Microsoftin huhuillaan julkistavan edullisemman Xbox Series X -mallin elokuussa / Uutiset / pelaaja.fi

Microsoftin huhuillaan julkistavan edullisemman Xbox Series X -mallin elokuussa

30.06.2020 // Kirjoittanut: Joonas Pikkarainen
21
Microsoft, Xbox Series X, Xbox Series S, Project Lockhart, Xbox

Microsoftin pitkään huhuiltu edullisempi ja tehoiltaan heikompi seuravaan sukupolven konsoli, Project Lockhart, julkistetaan uusien väitteiden mukaan elokuussa.

Näin väittää ainakin Eurogamer, joka on saanut kuulla Microsoftin julkistussuunnitelmista omista lähteiltään. Sivuston mukaan Xbox Series S:ksi ristittävä malli oli alkujaan määrä vahvistaa kesäkuussa järjestettävässä E3 2020:ssa, mutta julkistussuunnitelmia muutettiin koronaviruspandemian ja sen aiheuttamien peruutusten myötä.

Konsolin julkistus tapahtuisi osana yhtiön lanseeraamaa laajempaa Xbox 20/20 -tapahtumien sarjaa, jonka kautta nähtiin jo toukokuussa ensimmäinen silmäys seuraavan sukupolven peleihin. Ensi kuussa yhtiö on vahvistanut keskittyvänsä omien studioiden tuleviin Xbox Series X -peleihin, kun taas Eurogamerin mukaan elokuussa olisi Xbox Series S -konsolimallin julkistus.

Aiempien huhujen mukaan kyseessä olisi mahdollisesti levyasematon digitaaliseen sisältöön tarkoitettu malli, joka olisi suorituskyvyltään heikompi kuin Xbox Series X.

Tuoreiden vuotojen mukaan kyseisessä konsolissa olisi silti lähes yhtä nopea suoritin, mutta ainoastaan 7,5 gigaa käytössä olevaa RAM-muistia ja 4 teraflopiin yltävä näytönohjain. Xbox Series X -mallissa nämä ovat vastaavasti 13,5 gigaa ja 12 teraflopia. Samaisten lähteiden mukaan Xbox Series S olisi suunniteltu 1080p- ja 1440p-pelaamista varten.

Lähde: Eurogamer, The Verge

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän mantelirapu kuva
mantelirapu

Suhtaudun varauksella näihin eritehoisiin laitteisiin jo heti julkaisussa. Miksi tuoda heikompi versio jarruttamaan pelinkehitystä tai ainakin lisäämään taakkaa kehittäjille? Miksei samantien ostaisi itselleen sopivaa pelipc:tä budjetti ja tehot huomioiden. Ja miksi konsolivalmistajat haluaa tuoda peeceemäistä variaatiota koneisiinsa mikä heikentää konsoleiden perinteisiä vahvuuksia?

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard
Lainaus mantelirapu

Suhtaudun varauksella näihin eritehoisiin laitteisiin jo heti julkaisussa. Miksi tuoda heikompi versio jarruttamaan pelinkehitystä tai ainakin lisäämään taakkaa kehittäjille? Miksei samantien ostaisi itselleen sopivaa pelipc:tä budjetti ja tehot huomioiden. Ja miksi konsolivalmistajat haluaa tuoda peeceemäistä variaatiota koneisiinsa mikä heikentää konsoleiden perinteisiä vahvuuksia?

Koska kaikilla ei vieläkään ole 4K töllöä/näyttöä joten näille pelaajille ei Series Xn tehoista ei välttämättä niin suurta hyötyä ole. Lisäksi jos tuo prosessori on suurin piirtein yhtä tehokas kuin Series X:n niin sen jo pitäisi ehkäistä pullonkaulan syntymistä kehittäjille ja lähinnä Series S:llä pelit vain näyttäisivät heikommilta, ilman että pelien kehitys muuten kärsisi.

