Mikromaksut saapuvat Destinyyn / Uutiset / pelaaja.fi

Mikromaksut saapuvat Destinyyn

6.10.2015 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
15
Mikromaksut saapuvat Destinyyn ensi viikolla

Bungien Destiny-räiskintäpelin pelaajille tarjoutuu pian tilaisuus upottaa lisää rahaa peliin mikromaksujen muodossa.

Studion blogipäivityksen mukaan Destiny saa 13. lokakuuta alkaen uuden kauppiaan, jolta pelaajat voivat ostaa uusia eleitä hahmoilleen. Eleet ovat ostettavissa vain uudella hopea-valuutalla. Destiny-hopeaa voi hankkia vain konsolien verkkokaupoista oikeaa rahaa vastaan. Bungie lupaa kuitenkin kaikille pelaajille ensi viikolla pienen määrän ilmaista hopeaa, jotta kaikki pääsisivät kokeilemaan mikromaksujen antimia maksutta.

Bungie vakuuttaa ettei pelaajien tarvitse missään vaiheessa turvautua mikromaksuihin Destinyssä pärjätäkseen. Mikromaksujen tarkoituksena on rahoittaa Destinyn kehitystyötä tulevan vuoden aikana, jotta studio voi jatkaa uuden sisällön tuottamista tasaiseen tahtiin.

Lähde: Bungie.net

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123

Jos pysyy eleissä, niin ei ole onneksi paha juttu. Ne kun on aika turhia, mutta ainahan voisi nekin ilmaisia olla. Vähän samantyylinen kuin Valvella ne hatut.

Käyttäjän xtpro kuva
xtpro

Minä jo odotin, että olisi vihdoin tullu mahdollisuus ostaa oma hahmo korkeammille tasoille. Harmittaa, kun ei ole aikaa pelata peliä, jotta pysyisi ystävien tasolla ja olisin valmis laittamaan vaikka muutaman kympin kiriäkseni ystäväni, jotta pääsisin pelaamaan heidän tasolle. Se olisi win-win kaikille osapuolille, että voisin ostaa tasoni heti maksimiin. Kehittäjät saisivat lisätuloja, minä pääsisin nauttimaan kavereideni kanssa pelaamisesta ja kukaan muu pelaaja Destinyn maailmassa ei siitä kärsisi. Nyt tilanne on seuraava: en pelaa ollenkaan peliä, josta kovasti haluaisin nauttia ja josta olisin täysin valmis maksamaan extraa skipatakseni grindaukset johon minulla ei riitä aika.

Yllä kuvatusta tilanteesta saa mielestäni mainion kuvan siitä mitä hyvää F2P mallit tuovat mukanaan. Jossain asioissa joustavuutta, vaikka toki johonkin tulee lisää niitä rajoituksia. Destinyssä vaan on jännä kun ne kaikki rajoitukset ovat jo muutenkin läsnä pelissä (grindaus, aikaan sidotut rajalliset määrät tehtäviä ja niistä saatavia palkintoja, kuten bountyt, raidit, daily missionit yms.)

Käyttäjän Dante83 kuva
Dante83
Lainaus käyttäjältä xtpro

Minä jo odotin, että olisi vihdoin tullu mahdollisuus ostaa oma hahmo korkeammille tasoille. Harmittaa, kun ei ole aikaa pelata peliä, jotta pysyisi ystävien tasolla ja olisin valmis laittamaan vaikka muutaman kympin kiriäkseni ystäväni, jotta pääsisin pelaamaan heidän tasolle. Se olisi win-win kaikille osapuolille, että voisin ostaa tasoni heti maksimiin. Kehittäjät saisivat lisätuloja, minä pääsisin nauttimaan kavereideni kanssa pelaamisesta ja kukaan muu pelaaja Destinyn maailmassa ei siitä kärsisi. Nyt tilanne on seuraava: en pelaa ollenkaan peliä, josta kovasti haluaisin nauttia ja josta olisin täysin valmis maksamaan extraa skipatakseni grindaukset johon minulla ei riitä aika.

