Näin toimii Half-Life: Alyx ilman VR-visiiriä / Uutiset / pelaaja.fi

Näin toimii Half-Life: Alyx ilman VR-visiiriä

30.03.2020 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
11
Näin toimii Half-Life: Alyx ilman VR-visiiriä

Valven uutuuspeli Half-Life: Alyx on saatu toimimaan ilman virtuaalitodellisuusvisiiriä.

Half-Life: Alyx julkaistiin äskettäin pelkästään VR-laitteille, mutta peli sisälsi vielä ennen julkaisua testitilan, joka toimi ilman virtuaalitodellisuuslaitteita. Julkaisua edeltänyt versio taas oli päätynyt virheellisesti saataville Steamiin, josta Valve News Network -kanavaa pyörittävä Tyler McVicker päätyi kokeilemaan Half-Life: Alyxia perinteisellä ruudulla. 

McVickerin testien perusteella Half-Life: Alyx on hyvin rajoitettu pelikokemus ilman VR-laitteita. Ilman ohjaimia Alyxin käsiä ei voi liikutella, minkä vuoksi edes yksinkertaisemmat toimet eivät onnistu. McVicker uskoo, että Half-Life: Alyx saa tuen perinteiselle ruuduille modien myötä. Hänen mukaansa pelaaminen ei kuitenkaan olisi hauskaa, koska Half-Life: Alyx on suunniteltu pelattavaksi virtuaalitodellisuudessa.

Lähde: Valve News Network

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän zerodaunholy kuva
zerodaunholy

toivotaan parasta.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus zerodaunholy

toivotaan parasta.

Minkä suhteen? Ei tämä peli tästä ei-VR-kokemukseksi muutu. Eikä pidäkään muuttua.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus zerodaunholy

toivotaan parasta.

...eli mitä? Peli on rakennettu alusta asti virtuaalitodellisuutta varten. Kuten hyvin tiedämme, Valvea ei ole pahemmin Half-Life-pelien teko viime aikoina kiinnostanut, joten Alyxiä ei varmasti olisi edes olemassa ilman vr:ää. Miksi kukaan siis haluaisi pelata tätä ilman vr-laitteistoa? Se olisi toimiessaankin varmasti hyvin epämiellyttävä kokemus, koska vr-peleille tyypillisesti myös Alyx nojaa pitkälti käsien käyttöön pelimaailmassa.

Eikä ne vr-laitteet nyt niin kalliita enää ole. HL:Alyx toimii käytännössä millä tahansa valtavirran systeemillä, joten valitse omasi ja ei kun kaupoille. Sitten voit pelata pelin ihan sillä tavalla kuin se on tarkoitettu.

EDIT:
En nyt malta olla korostamatta ironiaa yleisön suhtautumisessa vr-laitteisiin:
"Vr on vielä vähän meh..." --> Vr gets good
"Okei, mutta vr on liian kallista" --> Hinnat käytännössä puolittuu
"Okei, mutta vr:lle ei ole pelejä" --> Vr:lle tulee tuhottomat määrät pelejä
"Okei, mutta vr:lle ei ole *oikeita* pelejä!" --> Vr:lle tulee oikeita pelejä
"Okei, mutta saisko tän toimimaan ilman vr?" -->
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻

Käyttäjän peliukk0 kuva
peliukk0

Täysin samaa mieltä snaketuksen ja haerskin kanssa.
Jos peli on alusta asti suunniteltu pelattavaksi vr-laseilla ja kahdella käsien liikettä seuraavalla kapulalla niin ei sitä voi mitenkään muuttaa "normaaliksi" peliksi ilman että koko pelin idea katoaa.
Kyseessähän on vähän sama juttu jos esim. GTA V muutettaisiin ensimmäisten pelien kaltaiseksi ylhäältäpäin kuvatuksi peliksi, teoriassa mahdollista, mutta käytännössä pelkkä varjo alkuperäisestä.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Kyllä VR tulee aika kalliiksi jos ainoa kiinnostava peli on juuri tuo Alyx, joten köyhälle ainoa tapa nähdä tarina on joko pelata VR:n poistavalla modilla tai katsoa tarina tubesta. Lisäksi on ilmeisesti jonkin verran ihmisiä joille VR aiheuttaa pahoinvointia jonka johdosta se ei ole optio.

Pelkät VR-lasit eivät käsittäkseni vielä riitä vaan nurkasta pitää löytyä tehokasta rautaa joka ei ole ilmaista.

Paljonko lasit nykyään maksaa? 600 euroa? Voi olla puolet hinnasta, mutta vieläkin erittäin kallista ottaen huomioon että näitä pyörittämään tarvitaan tehokas PC.

