Minne katosi verkkopelien vapaus? Final Fantasy XIV -tuottajalla suora vastaus

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn -tuottaja Naoki Yoshida pohtii, minne verkkoroolipelien vapaus on kadonnut.

9.1.2018 13:41

Useimmat pelaajat haluavat kädestäpidellyn pelikokemuksen, uskoo Final Fantasy XIV: A Realm Reborn -tuottaja Naoki Yoshida. Pelaaja-lehden haastattelussa massiiviverkkoroolipelin uudistaja kertoo, että liiallinen vapaus pelien mekaniikassa saattaa jopa vieroksuttaa ihmisiä.

Yoshida kertoi näkemyksensä kysyttäessä verkkoroolipelien nykysuunnasta, jossa Ultima Onlinen kaltaisten varhaisten pelien vapauden tilalle on tullut enemmän taistelujärjestelmiä, luolastojen koluamista ja tavaroiden metsästämistä.

– Yksi syy vapauden katoamiseen saattaa olla se, että modernissa maailmassa monille vapaus on stressaavaa. Pelaajien on helpompaa ymmärtää olemassa olevia sääntöjä ja noudattaa niitä, Yoshida kertoo.

Mikäli pelimekaniikka olisi täysin avoin, Yoshidan mukaan siitä nauttisivat vain ne pelaajat, jotka osaavat hyödyntää vapautta ja pitää hauskaa sen avulla.

– Muiden mielestä on vain liian stressaavaa ja ahdistavaa keksiä uutta tekemistä pelin sisällä omin voimin. He haluavat tehtävän tai päämäärän saavuttaakseen jotain. Toisin sanoen monet haluavat helpon ja kädestäpidellyn kokemuksen, ja useimmilta peleiltä odotetaan tämänkaltaisia ratkaisuja, Yoshida summaa.

Miehen mukaan seikka on erittäin tärkeä realiteetti erityisesti bisnesnäkökulmasta katsottuna, varsinkin mikäli pelaajamääriä halutaan kasvattaa entisestään. Yoshida kuitenkin myöntää olevansa itsekin avoimuuden ja vapauteen painottuvien pelien ystävä.

– Jos saisin vapauden luoda täysin uuden pelin ilman rajoitteita, pelissä olisi kyse täydestä vapaudesta. Se tosin vaatisi, ettei pelin nimessä olisi Final Fantasya eikä minun tarvitsisi huolehtia rahanteosta, hän myöntää.

Mikäli tilaisuus tulisi, Yoshidan mukaan kyseinen peli olisi todennäköisimmin astetta pienemmän mittakaavan ja yleisön free to play -peli.

– Vaikka kokemus olisi varmasti hieno, se ei taida onnistua niin kauan kun työskentelen Final Fantasyn parissa.

Final Fantasy XIV: A Realm Rebornin PlayStation 4 -version julkaisua valmistelevan Naoki Yoshidan haastattelun voi lukea kokonaisuudessaan huomenna kauppoihin ilmestyvästä huhtikuun Pelaaja-lehdestä numero 139.

Lisää luettavaa