Mr. Mortal Kombat / Uutiset / pelaaja.fi

Mr. Mortal Kombat

21.04.2006 // Kirjoittanut: Riot
3

Pelaaja haastatteli Mortal Kombat -pelisarjan nykyistä nokkamiestä, Ed Boonia, helmikuussa, Los Angelesissa, Yhdysvalloissa, pidetyssä Midway Pulse -tapahtumassa. Keskustelussa pidettiin MK-maailmassa, muuten pompittiin aiheesta toiseen.

Sarjan seuraava peli on Mortal Kombat: Armageddon, joka julkaistaan PlayStation 2:lle ja Xboxille lokakuussa.

ed_boon_lite.jpg
Ed Boon on työskennellyt jo yli kymmenen vuoden ajan
MK-sarjan parissa.

Mikä oli ensimmäinen pelaamasi peli ja milloin päädyit pelialalle?
– Ensimmäinen pelini oli Space Wars, joka ilmestyi vuonna 1977. Sen jälkeen pelasin muun muassa Space Invadersia ja Pac Mania. Näistä jälkimmäinen ilmestyi ollessani 15-vuotias ja se sai minut kiinnostumaan pelien tekemisestä. En tyytynyt enää pelaamiseen, joten aloin ottaa selvää muun muassa tietokonegrafiikoista.

Mistä saavutuksesta olet ylpein Mortal Kombat -sarjan historiassa?
– Sarjan ensimmäisen osan ilmestymisestä on jo 14 vuotta, mutta komeilemme silti myyntilistojen kärjessä. Olemme pystyneet lisäämään jokaiseen peliimme jotain uutta. Se pitää pelaajien mielenkiinnon yllä. Monet taistelusarjat ovat jääneet polkemaan paikalleen juuri uusien ideoiden puutteessa. Me olemme pystyneet jatkuvaan miljoonien kopioiden myyntiin.

Kuka on lempihahmosi ja miksi?
– Lempihahmoni on Scorpion. Olen pitänyt hänen liikkeistään. Olen myös antanut hahmolle ääneni. Hahmolla on henkilökohtainen merkitys.

Käytätkö Scorpionia pelatessasi kavereitasi vastaan?
– Kyllä. Scorpion on hahmo, jonka hallitsen parhaiten.

Minkä pelin ostit viimeksi?
– Guitar Heron, joka on muuten todella hauska peli! Olen kiintynyt pelin klassikkokappaleisiin. Sitä ennen hankin muistaakseni God of Warin, joka on myös erittäin hyvä peli.

Pidät siis musiikkipeleistä?
– En koskaan päässyt sisään esimerkiksi Dance Dance Revolutioniin, mutta Guitar Hero on muuttanut suhtautumistani musiikkipeleihin. Siitä on paljon iloa.

Mikä on kaikkien aikojen suosikkipelisi?
– Se on Atarin 1980-luvun alkupuolella julkaisema Millipede.

Mikä on mielestäsi historian yliarvostetuin peli?
– Ei harmainta aavistusta! Näen esimerkiksi kaikissa taistelupeleissä jotain hyvää, joka voi toimia inspiraation lähteenä omille tuotoksillemme. Mieleeni ei tule nyt muita kuin Neo-Geo-peli World Heroes, josta en erityisemmin pitänyt.

Mitä pidit Dead Or Alive 4:stä?
– Olen aina pitänyt Dead Or Alivesta, mutta neljäs peli liian samanlainen kuin edeltäjänsä. Minusta tuntui, että olin nähnyt jo kaiken DOA4:n tarjoaman.

Miksi päätitte tehdä Mortal Kombat: Armageddonin nykyiselle konsolisukupolvelle uuden sijaan?
– Halusimme todella tuoda peliin kaikki aikaisemmatkin hahmot. Näiden 60 taistelijan uudelleenluominen alusta asti olisi ollut aivan liian suuri urakka. Lisäksi PlayStation 3 ei ole edes vielä ilmestynyt ja Xbox 360 on nuori.
– Haluamme odottaa, että uuden sukupolven peleille saadaan parempi pohja ja tuoda silloin markkinoille uusin pelimme.

