Muukalaiset ovatkin USA:n hallituksen koekaniineja / Uutiset / pelaaja.fi

Muukalaiset ovatkin USA:n hallituksen koekaniineja

23.02.2007 // Kirjoittanut: Miika Huttunen
8

Tuleva Blacksite: Area 51 voi ensivilkaisulla vaikuttaa perinteiseltä räiskintäpeliltä, jossa pelaajan sotilas suojaa maapalloa sitä uhkaavilta avaruuden muukalaisilta. Pelissä on kuitenkin enemmän yhtymäkohtia oikeaan maailmanpolitiikkaan kuin arvaisi.

Peli alkaa Irakista, jossa pelaajan ohjaama amerikkalainen sotilas kokee jotain, minkä vuoksi hänet lennätetään apuun Area 51:lle, kun siellä alkaa tapahtua kummia. Siellä riehuvat muukalaiset eivät kuitenkaan ole muukalaisia, vaan USA:n hallituksen kaappamia tavallisia ihmisiä, jotka ovat toimineet hallituksen koekaniineina. Kaapatut mutantit siis iskevät pelissä heille vääryyttä tehneen hallituksen kimppuun.

Pelin luovan johtajan Harvey Smithin Music Televisionille antaman haastattelun mukaan he eivät enää voineet tehdä tavanomaista räiskintää, jossa pakkolaskun tehneet avaruuden muukalaiset olisivat pelaajan vihollisia. Smith on entinen Ion Stormin työntekijä ja Deus Ex -pelien suunnittelija, eikä vierasta salaliittoteorioita.

Pelin viholliset voisivat helposti olla pelkkä vertauskuva terroristeille, mutta mitä jos kuvio olisikin vähän moniulotteisempi? Jospa nämä terroristit olisivatkin sellaisia, jotka me autoimme tekemään? Mitä jos ihmiset, jotka auttavat meitä taistelussa näitä terroristeja vastaan, ovatkin samoja, jotka ovat vastuussa niiden syntymisestä 10 vuotta sitten, Smith kyseli haastattelussa.

Vertauskuva USA:n vastaan sotimaan terrorismiin on ilmeinen, sillä Yhdysvallat tuki 1980-luvulla monia hallituksia ja järjestöjä, jotka se nykyään luokittelee terroristeiksi ja vihollisiksi. Smithin mukaan idea oli aluksi hieman hankala myydä pelin kustantajalle Midwaylle.

Minulle sanottiin useasti, että emme voi uskoa että kosket tähän aiheeseen. Minä puolestani sanoin, että en voi uskoa että te ette koske siihen.

Smithin mukaan hän ei kuitenkaan halua vaikuttaa Bushin vastustajalta. Hänen mukaansa pelin tekijätiimissä on monia republikaaneja, jotka pitävät huolta siitä, että asiat pysyvät pelissä tasapainossa.

Blacksite: Area 51 julkaistaan kesällä pc:lle, Xbox 360:lle ja PlayStation 3:lle. Kattavan ennakon pelistä voi lukea uusimmasta Pelaaja-lehdestä.
blacksite_b.jpg

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Tämä peli tulee kyllä ehdottomasti hankintalistalle.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Salaliittoja...Onhan niitä ollut peleissä, mutta katsotaan.Saattaa olla hyväkin.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Mun mielestä ainakin mielenkkintonen peli ja varmaan tulee Xbox360:llä palattua.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Yäh, taas alien räiskyttelyä, eikö joskus voisi mennä vain rakkauden ehdoilla mitä?

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

ei tuu ps2 :'( ku mul on aikaisempi A-51 ja se on tosi hyvä.. pitää kai hankkii XboX 360 :P

Käyttäjän Al87 kuva
Al87

"Smithin mukaan hän ei kuitenkaan halua vaikuttaa Bushin vastustajalta. Hänen mukaansa pelin tekijätiimissä on monia republikaaneja, jotka pitävät huolta siitä, että asiat pysyvät pelissä tasapainossa."

Miksi Amerikassa pitää olla sitoutunut johonkin puolueeseen? EVVK...

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

“Smithin mukaan hän ei kuitenkaan halua vaikuttaa Bushin vastustajalta. Hänen mukaansa pelin tekijätiimissä on monia republikaaneja, jotka pitävät huolta siitä, että asiat pysyvät pelissä tasapainossa.”

"Miksi Amerikassa pitää olla sitoutunut johonkin puolueeseen? EVVK…"

Koska muuten olet KOMMUNISTI!!!

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Hieman ihmetyttää Livestä löytyvän demon perusteella tuo viimeisimmässä (toukokuu) Pelaaja-lehdessä ollut Thomas Puhan juttu koskien Blacksite-pelin ennakkoversiota. "Onnistuu jos käsikirjoitus on yhtä kovaa luokkaa kuin tekninen toteutus." Minulla demo nyki jopa demoksi käsittämättömän paljon ja täysin satunnaisen tuntuisissa paikoissa. Uuden sukupolven konsoleilla on pystynyt juoksemaan savunkin läpi ilman että ruudunpäivitys olisi ruvennut takkuilemaan. BS sitä vastoin nyki missä sattui eikä savulla tai vastaavilla prosessoria kuormittavilla efekteillä tuntunut olevan tämän kanssa mitään tekemistä.

Samoin Thomaksen kehuma 'hidastuskeino' jolla 'pelaajan huomio halutaan kiinnittää juonen ja tapahtumien kannalta olennaisiin asioihin' latistui melkolailla kun ilmassa lentävä romu nyki kohti pelaajaa niin hitaasti, ettei väistely tuottanut ongelmia muuten kuin hahmon samassa suhteessa nykineen askelluksen vuoksi.

Lisäksi ennakkoarviota lukiessa herätti ihmetystä myös Puhan pelitaidot: "Seuraavalla yrityksellä liikun taktisemmin ja onnistun voittamaan heidät." En missään suhteessa pidä itseäni erityisen päteävänä pelaajana, pikemminkin päinvastoin, mutta Thomaksen esittelemän demon vaiheiden läpäiseminen ei vaatinut pienintäkään yrittämistä, saati että olisin tuon minuutin aikana ehtinyt heittää veivini... Sen, että Blacksiten demossa onnistuu kuolemaan, pitäisi melkeinpä olla Saavutus (Achievement).

Oli miten oli, kyseinen demoarvostelu mitätöi kyllä minun silmissäni Pelaaja-lehden auktoriteettia. Kun peliä, joka on grafiikaltaan nykypäivän mittapuiden mukaan melko vaatimaton ja nykii kuin mikä, kehutaan teknisesti loistavaksi (ok, käyttääkän se melko edistyksellistä moottoria, mutta moottoreitakin voi käyttää hyvin tai huonosti) ja työkseen pelejä arvostelevan toimittajan pelikyvyt alittavat jopa omani, on vaikea jatkossa suhtautua Pelaajan arvosteluihin yhtä objektiivisesti kuin ennen. Onneksi en ehtinyt tilata lehteä Xbox 360:n Kummisetä -tarjouksen houkuttelemana. Sitä paitsi sekin on huono peli; ei ainakaan 8/10 arvoinen, kuten Pelaaja-lehti sen arvioi.

-- ripardi