Yllä kuvatusta tilanteesta saa mielestäni mainion kuvan siitä mitä hyvää F2P mallit tuovat mukanaan. Jossain asioissa joustavuutta, vaikka toki johonkin tulee lisää niitä rajoituksia. Destinyssä vaan on jännä kun ne kaikki rajoitukset ovat jo muutenkin läsnä pelissä (grindaus, aikaan sidotut rajalliset määrät tehtäviä ja niistä saatavia palkintoja, kuten bountyt, raidit, daily missionit yms.)

Mutta tuossahan menisi koko pelin idea hukkaan jos ostaisit max levelin. Jos ei ole aikaa pelata kerätäkseen kamoja sun muuta niin mitä järkeä olisi pelata ostetuilla kamoilla senkään jälkeen? Suosittelen vaihtamaan peliä..

Käyttäjän Heroic Hare kuva
Heroic Hare

Tästäkö pitäisi olla nyt sitten iloinen. Activisionille ja Bungielle ei riitä, että pelistä pitää pulittaa premium pelin hinta alustasta riippuen aina sinne 60-70€ asti johon tietenkin DLC pakettien hinnat vielä päälle. Nyt pitäisi sitten vielä pulittaa ekstraa emoteista... Mjoo eivät ole olennainen osa peliä, eikä niiden hankkiminen vaikuta pelin tasapainoon mitenkään, mutta nyt ei kuitenkaan ole kysymys F2P pelistä.

Käyttäjän Rainbow_Dazed kuva
Rainbow_Dazed

Tässä taidetaan testata vesiä ja katsoa miten ihmiset reagoivat. Emotet ovat aika harmiton mikromaksukohde, mutta jännä tosiaan että tämä konsepti tulee peliin joka muutenkin jo on aika tyyris kuluttajalle. Tämä on sellainen "nappaan popcorn-kulhon ja seuraan internetin reaktiota uutiseen" - hetki. Mielenkiintosita nähdä miten tätä uutista kommentoidaan.

Omalla kohdallani tiedän että Mastercard laulaa suloisia sointuja ensi tiistaina ja uudet Emotet tulevat heti käyttöön.

Käyttäjän BlueShell kuva
BlueShell
Lainaus käyttäjältä xtpro

Minä jo odotin, että olisi vihdoin tullu mahdollisuus ostaa oma hahmo korkeammille tasoille. Harmittaa, kun ei ole aikaa pelata peliä, jotta pysyisi ystävien tasolla ja olisin valmis laittamaan vaikka muutaman kympin kiriäkseni ystäväni, jotta pääsisin pelaamaan heidän tasolle. Se olisi win-win kaikille osapuolille, että voisin ostaa tasoni heti maksimiin

Itsekin voin ymmärtää, että monet pelit vaativat investoimaan itseensä todella paljon aikaa, ja se voi olla ärsyttävää. Mutta toisaalta minun täytyy olla samaa mieltä aiemmin kirjoittaneen Danten kanssa, että tätä ideaa en voi allekirjoittaa. Käytännössä tämä idea olisi maksaa 60 euroa pelistä ja sen jälkeen kymppejä siitä että suurinta osaa pelistä ei tarvitse itse pelata. Normaalit DLC-paketit sentään ovat sitä varten että ne oikeasti lisäävät peliin uutta sisältöä jota muuten ei saisi.. Mutta itsensä ostaminen max levelille olisi käytännössä päinvastainen, se olisi maksamista siitä että peli pelaa itse itsensä.

Lainaus käyttäjältä xtpro

Yllä kuvatusta tilanteesta saa mielestäni mainion kuvan siitä mitä hyvää F2P mallit tuovat mukanaan.

Hetkinen, mitä tekemistä Free to play -mallilla on Destinyn kanssa? Pelihän on täysihintainen.