Miksi Mortal Kombat ei menesty Euroopassa samalla tavalla kuin Pohjois-Amerikassa?
– Olemme myyneet yllättävänkin hyvin esimerkiksi Italiassa ja Saksassa. Alue, jossa sarjan suosio on selkeästi pienempi, on Japani.

Mortal Kombat on siirtymässä myös PSP:lle (Mortal Kombat: Unchained). Kummasta pidät itse enemmän, PSP:stä vai DS:stä?
– PSP:n näyttö on todella hieno, mutta DS:llä on paljon potentiaalia uudenlaisia pelejä ajatellen. PSP on kuitenkin sopivampi alusta tappelupelille.

Fujin Hero 2_WGD06.jpgRain Sheeva 3_WGD06.jpgKonquest_006_WGD06.jpg
Kuvia Mortal Kombat: Armageddonista.

Perustuuko PSP-peli Deceptioniin?
– Kyllä, ja lisäksi siinä nähdään Deadly Alliancesta tuttuja hahmoja, kuten Jax, Frost ja Kitana. Taistelusysteemi pohjautuu kuitenkin Deceptioniin.

Oletteko koskaan harkinnut Mortal Kombatin muuttamista taistelupelistä joksikin muuksi?
– Olemme miettineet runsaasti erilaisia vaihtoehtoja, vaikkei meillä ole nyt minkäänlaisia suunnitelmia viedä sarjaa uusiin suuntiin.

Voisitko kertoa tarkemmin erikoisliikkeistä? Mikä on suosikkiliikkeesi?
– Jokainen liikkeen osa vaatii tietyn nappiketjun. Kombot ovat aikaisempaa lyhyempiä, mutta ne on suoritettava huomattavasti nopeammin. Jokainen kombo saa aikaan erilaisia liikkeitä sisälmysten repimisestä aivojen muussaamiseen. Suosikkini on Sub-Zeron liike.

Minkälaisia tavoitteita ja esineitä konquest-pelitilassa on?
– Konquestissa on runsaasti vihollisten tai pomovastustajien täyttämiä huoneita, ja kentistä löytyy esimerkiksi suuria miekkoja vihollisten eliminoimiseen. Hakkaaminen ja potkiminen ei tule missään nimessä riittämään.

Katsotteko martial arts -elokuvia sillä silmällä, etsien uusia juttuja Mortal Kombat -peleihin?
– Ei, emme me mitään niistä yritä oppia, me vain katsomme niitä. (Naurua)

Saako pelaaja valita haluamansa hahmon pelin alussa?
– Ei, hänelle annetaan tietty hahmo. Uusia hahmoja saa toki käyttöönsä pelaamalla.

Peleistä tehdään yhä useammin elokuvia. Haluaisitteko nähdä Mortal Kombatin uudelleen valkokankaalla?
– Totta kai, jos elokuva olisi hyvä. Mielestäni ensimmäinen osa oli hyvä, mutta toinen ei yltänyt aivan samalle tasolle. Olimme tiimin kanssa enemmän tekemisissä ensimmäisen Mortal Kombat -elokuvan kanssa ja mielipiteitämme pidettiin enemmän arvossa kuin toisen elokuvan tapauksessa.

Onko PSP-versio Deceptionista vain suora käännös?
– Muilta osin kyllä, mutta peliin tulee uusia hahmoja, joilla pelaaja ei päässyt taistelemaan alkuperäisessä versiossa.

Mitä haluaisitte tehdä paremmin Armageddonissa?
– En ole juurikaan ajatellut asiaa tuolta kannalta. Olemme vain pyrkineet tuomaan peliin uuden ominaisuuden. Armageddoniin on luvassa täysin uusi juttu, jonka paljastamme luultavasti loppuvuodesta.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Matias Kainulainen kuva
Matias Kainulainen

Jokohan tällä kertaa tulisi nettipelimahdollisuus?

Käyttäjän feldon kuva
feldon

Olihan sellainen jo MK3:ssa ;-)

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Vähän siistii mk on paras

Nostoja