Minecraftin luoneen Markus ”Notch” Perssonin kunnianhimoinen avaruuspeli 0x10c ei ole tapahtumassa tavalla, jolla moni varmasti odotti. Persson vahvisti tänään henkilökohtaisessa blogissaan, ettei hän koe olevansa enää oikea ihminen kyseisen pelin kehittäjäksi.

Minecraftin keräämän menestyksen jälkeen 0x10c:n työstäminen ei ole Perssonin mukaan ollut enää erityisen juhlavaa puuhaa. Aina varsin avoimesti puuhailuistaan puhunut kehittäjä oli pelihittinsä myötä alkanut saada huomattavan määrän huomiota pelaajilta ja pelimedialta, mikä kasasikin Perssonille lopulta odottamattoman suuria työpaineita. Ajoittain kehittäjän mieleen onkin hiipinyt ajatuksia siitä, pitäisikö hänen alkaa puhua töistään vähemmän vai pitäisikö hänen jopa luopua pelien kehittämisestä täysin.

Pelejä Persson ei kuitenkaan ole ainakaan vielä jättämässä. Miehen laitettua 0x10c:n kehityksen jäihin jo muutama kuukausi sitten, on hän pystynyt miettimään rauhassa, mitä hän oikeasti haluaakaan tehdä. Viimeistään hiljattain selväksi onkin alkanut tulla, että pienikin voi olla kaunista.

– Otin viime viikolla osaa 7dfps-kehitystapahtumaan, jossa tein hektisen Doomin inspiroiman räiskinnän nimeltä Shambles. Sitä varten tekemäni ohjelmointi oli hauskinta, mitä olin tehnyt kuukausiin, Persson kuvailee blogissaan.

Jatkossa Persson haluaakin tehdä nimenomaan pienempiä pelejä, joilla on varaa epäonnistua. Vapaana paineesta hän voikin yrittää peleillään yhtä jos toista kokeellista asiaa ja näin myös näperrellä niiden parissa muutenkin huomattavasti huolettomammin. Varaa hänellä myös lieneekin tähän, sillä Minecraft myy tänäkin päivänä hyvää tahtia useallakin eri alustalla. Hänen Mojang-pelistudiollaan piisaa myöskin töitä jo esimerkiksi upouuden Scrolls-pelin parissa.

Täysin 0x10c ei tosin ole kuollut. Jo parhaillaan innokas yhteisötiimi on työstämässä pelistä nimittäin omaa versiotaan nimeltä Project Trillek.

Lähde: Notch (Tumblr)

Lisää luettavaa