Murdered: Soul Suspect floppasi, kehittäjä laittoi pillit pussiin / Uutiset / pelaaja.fi

Murdered: Soul Suspect floppasi, kehittäjä laittoi pillit pussiin

3.07.2014 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
11

Kesäkuussa ilmestyneen Murdered: Soul Suspectin kehittänyt Airtight Games -studio on lopettanut toimintansa.

Square Enixin julkaisema Murdered: Soul Suspect otettiin vastaan nihkeästi pelimediassa. Yliluonnollinen etsiväseikkailu tuomittiin kriitikoiden toimesta varsin keskinkertaiseksi, ja Airtight Gamesin sulkeminen vain viikkoja pelin ilmestymisen jälkeen viittaisi myös heikkoon myyntimenestykseen. Studion sulkeutumista ei toistaiseksi ole vahvistettu virallisista lähteistä, mutta GeekWire-julkaisun mukaan Airtightin Yhdysvalloissa Redmondin kaupungissa toiminut päämaja on jo sulkenut ovensa.

Kymmenen vuotta sitten perustettu studio tunnettiin ennen Murdered: Soul Suspectin julkaisua lähinnä vuonna 2010 ilmestyneestä Dark Void -toimintapelistä sekä Quantum Conundrum -pulmanratkaisuseikkailusta. Näillä näkymin Airtight Gamesin viimeiseksi julkaisuksi jäänyt Murdered: Soul Suspect julkaistiin Euroopassa 6. kesäkuuta pc:lle, PS3:lle, PS4:lle, Xbox 360:lle sekä Xbox Onelle.

Lähde: GeekWire

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Speedy kuva
Speedy

Harmi että studio suljettiin. Ainakin ne koitti vähän erilaisempaa peliä vaikka toteutus nyt ontukin. Pitää jossain vaiheessa kuitenkin koittaa tota peliä.

Käyttäjän SuperNiiku kuva
SuperNiiku

Muutamat minun henk. suosikkipeleistäni tuntuvat olevan pelimedian mukaan aika keskinkertaisia tekeleitä, joten on vaikea sanoa voisiko tämä peli kaikesta huolimatta olla pelaamisen arvoinen. Eipä sillä, kyllä tämä peli tulee ostettua vaikka vähän harmittaakin pelin saama kritiikki :/ harmi myös että pelistudio suljettiin.

Käyttäjän kapa85 kuva
kapa85

Itse en ole (vielä) pelannut mutta kyllähän tästä ymmärtääkseni pelaajat ovat jonkinverran tykänneet. On kyllä todella surullista että mikään vähänkään erilainen ei okein menesty jos ei sen markkinointiin pistetä miljoonia:/
Noh, toivottavasti saisvat edes uutta työtä.

Muuten, ei kai tämä nyt sentään pelaajan mielestä ihan 0 arvoinen teos ole ;)

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax

Välillä tosiaan jää miettimään, että onko se nyt sitten niin kauheaa että peli on keskinkertainen eli 5/10 arvoinen? Nykyajan metacritic kulttuuri melkein vaatimalla vaatii että peli on aivan täydellinen joka kantilta että saataisiin se 10/10 eikä sitä arvostelijan ääntä oikein sen kummemmin kuunnella. Sama nähtiin Ground Zeroes tilanteessa missä peli itsessäänhän oli loistava, mutta keskinkertaiset arvostelut valittivat pelin hinnasta, josta sitten lähti keskustelua että saako muuttuva muuttuja kuten hinta vaikuttaa pelin arvosteluun kuinka vahvasti.

Itse en ole peliä vieläkään päässyt pelaamaan, mutta edelleen kiinnostusta riittää.

Käyttäjän SuperNiiku kuva
SuperNiiku

Ei pelin arvioilla tietenkään pitäisi olla liian suurta vaikutusta peliostoksiin, mutta siinä vaiheessa kun peli ei ole ylistetty mestariteos, niin saa jo miettiä mistä yksityiskohdista tämä "keskinkertaisuus" sitten tulee ja vaikuttaako se omaan pelikokemukseen paljonkin. Jotkut eivät voi sietää kömpelömpää tekniikkaa tai vaikkapa vähän kehnompaa ääninäyttelyä, ja jos (ja kun) tämäntyyppisistä syistä irtoaa keskinkertaisempia arviointeja, saattaa esimerkiksi hieno yksinpelitarina jäädä joillakuilla kokonaan kokematta. Tätä peliä luonnehdittiin Gamereactorissa "harmittavan puisevaksi mysteerikudelmaksi", mikä kuulostaa kyllä varsin ikävältä. Ilmeisesti juoni ja pelimaailma ei ollut tarpeeksi vakuuttava kokonaisuudessaan. On tietysti plussaa jos pelaajat itse sanovat että peli ei ole kehno tekele. Eipä niiden kaikkien pelien tarvitse mitään vuoden parhaita pelejä ollakaan että niistä voisi nauttia :D