Aiheesta kiinnostuneille vielä voisi linkittää tuore Jim Sterlingin video aiheesta ja siitä miten mikromaksuja ei pitäisi hyväksyä täysihintaisissa peleissä.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Tämä on ok niin kauan kuin pysyy kosmeettisissa jutuissa. Ja itsensä maksaminen tietylle tasolle: mitä järkeä ostaa tällainen grindaukseen perustuva tekele jos ei edes pelaa sitä. En mitenkään voi ymmärtää. Ja muka hyvä juttu tuollainen malli :D

Ehkä pitää miettiä harrastustaan uusiksi jos tuollaista toivoo/tarvitsee tai pysyä siellä mobiilin ihmemaailmassa. Itsellänikään ei aika riitä kaikkiin isompiin peleihin ja tiettyjä, vähemmän kiinnostavia tekeleitä jättää ostamatta pituuden takia mutta en silti näe vaihtoehdoksi sitä, että skippaisin suuren osan pelaamista päästäkseni muiden mukaan.

Ja mitä mikromaksuihin ja niiden toimivuuteen tulee: The Last of Usin moninpeli tuntuu olevan osittain pilattu nyttemmin sen kautta. Siellähän siis on perkkejä ostettavissa, joilla saa paljon enemmän kykyjä kuin mitä pelaamalla on mahdollista. Ei tämä peliä vielä mahdottomaksi pelata tee kuiluttamalla eroja maksavien ja maksamattomien välillä, mutta silloin kun eteen osuu maksullisia mega-aseita käyttävä puolijumalien kestävyydellä eteenpäin jyräävä tiimi, alkaa hieman ärsyttämään. Ja että mikromaksut ovat hyvä juttu joidenkin mielestä, joopa joo. En näe muuta hyvää kuin sen, jos joku haluaa jonku hamosen hahmolleen ostaa ja saa siitä mielihyvää. Mobiilipeleissä ihan ok kun hinnatkaan eivät ole oikeiden pelien hintoja. Tosin sielläkin voisin tukea kerrankin jotain hyviä pelejä jos ne saisi kerralla ostettua itselleen eikä niin, että pelaamisesta ja etenemisestä joutuu maksamaan. Eikä siinäkään ehkä muuten, mutta loppulasku on sen verran enemmän kuin mitä yleensä maksavat ihan "oikeat" pelit. Siinä ei 70 euroa ole mitään kun mobiilipelistä joku innostuu.

Käyttäjän xtpro kuva
xtpro
Lainaus käyttäjältä Dante83

Mutta tuossahan menisi koko pelin idea hukkaan jos ostaisit max levelin. Jos ei ole aikaa pelata kerätäkseen kamoja sun muuta niin mitä järkeä olisi pelata ostetuilla kamoilla senkään jälkeen? Suosittelen vaihtamaan peliä..

Pelaajia on erilaisia. Kommenttisi perusteella olet niitä pelaajia, jotka pelaavat pelejä saavuttaakseen asioita niissä. Ja se on aivan normaalia ja ymmärrettävää, veljeni on samanlainen ja itsekin olen osittain. Mutta pääasiassa kuulun siihen ryhmään, joka pelaa pelejä paljolti niiden sosiaalisten ominaisuuksien kautta. Eli mielellään pelaisin Destinyäkin kavereideni kanssa muutaman kerran viikossa weekly strikejen ja raidien merkeissä. Se olisi äärettömän siistiä. Ja siinä se "järki" tai oikeastaan motivaatio omalla kohdallani piilee. Mutta aika ei riitä pelaamaan niitä kymmeniä tunteja mitä ystävieni kiinni ottaminen vaatii.

Ja tuo mainitsemasi vaihto tapahtui jo aikoja sitten mobiilipeleihin. Ne ovat monilla tavoilla paljon joustavampia pelikokemuksia ja sopivat siksi omaan elämäntilanteeseen paremmin.

Lainaus käyttäjältä BlueShell

Hetkinen, mitä tekemistä Free to play -mallilla on Destinyn kanssa? Pelihän on täysihintainen.

Aiheesta kiinnostuneille vielä voisi linkittää tuore Jim Sterlingin video aiheesta ja siitä miten mikromaksuja ei pitäisi hyväksyä täysihintaisissa peleissä.

Viittasin tuolla kommentilla hieman siihen suuntaan, että F2P sopisi mielestäni juuri Destinyn kaltaisiin peleihin oikein mainiosti.

