Mikromaksut saivat myös konsolipelaajat raottamaan kukkaroitaan ahkerasti viime vuoden aikana.

Tutkimusyhtiö Superdatan mukaan konsolipelien mikromaksut tuottivat Yhdysvalloissa 352 miljoonan Yhdysvaltain dollarin myynnit vuoden 2013 aikana. Kyseinen summa koostuu pienistä pelin sisäisistä ostoista, kuten kosmeettisista esineistä tai pelivaluutasta. Mukana ei sen sijaan ole esimerkiksi laajennus- tai karttapakettien kaltaista ladattavaa lisäsisältöä, joka tuottanee myös ison siivun peliyhtiöiden kassaan.

Superdatan mukaan mikromaksuja teki konsolipeleissä viime vuonna kaikkiaan 23 miljoonaa kuluttajaa. Lähes puolet mikromaksuista käytettiin räiskintä- tai toimintaseikkailupeleissä. Esimerkiksi Grand Theft Auto Onlinen pelivaluuttaostosten arvioitiin viime vuonna tuottaneen 41 miljoonaa dollaria.

Myös konsolivalmistaja Sonyn viime viikolla Game Developer Conferencessa antama lausunto tukee Superdatan tilastoja. Yhtiön mukaan ilmaiseksi pelattavien PS3- ja PS4-pelien liikevaihto kaksinkertaistui edellisvuoteen verrattuna.

Lähde: Superdata

Lisää luettavaa