Ja syy tähän on ihan selvä, Microsoft pyrkii aggressiivisella hinnoittelulla saamaan parempaa myyntiä ja samaten tuolla täysin digitaalisella versiolla kasvattamaan Gamepassin ja miksei myös Xcloudin käyttäjämääriä

Käyttäjän jani kuva
jani

Paskamaista devaajille. Yksi laite lisää jonka suorituskykyä silmällä pitäen pitää pelit optimoida ja testata. Varsinkin kun tehoiltaan noin erilainen. Toivottavasti ei tämä pidä paikkaansa :D.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard
Lainaus jani

Paskamaista devaajille. Yksi laite lisää jonka suorituskykyä silmällä pitäen pitää pelit optimoida ja testata. Varsinkin kun tehoiltaan noin erilainen. Toivottavasti ei tämä pidä paikkaansa :D.

Samalla tavallahan PC puolellakin pitää huomioida eri kokoonpanot, että ei siinä mielessä luulisi olevan niin mahdottoman vaikea tehtävä. Lisäksi luulisi että Microsoftilta ei tule mitään vaatinuksia devaajille siitä että minkään pelin olisi PAKKO toimia myös Series S:llä kun kerran kyseessä on "all digital" konsoli ja panostavat myös Xcloudiin, jonka avulla olisi sitten mahdollista Series S:llä sellaiset pelit, johon konsolin tehot eivät riittäisi edes minimaalisilla asetuksilla. Eli siinä mielessä en näe tässä ongelmaa, eri asia sitten jos MS lähtisi vaatimaan että jokaisen pelin olisi PAKKO toimia "natiivisti" myös Series S konsolilla

Toki sitten jos Xcloud olisi saatavilla jokaisen valmistajan TV malliin niin eihän silloin sillä konsolilla tekisi mitään ja mikäli tarvittavan nopea nettiyhteys löytyy

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic
Lainaus Balnazzard

Samalla tavallahan PC puolellakin pitää huomioida eri kokoonpanot

Tämä onkin PC-pelaamisen isoimpia kompastuskiviä. Konsoleilla pelikoodin optimointi on tehokkaampaa, koska täytyy ottaa vain yhdenlaiset specsit huomioon, joten konsoliraudasta saadaan paljon enemmän irti kuin vastaavasta pc-raudasta. Siksi tätä samaa toimintamallia ei toivota konsoleille.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

En pääse yli kuinka pöljältä otsikon "edullisempi Series X-malli" kuulostaa. Vähän sama kuin Toyota toisi Corollan markkinoille ja sitä kutsuttaisiin edullisemmaksi Toyota Carinaksi.

X ja S on siis ymmärtääkseni eri mallit. Vai onko Series X:n synonyymi myös samalla logiikalla "kalliimpi Series S"?

Mitä tähän muutoin tulee, niin yhdyn epäileväisiin. Uudella sukupolvella olisi hyvä keskittää panokset siihen eikä raahata "kivirekiä" perässä. Toisaalta niin kauan kuin porukalla ei välttämättä ole edes ssd-levyä, pitää pelit tehdä hdd:n mukaan, joten ehkä tosiaan ylipäänsä pc:t on se "kivireki" seuraavassa sukupolvessa. Varsinkin jos/kun PS5:n ssd sitä tukevine arkkitehtuureineen osoittautuu yhtä isoksi muutokseksi mitä hehkutetaan.

En itse kyllä usko että vanhoja malleja ja sukupolvia unohdettaisiin vaikka olisikin vain yksi uuden sukupolven malli. Siellä on liikaa rahaa että voitaisiin suoraan keskittyä yksinomaan uusiin laitteisiin. Tämän kautta se ongelma ei niinkään ole jossain tehottamammassa mallissa vaan siinä, että on yleensä olemassa aiempi sukupolvi. Jatkossa se tehottomampi malli voi jarruttaa mutta yhtä lailla pc-pelureilla pitäisi olla jarruna aina ne pelaajat, joilla on vanhempaa rautaa.

