niinkään sanoisi tuon jutun perusteella. Siinä vain tuotiin sekin puoli esille, että joissakin tapauksissa myös käyttäjän väärä toiminta voi aiheuttaa vikatilanteita.

Olisihan Keskitalo voinut tietysti nuoleskella enemmänkin, mutta ainakin on hyvä että asiat tiedostetaan ja palvelua kehitetään. Myös tuo tukipalvelun tarjoajan hiljattain tapahtunut vaihtaminen on hyvä tuoda esille, sillä jos luurin toisessa päässä on joku nyyppä niin eihän se voi asioista mitään tietääkään.

Hyvä asia että kissa nostetaan pöydälle, kyllä näistä asioista aina jotain viestiä kulkeutuu ylemmille portaille ja palvelu paranee. Vielä kun saisivat tuon konsoleiden hajoamisprosentin tiputettua järkevälle tasolle. Harmi kun vielä ei voida tehdä vertailua lähinnä PS3:a vastaan mutta pian sekin asia korjaantuu. Wii tuskin tulee hajoilemaan juuri ollenkaan enkä usko Sonyn konsolinkaan pystyvän yhtä korkeaan hajoamisprosenttiin kuin X360:n lähes 30, mutta aika näyttää. Asia saattaa korjaantua kyllä pian MS:llä kun X360:n tuotantoon tulee muutoksia. Toivottavasti.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Jee! Kerrankin keskustelu jossa paljon vihreää plussaa :D Kiitos kaikille hyvistä kommenteista :D

Käyttäjän Xerobos kuva
Xerobos

"Nyt suosittelen vastaavanlaisella tarmolla kaikkia olemaan ostamatta XO:ta."
Samalla logiikalla voisi sanoa ettei kannata mennä ulos, koska moni ihminen on jäänyt auton alle.
Aikamoiselta romukasaltahan 360 vaikuttaa, mutta paljon hyviä pelejä sille tulee ja omasta mielestä riskin arvoinen. Oma boxi on jaksanut paahtaa julkaisupäivästä asti, mutta välillä on epämiellyttävä pelko persiissä, kun koneesta kuuluu outoja naksahduksia. Itselläni on kuitenkin laitteesta enimmäkseen positiivisia kokemuksia, mutta äkkiä se kelkka kääntyy, jos kone poksahtaa ja asiakaspalvelusta vain kettuillaan takaisin.
Toivottavasti saavat kuitenkin homman toimimaan. Yritystä näyttää olevan, mutta ei se paljon lohduta varmaan niitä, jotka rikkinäisten koneiden kanssa ovat joutuneet taistelemaan.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

multa pimeni boxi alkuvuodesta noin 3kk käytön jälkeen, sain jotain neuvoja tukipalveluista, mutta mykkänä pysyi, lopulta se lähettiin UPS'n kautta jonnekin Saksaan, koko reissu kesti noin 1kk, lähetin kyselyn ,että saisko lisää tota Live aikaa tai jotain korvaukseksi kun 3kk ajasta oli huvennut 1 odotteluun, mitään vastausta ei ikinä tullut!

Nostoja