Lainaus käyttäjältä BlueShell

Itsekin voin ymmärtää, että monet pelit vaativat investoimaan itseensä todella paljon aikaa, ja se voi olla ärsyttävää. Mutta toisaalta minun täytyy olla samaa mieltä aiemmin kirjoittaneen Danten kanssa, että tätä ideaa en voi allekirjoittaa. Käytännössä tämä idea olisi maksaa 60 euroa pelistä ja sen jälkeen kymppejä siitä että suurinta osaa pelistä ei tarvitse itse pelata. Normaalit DLC-paketit sentään ovat sitä varten että ne oikeasti lisäävät peliin uutta sisältöä jota muuten ei saisi.. Mutta itsensä ostaminen max levelille olisi käytännössä päinvastainen, se olisi maksamista siitä että peli pelaa itse itsensä.

No kuluttajanhan päätös se loppujen lopuksi olisi maksaako siitä, että peli pelaa itseään vai ei. Kun kuluttajia on niin miljoonaan eri lähtöön ja tuollainen muutos ei vaikuttaisi kuitenkaan negatiivisesti pelaajiin, jotka eivät mikromaksuihin koskisi, niin en näe mitä pahaa tässä joustavammassa muutoksessa olisi?

Lainaus käyttäjältä zappah

Tämä on ok niin kauan kuin pysyy kosmeettisissa jutuissa. Ja itsensä maksaminen tietylle tasolle: mitä järkeä ostaa tällainen grindaukseen perustuva tekele jos ei edes pelaa sitä. En mitenkään voi ymmärtää. Ja muka hyvä juttu tuollainen malli

Ehkä pitää miettiä harrastustaan uusiksi jos tuollaista toivoo/tarvitsee tai pysyä siellä mobiilin ihmemaailmassa. Itsellänikään ei aika riitä kaikkiin isompiin peleihin ja tiettyjä, vähemmän kiinnostavia tekeleitä jättää ostamatta pituuden takia mutta en silti näe vaihtoehdoksi sitä, että skippaisin suuren osan pelaamista päästäkseni muiden mukaan.

Ymmärrän täysin, että sinä et halua maksaa nopeammin etenemisestä. Ja se on ok ja mielestäni niin kauan kaikki on hyvin, kun meillä pelaajilla on se valinta omissa käsissämme. Mitä en ymmärrä on se, että sinä et voi käsittää pelaajia olevan monenlaisia. Tai sitä, että miksi minun pitäisi miettiä harrastustani uusiksi, koska konsolikehittäjät eivät kykene muuttamaan toimintatapojaan ja tekemään peleistänsä parempia tarjoamalla joustavuutta erilaisille pelaajille. Tuntuu, että niin konsolikehittäjät kuin -pelaajatkin ovat hyvin pitkälle vanhojen tapojensa orjia, jotka eivät uskalla kokeilla uutta ja sen takia hyväksy muutoksia. Tai oikeastaan se on kaikissa ihmisissä ihan yleisestikin ominaista. Which is not cool...

Käyttäjän Mappe kuva
Mappe
Lainaus käyttäjältä xtpro

Lainaus käyttäjältä Dante83Mutta tuossahan menisi koko pelin idea hukkaan jos ostaisit max levelin. Jos ei ole aikaa pelata kerätäkseen kamoja sun muuta niin mitä järkeä olisi pelata ostetuilla kamoilla senkään jälkeen? Suosittelen vaihtamaan peliä..

Pelaajia on erilaisia. Kommenttisi perusteella olet niitä pelaajia, jotka pelaavat pelejä saavuttaakseen asioita niissä. Ja se on aivan normaalia ja ymmärrettävää, veljeni on samanlainen ja itsekin olen osittain. Mutta pääasiassa kuulun siihen ryhmään, joka pelaa pelejä paljolti niiden sosiaalisten ominaisuuksien kautta. Eli mielellään pelaisin Destinyäkin kavereideni kanssa muutaman kerran viikossa weekly strikejen ja raidien merkeissä. Se olisi äärettömän siistiä. Ja siinä se "järki" tai oikeastaan motivaatio omalla kohdallani piilee. Mutta aika ei riitä pelaamaan niitä kymmeniä tunteja mitä ystävieni kiinni ottaminen vaatii.