Käyttäjän kurrinen123 kuva
kurrinen123

SuperNiiku Olet kyllä oikeassa, sillä muutama peli, jotka ovat saaneet jopa surkeita arvioita, ovat minun lempipelien listassani. Ja en ymmärrä miksi kaikki tätä peliä sanvat huonoksi? Ei tämän ollut alunperinkään tarkoitus olla mikään AAA peli.

Käyttäjän JNyknn kuva
JNyknn

Keskinkertainen ei välttämättä ole huono, siinä vaan saattaa olla joku osa-alue, jota ei ole hoidettu kunnialla loppuun. Jokseenkin ikävää, jos pelin keskiarvo laskee esimerkiksi huonojen grafiikkojen tai epämääräisten kontrollien takia. Okei, saattaahan uutisessa mainittu peli ollakin joka kantilta keskinkertainen, mutta eikö välillä riitä, että konsepti on riittävän erilainen? Vai pitääkö kaikkien pelien olla miljardien dollarien budjeteilla tehtyjä AAA-räiskintäputkia megatekstuureilla ja nenäkarvafysiikkasimulaatioilla?

Käyttäjän Sefriol kuva
Sefriol
Lainaus käyttäjältä Marioysikax

Sama nähtiin Ground Zeroes tilanteessa missä peli itsessäänhän oli loistava, mutta keskinkertaiset arvostelut valittivat pelin hinnasta, josta sitten lähti keskustelua että saako muuttuva muuttuja kuten hinta vaikuttaa pelin arvosteluun kuinka vahvasti.

Tähän oli pakko sanoa omakin mielipide: hinta saa tottakai vaikuttaa arvosteluun, sillä useimmiten arvostelu on tehty sille hetkelle, kun peli julkaistaan. Ajankohtaan, jolloin peliä myydään eniten. Metacritic vaikuttaa ihmisten ostohaluihin, joka on typerää mutta niin asia vain on. Joku joka peliä oikeasti miettii ostavansa pitäisi lukea koko arvostelu ja tehdä päätöksensä sen mukaan. Ei yksittäisen numeron perusteella. Tällöin hintaan liittyvät kriteerit voi sivuuttaa, jos ne ovat itselle toissijaisia.

Mitä tulee pelimarkkinoihin, niin maailma on ankara. Tänäkin vuonna on tullut monta todella hyvää peliä, joten on vaikeaa kannustaa ihmisiä ostamaan aivan uutta tekelettä.

Käyttäjän SuperNiiku kuva
SuperNiiku

Jotkut näistä ylistetyistä AAA-peleistä eivät tosiaan ole kaikkien makuun, itsellekin on monia pelejä tullut vastaan jotka eivät nyt sitten tuntuneetkaan niin erikoisilta, vaikka ylistystä olisikin sadellut joka suunnalta. Keskinkertaisuuden positiivisuus tai negatiivisuus riippuu varmaan aika pitkälti arvostelijasta? Näin sekä pelimediassa että sen ulkopuolella. Itse tulkitsen keskinkertaisuuden pelimedian mukaan yleensä niin että konsepti on hieno mutta joitakin yksityiskohtia voisi parantaa. Keskinkertainen ei ole samaa kuin "huono", mutta jos peliä on etukäteen hypetetty ylettömästi mediassa ja sitten se ei lunastakaan odotuksia...no sitten se varmaan taipuu negatiivisuuden puolelle. Tätä peliä ei kyllä tietääkseni ole mitenkään ylenmäärin hypetetty, joten keskinkertaisuuden leima ei sinänsä ole mitenkään paha asia, harmi vain pelistudion kannalta :/

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Floppasi? Justiinhan tää vasta julkaistiin! Tosin siinä mielessä floppasi kyllä, että eivät ainakaan omaa mielenkiintoani saaneet heräämään vaikka tämän tyyppisistä vähemmän main stream (esim. Heavy Rain) peleistä pidänkin.

Nostoja