Sonyn Driveclub-ajopelillä on kaikki mahdollisuudet menestyä. Alkujaan pelin piti olla eräs PlayStation 4:n julkaisupelejä, mutta sen julkaisu siirrettiin kuitenkin hamaan tulevaisuuteen, sillä Driveclub haluttiin vääntää mahdollisimman täydelliseen muotoon.

Pääsimme testaamaan peliä sitä työstävän englantilaisen Evolution Studiosin tiloissa Manchesterin lähettyvillä. Lokakuussa ilmestyvää peliä on tehty valmiiksi kaikessa rauhassa, ja viralliseksi julkaisupäivän siirtämisen syyksi on annettu pelin valikkojärjestelmän hiominen huippuunsa. Tätä toitotettiin myös itse testitilaisuudessa useaan otteeseen.

On totuus sitten mikä tahansa, niin ensivaikutelma Driveclubista oli vallan mainio. Mikäli valikkojärjestelmän hiominen huippuunsa on todellakin ollut suurin syy julkaisun siirtämiselle, niin aikaa ei ole suinkaan heitetty hukkaan. Mikä Driveclubin valikosta tekee sitten niin vallankumouksellisen? Sen käyttö on yksinkertaista, ja kaikki hoituu itsestään selvällä tavalla. Miksei valikoita ole ennen tehty näin?

PlayStation Plus -palvelun tilaajille maksutta ladattavaksi tarkoitettu peli on pannut kaikki munansa samaan koriin, ja tämä kori on täynnä nykyajalla tuttua sosiaalista pelaamista ja sosiaalista mediaa. Sitä kaihtavien ei silti kannata pelästyä, sillä sosiaalinen pelaaminen on Driveclubissa toteutettu ensimmäistä kertaa niin, että se tuntuu sopivan kaikenlaisille pelaajille eikä ole pelkkään markkinointijargonia ja pakkopullaa.

Jengi kasaan ja baanalle

Pelissä rakennetaan maksimissaan kuuden ajajan kisatiimejä. Tiimit saavat pisteitä luonnollisesti esimerkiksi verkkopelikisojen voitoista. Kisassa voi kilpailla 12 kuskia samaan aikaan, mutta ideana on, että kisan aikana voi suorittaa myös erilaisia tehtäviä. Mukana on tietenkin se vanha tuttu ”sivuluisulla mahdollisimman pitkälle” -temppuilu, mutta vauhdin hurmaa kaipaaville on myös erilaisia nopeustehtäviä tietyille ratasektoreille.

Jokaisen tiimin jäsenet voivat kilpailla missä ja milloin haluavat, ja heidän pisteistään pidetään koko ajan kirjaa ja niitä ynnätään koko ajan yhteen. He voivat myös haastaa muita kuskeja henkilökohtaisiin kisoihin. Tässä vaiheessa sosiaalisuus tulee toden teolla esiin, sillä haastetun tiimin ajajat voivat puolestaan haastaa omia ystäviään ja kilpailijatiimejään kisaamaan saman radan aikaennätyksistä ja muista tehtävistä.

Mikäli haasteiden eteenpäin välittäminen onnistuu, ratoja ja niiden haasteita on parhaimmillaan yrittämässä tuhansia ja taas tuhansia kisailijoita. Toki haasteensa voi muokata myös sellaiseksi, että vain harvat ja valitut pääsevät mukaan.

Driveclub-kisaajaa ei ole suinkaan sidottu vain yhteen kuuden hengen tiimiin. Pelaaja voi poistua jengistä milloin haluaa ja loikata suorana lennosta vaikkapa pahimman kilpailijan joukkueeseen suorittamaan pistekeräilyä heidän kanssaan.

Tässä oli kuitenkin selvästi pelin suurin potentiaalinen ongelma. Mikäli kisailijan pitäisi sitoutua edes muutaman kisan ajaksi tiettyyn joukkueeseen, saattaisi tiimipohjainen kisailu toimia paremmin. Nyt pelkona on se, että kärsimättömimmät ajajat hyppäävät joukkueesta toiseen jopa yhden kisan jälkeen. Ilmeinen on myös pelko siitä, että tiimeihin osallistuu omista sadistisista syistään muiden kisoja ja tiimin toimintaa torpedoivia idiootteja. Driveclubin tekijät kertoivatkin miettivänsä tällä hetkellä keinoja, joilla potentiaaliset peelot saadaan parhaiten kuriin.

Evolution Studiosilla on suuria suunnitelmia Driveclubin sosiaalisen ulottuvuuden suhteen. Pelin ilmestymisen aikoihin julkaistaan myös mobiilisovellus, joka on reaaliaikaisesti kytköksissä itse peliin. Ideana on, että pelaaja voi pelatessaan pitää kännykkänsä vieressään auki ja vilkuilla luurinsa näytöltä ilmoituksia muiden pelaajien edesottamuksista. Ai miksi kännykän näytöltä? Tietenkin siksi, ettei pelaajan tarvitsee keskeyttää PS4-konsolilla pelaamista ja Driveclub-kisailua missään vaiheessa.

Driveclubin pelisisältöön, ratoihin ja autoihin pureudumme enemmän Pelaajan elokuun numerossa.

Driveclub ilmestyy PS4:lle 8. lokakuuta.

Lisää luettavaa