Ja tuo mainitsemasi vaihto tapahtui jo aikoja sitten mobiilipeleihin. Ne ovat monilla tavoilla paljon joustavampia pelikokemuksia ja sopivat siksi omaan elämäntilanteeseen paremmin.

Lainaus käyttäjältä BlueShellHetkinen, mitä tekemistä Free to play -mallilla on Destinyn kanssa? Pelihän on täysihintainen.

Aiheesta kiinnostuneille vielä voisi linkittää tuore Jim Sterlingin video aiheesta ja siitä miten mikromaksuja ei pitäisi hyväksyä täysihintaisissa peleissä.

Viittasin tuolla kommentilla hieman siihen suuntaan, että F2P sopisi mielestäni juuri Destinyn kaltaisiin peleihin oikein mainiosti.

Lainaus käyttäjältä BlueShellItsekin voin ymmärtää, että monet pelit vaativat investoimaan itseensä todella paljon aikaa, ja se voi olla ärsyttävää. Mutta toisaalta minun täytyy olla samaa mieltä aiemmin kirjoittaneen Danten kanssa, että tätä ideaa en voi allekirjoittaa. Käytännössä tämä idea olisi maksaa 60 euroa pelistä ja sen jälkeen kymppejä siitä että suurinta osaa pelistä ei tarvitse itse pelata. Normaalit DLC-paketit sentään ovat sitä varten että ne oikeasti lisäävät peliin uutta sisältöä jota muuten ei saisi.. Mutta itsensä ostaminen max levelille olisi käytännössä päinvastainen, se olisi maksamista siitä että peli pelaa itse itsensä.

No kuluttajanhan päätös se loppujen lopuksi olisi maksaako siitä, että peli pelaa itseään vai ei. Kun kuluttajia on niin miljoonaan eri lähtöön ja tuollainen muutos ei vaikuttaisi kuitenkaan negatiivisesti pelaajiin, jotka eivät mikromaksuihin koskisi, niin en näe mitä pahaa tässä joustavammassa muutoksessa olisi?

Lainaus käyttäjältä zappahTämä on ok niin kauan kuin pysyy kosmeettisissa jutuissa. Ja itsensä maksaminen tietylle tasolle: mitä järkeä ostaa tällainen grindaukseen perustuva tekele jos ei edes pelaa sitä. En mitenkään voi ymmärtää. Ja muka hyvä juttu tuollainen malli

Ehkä pitää miettiä harrastustaan uusiksi jos tuollaista toivoo/tarvitsee tai pysyä siellä mobiilin ihmemaailmassa. Itsellänikään ei aika riitä kaikkiin isompiin peleihin ja tiettyjä, vähemmän kiinnostavia tekeleitä jättää ostamatta pituuden takia mutta en silti näe vaihtoehdoksi sitä, että skippaisin suuren osan pelaamista päästäkseni muiden mukaan.

Ymmärrän täysin, että sinä et halua maksaa nopeammin etenemisestä. Ja se on ok ja mielestäni niin kauan kaikki on hyvin, kun meillä pelaajilla on se valinta omissa käsissämme. Mitä en ymmärrä on se, että sinä et voi käsittää pelaajia olevan monenlaisia. Tai sitä, että miksi minun pitäisi miettiä harrastustani uusiksi, koska konsolikehittäjät eivät kykene muuttamaan toimintatapojaan ja tekemään peleistänsä parempia tarjoamalla joustavuutta erilaisille pelaajille. Tuntuu, että niin konsolikehittäjät kuin -pelaajatkin ovat hyvin pitkälle vanhojen tapojensa orjia, jotka eivät uskalla kokeilla uutta ja sen takia hyväksy muutoksia. Tai oikeastaan se on kaikissa ihmisissä ihan yleisestikin ominaista. Which is not cool...

Destinyssähän pääsee tasolle 40 nopeasti ja helposti? Taas toinen juttu on saada light level maksimitasolle, sen saavuttamiseen tarvitaan parempaa kamaa ja niiden ostaminen mikromaksuilla olisi minun mielestäni pahinta mitä voisi käydä.

Nostoja