Minne katosi verkkopelien vapaus? Final Fantasy XIV -tuottajalla suora vastaus / Uutiset / pelaaja.fi

Minne katosi verkkopelien vapaus? Final Fantasy XIV -tuottajalla suora vastaus

3.04.2014 // Kirjoittanut: Ville Arvekari
8
Minne katosi verkkopelien vapaus? Final Fantasy XIV -tuottajalla suora vastaus

Useimmat pelaajat haluavat kädestäpidellyn pelikokemuksen, uskoo Final Fantasy XIV: A Realm Reborn -tuottaja Naoki Yoshida. Pelaaja-lehden haastattelussa massiiviverkkoroolipelin uudistaja kertoo, että liiallinen vapaus pelien mekaniikassa saattaa jopa vieroksuttaa ihmisiä.

Yoshida kertoi näkemyksensä kysyttäessä verkkoroolipelien nykysuunnasta, jossa Ultima Onlinen kaltaisten varhaisten pelien vapauden tilalle on tullut enemmän taistelujärjestelmiä, luolastojen koluamista ja tavaroiden metsästämistä.

- Yksi syy vapauden katoamiseen saattaa olla se, että modernissa maailmassa monille vapaus on stressaavaa. Pelaajien on helpompaa ymmärtää olemassa olevia sääntöjä ja noudattaa niitä, Yoshida kertoo.

Mikäli pelimekaniikka olisi täysin avoin, Yoshidan mukaan siitä nauttisivat vain ne pelaajat, jotka osaavat hyödyntää vapautta ja pitää hauskaa sen avulla.

- Muiden mielestä on vain liian stressaavaa ja ahdistavaa keksiä uutta tekemistä pelin sisällä omin voimin. He haluavat tehtävän tai päämäärän saavuttaakseen jotain. Toisin sanoen monet haluavat helpon ja kädestäpidellyn kokemuksen, ja useimmilta peleiltä odotetaan tämänkaltaisia ratkaisuja, Yoshida summaa.

Miehen mukaan seikka on erittäin tärkeä realiteetti erityisesti bisnesnäkökulmasta katsottuna, varsinkin mikäli pelaajamääriä halutaan kasvattaa entisestään. Yoshida kuitenkin myöntää olevansa itsekin avoimuuden ja vapauteen painottuvien pelien ystävä.

- Jos saisin vapauden luoda täysin uuden pelin ilman rajoitteita, pelissä olisi kyse täydestä vapaudesta. Se tosin vaatisi, ettei pelin nimessä olisi Final Fantasya eikä minun tarvitsisi huolehtia rahanteosta, hän myöntää.

Mikäli tilaisuus tulisi, Yoshidan mukaan kyseinen peli olisi todennäköisimmin astetta pienemmän mittakaavan ja yleisön free to play -peli.

- Vaikka kokemus olisi varmasti hieno, se ei taida onnistua niin kauan kun työskentelen Final Fantasyn parissa.

Final Fantasy XIV: A Realm Rebornin PlayStation 4 -version julkaisua valmistelevan Naoki Yoshidan haastattelun voi lukea kokonaisuudessaan huomenna kauppoihin ilmestyvästä huhtikuun Pelaaja-lehdestä numero 139.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123

Eli massojen mukaan mennään. Tosin itse kuulun niihin joiden mielestä liian vapaat alueet peleissä tuovat jonkinlaista pakokauhua. Mutta silti pidän niitä plussana peleissä. Kyllä minä peloistani pääsen yli: :)
Bioshock pelit on esimerkkejä peleistä joissa ahdistaa, kun ei tiedä minne ei pidä mennä ja mistä pääsee minnekkin.Joissain kohdissa siis. Enkä nyt puhu Infinitestä.
Bioshock 1 on vapaan maailman peli tavallaan.

Käyttäjän Rez115 kuva
Rez115

" liiallinen vapaus pelien mekaniikassa saattaa jopa vieroksuttaa ihmisiä."
Täytyy myöntää, että Yoshida on oikeassa. Ainakin omalla kohdalla jäi Skyrim kesken tietyn "tiiviyden" puuttumisen takia.

Käyttäjän onnistunyt kuva
onnistunyt

Parhaat avoimen maailman pelit ovat sellaisia, missä voit kulkea vapaassa tahdissa pelin kaikilla alueilla. Ja kun tehtäviä tulee kohdalle, voit suorittaa ne nyt tai kuukauden päästä. Sivutehtävien tekeminen ei saisi vaikuttaa "negatiivisesti" päätehtäviin. Eli kuljeksiessasi vapaasti nitistämässä väkeä ja palatessasi myöhemmin samoille alueille päätehtävän merkeissä, niin jos kaikki on kuin et olisi alueella käynytkään, niin eihän se tunnu realistiselta. Näin ollen en myöskään kannata uudelleen syntyviä vihollisia. Ellei pelissä ole grindaus tärkeätä.

