GDC Europessa puhunut Fernando Melo oli suorasanainen ja rehellinen pelibisneksen luonteesta. BioWaren monetisointistrategia on paikoin kylmää luettavaa, mutta ilmeisesti hyvää bisnestä.

Melon mukaan yksi suosituista keinoista on tarjota maksullista lisäsisältöä jo pelin julkaisupäivänä. Tähän vetovoimaan muun muassa Mass Effect -studio on luottanut.

– Fanit haluavat lisää sisältöä heti kun emopeli on julkaistu. Uutta sisältöä pitää olla tarjolla heti, Melo julisti. Toki pelaajat sitten päättävät koska dlc:n hankkivat. Jotkut nappaavat ne heti, toiset vasta vähän myöhemmin.

Mass Effect 3 julkaistiin yhtä aikaa From Ashes -dlc -lisäsisältöpaketin kanssa, joka sisälsi uuden ryhmänjäsenen ja tehtäviä. Aikaiseen ostoon houkutteli tarinaan kiinteästi liittyvä rakenne. Mitä aikaisemmassa vaiheessa pelaaja nappasi paketin itselleen, sitä enemmän uutta dialogia ja sisältöä tarinaan lisättiin.

Julkaisupäivän dlc on hyvää bisnestä, Melo vakuutti. Se mahdollistaa tiettyjen työntekijöiden työllistämisen emopelin valmistuessa. Muun tiimin viimeistellessä pääpeliä, voidaan esimerkiksi käsikirjoittajat ja konseptikuvittajat työllistää heti dlc:n pariin.

Melon mielestä julkaisupäivän dlc:tä vastaa online passit. Vaikka viimeisimmissä pelin versioissa saattaa olla vanhempaa lisäsisältöä jo valmiiksi mukana, jopa 11 prosenttia Mass Effect 2:n dlc-tuloista kertyi online passin avulla.

-Online passia voi verrata free-to-play -peleihin ja peleihin jotka tarjoavat premium-tason palvelua, kuten Call of Duty Elite ja Battlefield Premium. Online passi voidaan nähdä vastaavanlaisena lisäpalveluna, Melo veisteli.

Mass Effect 3 esitteli pelisarjaan mikromaksut. ME3:n moninpelissä pelaajat voivat käyttää oikeaa rahaa avatakseen uusia aseita ja hahmoluokkia nopeammin kuin pelkästään pelaamalla.

– Jos julkaiset viisi dlc-pakettia kympin kappalehintaan, voit teoriassa tehdä vain 50 dollaria pelaajaa kohden. Micromaksuissa on enemmän potentiaalia, sillä pelaajat voivat ostaa niitä rajattomasti, Melo kertoi.

– Pelaajat ovat itseasiassa onnellisempia kun he saavat päättää miten ja milloin he rahansa käyttävät. He eivät välttämättä halua maksaa tuotteesta etukäteen, mutta ”hetkessä” he saattavat hyvinkin olla valmiita tilisiirtoon.

Kaikenkaikkiaan dlc-paketit ovat olleet ”erittäin menestyneitä”. Myynnistä saatavat tulot ovat mahdollistaneet useiden ilmaisten moninpelilaajennusten kehittämisen, mikä taas edesauttaa pelaajien pysymistä tuotteen parissa, ja käyttämään lisää rahaa.

Jos mikromaksut tai Free-2-play kiinnostavat, kuuntele uusin Pelaajacast, jossa Pelaajan toimitus keskusteli kiivaasti F2P- ja mikromaksukokemuksistaan.

Lähde: Eurogamer

Lisää luettavaa