Käyttäjän peliukk0 kuva
peliukk0
Lainaus mantelirapu

Suhtaudun varauksella näihin eritehoisiin laitteisiin jo heti julkaisussa. Miksi tuoda heikompi versio jarruttamaan pelinkehitystä tai ainakin lisäämään taakkaa kehittäjille? Miksei samantien ostaisi itselleen sopivaa pelipc:tä budjetti ja tehot huomioiden. Ja miksi konsolivalmistajat haluaa tuoda peeceemäistä variaatiota koneisiinsa mikä heikentää konsoleiden perinteisiä vahvuuksia?

Microsofthan on ihan selvästi viemässä konsoliaan pc maailmaa kohti. Nämä kaksi eri tehoista uutta laitetta, vähintään kahden vuoden luvattu tuki vielä vanhoille ja siihen päälle vielä se että kaikki microsoftin pelit tulevat heti julkaisussa win10 koneille. Tämähän on ihan täysin pc meininki, mutta suljetulla softalla ja pienemmällä määrällä valmiskokoonpanoja. Saa nähdä miten kehittäjät suhtautuvat tähän microsoftin luomaan taakkaan optimoinnin ja koko kehityksen suhteen. Voi olla että varsinkin pienemmät studiot tuovat pelinsä vain pleikkarille vaikkei mitään kytköksiä sonyyn olisikaan, varsinkin jos myyntiluvut ovat lähelläkään tämän sukupolven tasoa sonyn eduksi.
Mielestäni sonyn politiikka että pidetään konsolit konsoleina ja sukupolvet selvinä harppauksina on sekä kehittäjien työtaakan että "perus"kuluttajan kannalta hyvä asia. Nythän siis uudet xbox pelit tulevat seuraavat 2 vuotta olemaan neljällä laitteella, xbox one s, one x, series s ja series x, siinä voi mennä perus pertillä sormi suuhun kaupassa että minkäs näistä nyt sille muksulle ostan pukinkonttiin kun samat pelit kuitenkin kaikilla.

Käyttäjän Billet kuva
Billet

Olihan tämä "budjetti" vehe tiedossa jo hetken, ms sanoi joissain haatatteulussa (msn edustaja siis) että levyasematon ja heikkotehoisempi tulee x-seriesin rinnalle..ei siis mitään uutta.

Käyttäjän humungus kuva
humungus

Mistä moinen järkytys, ettekö ole muka aiemmin kuulleet että halvempi ja myös tehoiltaan vaatimattomampi Series-konsoli on tulossa, onhan tuo jo ollut tiedossa. Mitä tulee tuohon teho asetelmaan niin se ei todellakaan ole mikään ongelma, myös PC puolella on iät ja ajat ollut tämä sama asia jo vuosia. Pelin tekijät onnistuvat varmasti tekemään molemmille konsoleille (Series S ja X) optimoidut versiot peleistä, niissä yleensä on erottavana tekijänä vain grafiikan taso. Onhan tuo onnistunut PC puolellakin. Ja tuo "kivireki" asia on silkkaa höpöhöpöä, jos tässä joku on kivireki niin PC lukemattomine eri kokoonpanoineen. Oletteko senkin unohtaneet että Nintendo Switchille on tuotu onnistuneesti suhteellisen komeita ja raskaitakin pelejä esim. Witcher 3 Wild Hunt, tietysti sovittetuna (grafiikkaa karsittu) laitteen tehoille ja rajoituksille.

Käyttäjän frozen kuva
frozen
Lainaus Kornholic

[quote="Balnazzard"]

Samalla tavallahan PC puolellakin pitää huomioida eri kokoonpanot[/quote]

Tämä onkin PC-pelaamisen isoimpia kompastuskiviä. Konsoleilla pelikoodin optimointi on tehokkaampaa, koska täytyy ottaa vain yhdenlaiset specsit huomioon, joten konsoliraudasta saadaan paljon enemmän irti kuin vastaavasta pc-raudasta. Siksi tätä samaa toimintamallia ei toivota konsoleille.

En ole kyllä pahemmin missään nähny pelintekijöiden valittavan tästä asiasta että PC:llä tämä olisi jotenkin vaikeampaa

Nostoja