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax

Muutaman kerran tosiaan ollut tuollainen fiilis että peli tuntuu jopa liian avoimelta, mutta kaikki minecraftia lukuunottamatta kuitenkin sisältää jonkunlaisen opassysteemin mihin mennä, jolloin sitä seuraamalla yleensä saa tutustuttua maailmaan pala kerrallaan. Tästä syystä olen itseasiassa hieman vältellyt ihan ensimmäistä Zeldaa, koska ainoa asia minkä tiedän varmaksi on miekan saaminen mieheltä.

Lainaus

...Se tosin vaatisi, ettei pelin nimessä olisi Final Fantasya eikä minun tarvitsisi huolehtia rahanteosta...

Tuo on tosiaan ikävää. Final Fantasyjä en itse ole pelannut, mutta viimeisimpiä osia on erittäin paljon kritisoitu lineaarisuudesta. Jonkun gameplay videon katsoin, niin näytti juuri cutscene, pieni lineaarinen käytävä, automaattinen tappelu ja toisto alusta. Myyntejä peleillä on kuitenkin miljoonia kopioita, sitten vertaa juuri Ni No Kunin myynteihin joka saavutti vastikään vasta miljoonan rajapyykin.
Mutta niinhän se on räiskinnöissäkin, COD myy aivan järkyttäviä lukuja vaikka moni ei varmasti pidä sitä niin hyvänä.

http://youtu.be/Cxhs-GLE29Q

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Ihan järkevää puhetta. Itsellä taisi olla ainakin ensimmäisessä Mass Effectissä sellainen olo, että on liikaa asioita mitä tehdä. Erityisesti kun se Citadel oli suureksi osaksi juoksua paikasta toiseen. Sen jälkeen helpotti. Eikä se muutenkaan sitten lopulta kauhean vapaa peli ollut mutta se tunne minkä se aiheutti "laajuudellaan".

Yksi mainio esimerkki sopivan vapaasta maailmasta on mielestäni Souls-pelit. Niistä jokainen tarjoaa useita etenemissuuntia yleensä melkein koko pelin ajan, vaikka onkin osa vähän hankalampaa ja sillä tavalla sekin ohjaa pelaajaa tiettyyn suuntaan. Itse on silti tullut jauhettua joka Souls jostain kohtaa väärässä järjestyksessä ja sitten on ollut joku alue joka on ollut todella helppo sen hetkiselle hahmolle.

Darksiders 2 on myös hyvä esimerkki sopivasta vapaudesta. Muistaakseni myös Dead Rising pelit ovat suunnilleen sellaisia, vaikka niissä yleensä jokin selvä kohde onkin.

Eli jokin selvä suunta tai tavoite on hyvä olla mutta aina on myös todella hienoa jos reitti oikeasti vähän vaihtelee eikä ole vain putki, johon on lisätty pari lyhyttä umpikujaa. Elävä maailma on myös aina plussaa ja tässäkin Souls-sarja onnistuu mahtavasti: kolmas pelikerta pian alkamassa uusimmassa osassa ja yhä löytyy uutta kammiota tai kamaa.

Käyttäjän Turzka kuva
Turzka
Lainaus käyttäjältä zappah

Yksi mainio esimerkki sopivan vapaasta maailmasta on mielestäni Souls-pelit. Niistä jokainen tarjoaa useita etenemissuuntia yleensä melkein koko pelin ajan, vaikka onkin osa vähän hankalampaa ja sillä tavalla sekin ohjaa pelaajaa tiettyyn suuntaan. Itse on silti tullut jauhettua joka Souls jostain kohtaa väärässä järjestyksessä ja sitten on ollut joku alue joka on ollut todella helppo sen hetkiselle hahmolle.

Jep Souls pelien "vapaus" jos sitä voi siksi kutsua kävi myös minulle oikein hyvin, annettiin objektiivi peliin mutta mitään muuta ei kerrota, kukaan ei kertaakaan kerro suuntaa minne mennä.

Käyttäjän Core kuva
Core
Lainaus käyttäjältä kurrinen123

Eli massojen mukaan mennään.

Olisihan se aika hölmöä tehdä pelejä vain pienelle marginaaliryhmälle sen sijaan, että palvellaan mahdollisimman suurta joukkoa pelaajia :P Varsinkin, jos tarkoituksena on tehdä rahaa niinkuin bisneksessä yleensä :P

Käyttäjän gurgi kuva
gurgi
Lainaus käyttäjältä Core

Lainaus käyttäjältä kurrinen123Eli massojen mukaan mennään.

Olisihan se aika hölmöä tehdä pelejä vain pienelle marginaaliryhmälle sen sijaan, että palvellaan mahdollisimman suurta joukkoa pelaajia Varsinkin, jos tarkoituksena on tehdä rahaa niinkuin bisneksessä yleensä

Moni ihminen luulee olevansa jokin lumihiutale, joka ei kuulu "massaan" Eikä tajua että kuuluu siihen massaan joka aina jauhaa tästä "massasta" ja on mukamas jotenkin erikoinen/viisaampi, kun omaa erilaisen "massasta" poikkeavan pelimaun(jonka tosin omaa Helvetin moni muukin). Veikkaan että näissä vastakkaissa "massoissa" on aika pitkälti yhtä paljon jäseniä.