Myös Bethesda hyppää suoratoistohypen kelkkaan – tarjoaa palveluille ja kehittäjille suorituskykyä parantavan teknologiaratkaisun / Uutiset / pelaaja.fi

Myös Bethesda hyppää suoratoistohypen kelkkaan – tarjoaa palveluille ja kehittäjille suorituskykyä parantavan teknologiaratkaisun

10.06.2019 // Kirjoittanut: Joonas Pikkarainen
4

Bethesda Softworks on julkistanut uuden Orion-ohjelmistoalustan, jonka tarkoituksena on tekijöiden mukaan parantaa pilvipelaamisen suorituskykyä merkittävästi ja tarjota pilvipelaamisen edut myös hitaammille verkkoyhteyksille.

Id Softwaren kehittämä teknologia on suunnattu nimenomaan kehittäjille ja integroitavissa suoraan lähes mihin tahansa pelimoottoriin. Sen avulla osa suoratoistoon vaaditusta prosessoinnista tehtäisiin suoraan pelimoottorissa, jolloin siirrettävän datan määrä palvelimille pienentyisi ja siten parantaisi suorituskykyä.

Teknologiaa Bethesdan lehdistötilaisuudessa esittelemässä ollut julkaisuvastaava James Altman väitti, että pelkästään yhden Orionin tarjoaman ominaisuuden päälle kytkeminen vähentäisi kaistanleveyden tarvetta 40 prosentilla. Sen lisäksi se vähentää pelivideon enkoodaamiseen käytettyä aikaa 30 prosentilla ja siihen tarvittua konetehoa 20 prosentilla.

Altman mainitsi, että eri pelit hyötyisivät eri tavalla Orionin tarjoamista ominaisuuksista, mutta lupaa teknologian pystyvän tarjoamaan suoratoistolla 4K-resoluutioista 60 ruudun kuvataajuuden pelikuvaa.

Käytännössä ideana on vähentää käyttäjän ja suoratoistopalvelimen välillä kulkevaa datamäärää, jolloin käyttäjien omien verkkoyhteyksien ei tarvitsisi olla niin suuret ja toisekseen suoratoistopalvelujen datakeskusten määrää voitaisiin pienentää. Nämä vähentäisivät puolestaan suoratoistossa ilmaantuvaa viivettä.

Ja koska kyseessä ei ole erillinen ja kilpaileva palvelu, Orion voidaan integroida parantamaan muun muassa Google Stadian ja xCloudin sekä niissä olevien pelien suorituskykyä. Suoratoistopalveluiden täytyy tosin ensin sallia teknologian käyttö omissa palveluissaan ja kehittäjien liittää se osaksi pelejään.

Altman ei paljastanut vielä, mitkä yhtiöt aikovat hyödyntää teknologiaa tulevaisuudessa, mutta kertoi Bethesdan käyvän keskusteluja sekä kehittäjien että palveluntarjoajien kanssa.

Orionin suorituskykyä päästään testaamaan myöhemmin tänä vuonna Bethesdan tuodessa vuonna 2016 julkaistu Doom pelattavaksi teknologian avulla. Testisessio järjestetään kaikkien Doom Slayers Clubin jäsenille, joksi voi rekisteröityä klubin kotisivuilta.

Lähde: Doom Slayers Club

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Audiovarmennus kuva
Audiovarmennus

Haluaisin tietää millä koneistolla näitä pelejä pyöritetään miljoonille ihmisille, paljonko se vie sähköä ja nettikaistaa suhteessa paikalliseen konsoliin. Ja paljonko viive on sekä vaihteleeko se.

Käyttäjän DuskTillDawn kuva
DuskTillDawn

Bethesdan paskaan en koske pitkällä tikullakaan.

Käyttäjän NPPetteri kuva
NPPetteri
Lainaus DuskTillDawn

Bethesdan paskaan en koske pitkällä tikullakaan.

Noooh... Jos näet asian noin se on fine, mut omasta mielestä vähän tyhmään se et tekee yhden mokan niin koko pulju on paska, vaikka ovat tehneet ja tekevät edelleen hyviä pelejä. Tuntuu että on muodikasta vihata bethesdaa :/

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Bethesda tosiaan tällaisen tarjoajana kuulostaa alkuun vähän hazardilta.

Nostoja