Vuonna 2008 perustettu The Sims Studio vastaa nykyään tästä pelikustantaja Electronic Artsin suurimmasta suosiosta nauttivasta pelisarjasta. Studion tärkeimmät suunnittelijat ja tuottajat ovat aikaisemmat pelit tehneeltä Maxis-studioilta siirtyneitä veteraaneja, jotka ovat työskennelleet sarjan parissa sen alusta lähtien. Tällä hetkellä heillä on työn alla loppuvuonna ilmestyvä The Sims 4. Toimittajamme vieraili studion päämajassa EA:n Redwood Shoresin massiivisella kampusalueella San Franciscossa, missä pääsimme päivän aikana ottamaan tuntumaa muun muassa pelin uudistuneeseen rakennustilaan.

Simien elämän seuraamisen ja ohjailun lisäksi The Sims -sarjan peleissä on aina ollut keskeisessä roolissa oman talon suunnittelu, rakentaminen ja tietenkin sisustaminen. Ajoittain hyvin monimutkaiseksi käyvä rakennustila on kokenut uudessa pelissä runsaasti uudistuksia etenkin käytettävyyteen liittyen. Peli tunnistaa nyt huoneen käsitteen, joten pelkkien seinien rakentamisen sijaan pelaaja voi rakentaa suoraan erimuotoisia ja -kokoisia huoneita sekä muokata niiden ominaisuuksia todella helposti ja yksinkertaisesti hiirellä vetämällä. Huoneen suurentaminen käy näppärästi pienellä hiiren liikkeellä, ja valmiita huoneita voi myös pyöritellä sekä siirtää sellaisenaan paikasta toiseen. Vastaavasti vaikka koko talon voi nyt siirtää kerralla toiseen paikkaan tontilla niin, että kaikki esineet säilyvät paikoillaan.

Talojen rakentaminen ja muokkaaminen tuntuukin nyt varsin intuitiiviselta ja helppokäyttöiseltä. Helppokäyttöisen suunnittelun taustalla on ollut pyrkimys vähentää turhia virheilmoituksia tekemällä pelaajasta aina tilanteen herran. Niinpä rakennustilassa voikin rakentaa vaikka leijuvia huoneita, mikäli niin tahtoo, eikä peli varsinaisesti estä epärealistisiakaan ratkaisuja. Virheilmoitusten vähentämisen myötä tiellä olevat simit ja esineet siirretään nyt automaattisesti pois edestä ilman, että pelaajan täytyy vaihdella eri pelitilojen välillä saadakseen ne pois alta. Rakentamisen aikana tapahtuvia virheitä ei myöskään tarvitse pelätä, sillä tehdyt muutokset voi perua helposti yhdellä näppäinpainalluksella.

Sarjan aiemmista osista tuttu seinätyökalu talojen rakentamiseen on yhä mukana, ja silläkin voi rakentaa huoneita seiniä yhdistämällä. Seinätyökalun ja suorakulmaisten huoneiden lisäksi rakennuspakista löytyy valmiiksi tehtyjä muotoja, joilla voi tehdä vaikkapa kahdeksankulmion muotoisia tai pyöreitä huoneita sekä parvekkeita ja terasseja.

Rakennustila tarjoaa mahdollisuuden myös pikkutarkkaan viilaamiseen. Erilaisia arkkitehtonisia tyylejä varten rakennuksiin voi lisätä aiempaa enemmän pieniä yksityiskohtia esimerkiksi parvekkeiden reunuksiin sekä rakennusten kulmiin. Myös kattoja voi muokata entistä tarkemmin, ja nyt vaikkapa katon materiaaleja voi säätää yksitellen. Lisäksi kulmien terävyyttä sekä muotoja voi säätää helposti hiirellä raahaamalla. Muitakin pikkuviilauksia on tehty pelaajien toiveiden perusteella. Esimerkiksi seinien korkeutta voi vaihtaa, ikkunoita voi sijoittaa nyt monille eri korkeuksille ja rakennuksen pohjan korkeutta voi muokata lennossa.

Sisustusvinkkejä verkosta

Helpotusta sisustukseen tuo valmiiksi kalustettujen huoneiden sijoittaminen rakennuksiin. Tarjolla on useita valmiita huoneita eri tyyleissä ja hintaluokissa, joten uuden talon rakentaminen käy varsin nopeasti ja näppärästi valmiita huoneita käyttämällä. Kalustettuja huoneita voi etsiä myös pelin sisäisestä Gallery-kauppapaikasta, jonne pelaajat voivat lähettää omia luomuksiaan muiden ladattavaksi. Galleryn käyttöliittymä vaikutti testiversiossa vielä hiukan kehitysasteella olevalta, joten toivottavasti siihen saadaan parannusta julkaisuun mennessä. Mahdollisuus jakaa sisustusvinkkejä ja käytännöllisiä huoneita vaikuttaa kuitenkin ideana lupaavalta ja on varmaa, että fanit ottavat sen omakseen. Omia valmiiksi kalustettuja huoneita voi lisäksi tallentaa paikallisesti uudelleenkäyttöä varten.

Kalusteiden sijoittamista huoneisiin on muutenkin helpotettu, sillä nyt esineitä pystyy vihdoin etsimään hakusanoilla tai lajittelemaan tarkemmin esimerkiksi värin, materiaalin tai koon mukaan. Niinpä esimerkiksi sinisten sohvien etsiminen onnistuu nyt huomattavasti nopeammin kuin aikaisemmin. Myös valmiiksi kalustettujen huoneiden esikatselukuvista voi ostaa suoraan kalusteita ja esineitä yhdellä näppäinpainalluksella. Esinevalikoima vaikutti kohtuullisen kattavalta, ja kehittäjät lupailivat esineitä olevan tarjolla enemmän kuin kolmososassa julkaisun aikaan.

Lyhyen kokeilusession perusteella The Sims 4:n rakennustila vaikuttaa aiempaa huomattavasti monipuolisemmalta ja helppokäyttöisemmältä. Etenkin hakutoiminnallisuudet ja valmiiden huoneiden sijoittaminen tuntuivat mainioilta uudistuksilta. Testatussa versiossa tontin koko oli kuitenkin edelleen kohtuullisen rajoitettu, eikä korkeussuunnassa pääse edelleenkään rakentamaan kuin kolmessa kerroksessa. Niinpä hulppeimpien kartanoiden ja isojen kerrostalojen rakentaminen taitaa jäädä edelleen vain haaveeksi. Nähtäväksi kuitenkin jää, millaisia luomuksia pelaajat pystyvät uusilla työkaluilla luomaan. Mahdollisuuksia pikkutarkkaan näpräämiseen on ainakin huomattavasti aiempaa enemmän, mikä miellyttänee sarjan faneja.

The Sims 4 julkaistaan Windows ja Mac –tietokoneille tänä syksynä.

Lisää luettavaa