Mittavia parannuksia poikinut GTA 3:n ja Vice Cityn takaisinmallinnusprojekti suljettiin Take-Twon toimesta / Uutiset / pelaaja.fi

Mittavia parannuksia poikinut GTA 3:n ja Vice Cityn takaisinmallinnusprojekti suljettiin Take-Twon toimesta

22.02.2021 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
6
Grand Theft Auto 3, Vice City, takaisinmallinnus, reverse engineering, Take-Two, tekijänoikeus

Grand Theft Auto 3:n ja Vice Cityn merkittävä faniprojekti on suljettu.

Pelien takaisinmallinnukseen tähdännyt re3- ja reVC-projekti poiki merkittäviä uudistuksia GTA 3:n ja GTA: Vice Cityn pelimoottoriin pc:llä. Projektissa fanit tuottivat käytännössä pelien lähdekoodin GitHubissa jaeltavaksi. Kehittäjät korjasivat myös peleissä ilmenneitä bugeja ja lisäsivät visuaalisia parannuksia sekä esimerkiksi tuen nykyisille peliohjaimille.

Grand Theft Auto -kehittäjä Rockstar Gamesin emoyhtiö Take-Two ei kuitenkaan katsonut projektia hyvällä. Yhtiö osoitti GitHubille Yhdysvaltain DMCA-lainsäädäntöön nojaavan vaatimuksen tekijänoikeuksia rikkovan materiaalin poistamisesta projektista ja kaikista sen haaroista. re3 ja reVC eivät siis enää ole saatavilla ainakaan julkisesti.

Projektia vetäneen aap:n suunnitelmissa oli julkaista takaisinmallinnus myös PSP-konsolille vuonna 2005 ilmestyneestä Liberty City Storiesista. Viime kuussa aloitetun reLCS-projektin kohtalo on kuitenkin vaakalaudalla Take-Twon toimien seurauksena.

Lähde: Eurogamer

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän zerodaunholy kuva
zerodaunholy

miksi? MIKSI?

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death
Lainaus zerodaunholy

miksi? MIKSI?

Koska halvalla tehdyllä remasteredilla on hankala rahastaa jos ilmainen ja usein parempi modiprojekti on olemassa. Tuskin remasteredia koskaan tehdään, mutta lyödään kaikki potentiaaliset rahastusta estävät projektit alas ihan vain varmuuden vuoksi.

Käyttäjän jjl89 kuva
jjl89

Kunnioitettavaa sitkeyttä, että ihmiset viitsivät vääntää näitä faniprojekteja, kun yleensä tulos on tämä.

Käyttäjän Masa kuva
Masa
Lainaus zerodaunholy

miksi? MIKSI?

Samaa myös itse ihmettelen. Käsittääkseni kyseessä ei edes ollut mikään audiovisuaalinen remastered, vaan käyttöliittymän modernisointi.

Lainaus Angel of Death

[quote="zerodaunholy"]miksi? MIKSI?[/quote]

Koska halvalla tehdyllä remasteredilla on hankala rahastaa jos ilmainen ja usein parempi modiprojekti on olemassa. Tuskin remasteredia koskaan tehdään, mutta lyödään kaikki potentiaaliset rahastusta estävät projektit alas ihan vain varmuuden vuoksi.

Tämä se varmaan on ainakin yksi mahdollinen syy. Lisäksi T2 ja R* on nykyään melko vihamielisiä modauskulttuuria kohden, johtuen GTA-onlineen tulvineesta ilmaisesta rahasta. VC:n kohdalla en toisin näe mitään varsinaista syytä, kun +5000 olemassa olevalla modilla ja skriptillä VC:n saa pelimoottorin rajoissa muokattu aikalailla millaiseksi tahansa.

Käyttäjän Refloni kuva
Refloni

Kaiken tuohon käytetyn ajan, vaivan ja luovuuden olisi varmaan voinut ohjata johonkin sellaiseen projektiin, joka ei mene vessasta alas heti kun tavaramerkin haltija saa asiasta vainun.

Käyttäjän Kille kuva
Kille

Täydellisessä maailmassa kaikkien työtä ja vuosien uurastusta arvostettaisiin, mutta tässä taas nähtiin se, että älä tee mitään isoimpiin peleihin, ellei näihin ole julkaistu virallisia modityökaluja.

No joo, oikeasti tässä pitäisi ymmärtää IP:n haltijaa. Nyt puhutaan kuitenkin ehkä suurimmasta viihdeteollisuustuotteesta, jonka toimilupaa tuskin myönnetään ihan helposti, tai ollenkaan. Vaikka kyse on myös rahasta, niin ei todellakaan aina siitäkään. GTA-sarjalla on aika kasa maksettuja ja hallussa olevia lisenssejä, mitä vaalitaan ymmärrettävästi kuin Area 69:ä.

GTA 3:n aikaan ehkä sai vielä ostettua joitakin pysyvästi, mutta Vice City on jo sitten sen sorttista nostalgiaa, että sieltä on tuskin ihan halvalla näitä irronnut, sekä varsinkaan vuotta aikaisemman kolmosen jälkeen.

Jos projektit olisivat jatkuneet ja kaikki mennyt, niin kuin oli tarkoitus, mutta julkaisun jälkeen tuoksahtaneet jonkin hyvänenäisen asianajajan nenään, niin todennäköisesti oikeussalista olisi istunut vain häviäjiä. Modaajia kohtaan, kun ei käytännössä voisi nostaa syytettä, vaikka Amerikassa voi, mutta silti. Siispä helpompi ja halvempi sulkea valitettavasti koko homma, sillä halvimmassakin tapauksessa Take-Two joutuisi varmasti maksamaan joitakin rahasummia, ettei ongelmia olisi, mutta tuskin saisi sitä enää näin vanhoista peleistä takaisin.

Phil Spencer sanoi taannoin, että haluaisi tukea enemmän modikulttuuria ja arvostaa työtä, mitä nämä tekevät. Parhaimmassa tapauksessa se on paras CV päästä töihin pelimaailmaan ja parasta on usein nähdä kuinka taitavia visionääriä moni on.. Mutta lisenssiä pitää suojella. Usein siihen liittyy raha, mutta monet kerrat myös muitakin asioita, joista ei puhuta.

Tähän voisi vielä nostaa sen asian, että vaikka Windows 10 -päivitys oli ilmainen miljoonille, niin harvalla on siitä kuitenkaan lisenssiä ostettuna, mikä maksaa sen 150€ Home-versiosta. Tuskin tekevät kylmiä lähitulevaisuudessa, mutta käytännössä voivat lopettaa koko käyttiksen tukemisen ja sulkea koko homma ulkomaailmalta ilman ilmoitusta, ellet ole sitä koskaan ostanut itsellesi.

Nostoja