En ole VR:ää pelannut, mutta näkemäni perusteella liikkumisen vapaus tai sujuvuus ei ole vielä lähelläkään ruudun kautta pelattavia pelejä.

VR tarvinnee vieläkin myös tilaa ympäriltä jota ei ainakaan itselläni paljon ole.

Itse toivon täydellistä overhaul-modia joka muuttaa koko konseptin perinteiseksi Half-Life sooloräiskinnäksi, tosin tuskin onnistuu vaikka modaajat ovat saaneet aika huikeita juttuja aikaan.

Käyttäjän rautahuilu kuva
rautahuilu

Kaikki video minkä olen nähnyt pelistä näyttää siltä että voisi toimia tavalliseen tapaan mutta kehittäjällä ei ole halua laittaa sitä toimimaan.
Katoaisihan siinä puolet koko pelin ideasta mutta onko tuo nyt niin vakava niille jotka eivät muutenkaan vr-settiä ostaisi.

Käyttäjän Refloni kuva
Refloni
Lainaus Angel of Death

Pelkät VR-lasit eivät käsittäkseni vielä riitä vaan nurkasta pitää löytyä tehokasta rautaa joka ei ole ilmaista.

Tämän allekirjoitan, mutta useimmilla PC-pelaajilla lienee tehokas kone jo valmiiksi eikä heidän tarvitse hankkia sellaista erikseen VR:ää varten. Lukemani mukaan Alyx pyörii hyvin jo GTX 970:llä.

Lainaus Angel of Death

En ole VR:ää pelannut, mutta näkemäni perusteella liikkumisen vapaus tai sujuvuus ei ole vielä lähelläkään ruudun kautta pelattavia pelejä.

Enemmän Alyxissa on liikkumisvapautta kuin normaaleissa fps-peleissä. Voit juoksennella tatilla ympäriinsä ihan kuten kaikissa muissakin peleissä, mutta voit myös ryömiä pöydän alle, kurotella ylähyllyltä tavaraa jota et näe, ampua kulman ympäri pistämättä päätäsi esiin, siirrellä montaa esinettä yhtä aikaa, torjua luoteja roskapöntön kannella ja kantaa mukana ämpärissä niitä kranaatteja, jotka eivät reppuun mahdu.

Ainoa miinus jonka keksin on se, että hyppääminen on korvattu vähemmän immersiivisellä teleporttaamisella. Voisi siinä olla optio edes kunnolliselle hyppyanimaatiolle, ei se kokeneiden VR-pelaajien päätä huimaisi.

Lainaus Angel of Death

VR tarvinnee vieläkin myös tilaa ympäriltä jota ei ainakaan itselläni paljon ole.

Ei tarvitse. Kaverillani, joka pelasi Alyxin läpi pari päivää sitten, on vähän alle neliömetri.

Käyttäjän Portable kuva
Portable
Lainaus rautahuilu

Kaikki video minkä olen nähnyt pelistä näyttää siltä että voisi toimia tavalliseen tapaan mutta kehittäjällä ei ole halua laittaa sitä toimimaan.
Katoaisihan siinä puolet koko pelin ideasta mutta onko tuo nyt niin vakava niille jotka eivät muutenkaan vr-settiä ostaisi.

Half Life faneille toi on vakava asia. Varsinkin kun pelin loppu uumoilee kokonaan uudesta saagasta. Ja nimenomaan sellaisesta saagasta joka jatkaa Episode 2 loppua. Veikkaan että tulevaisuudessa, kun ensimmäinen trailer uudesta vr half lifesta tulee, niin kiinostus vr laitteistoon onkin jo kahta kauheampi. Ja silloin ne visiirien kuin pc komponenttien hinnatkin on saatu alemmas, niin kynnys hankintaan vain laskee.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Perinteistä peliä ehkä toivovat myös konsolipelaajat, joille tämän saapuminen lienee aika epätodennäköistä.

Minulla on PSVR mutta en kyllä usko Alyxia siellä näkeväni. En jaksa uskoa edes PSVR2:lle tulevan.

PC:lle jo pelaaville tuo ei nyt niin iso kustannus ole jos haluaa peliä välttämättä pelata mutta jos ei pelaa pc:llä, niin voi joutua laittamaan koko pc:n tai vähintäänkin näytönohjaimen niiden lasien ja ohjainten lisäksi.

Omalla kohdallani hinta nousisi lasien ja ohjainten lisäksi myös näytönohjaimella, sillä tuskin Radeon 5750 jaksaa VR:ää kauheasti pyöritellä.

En silti haluaisin itse pelata tätä riisuttuna versiona mutta ymmärrän kyllä toiveen sellaisesta.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Angel of Death

Kyllä VR tulee aika kalliiksi jos ainoa kiinnostava peli on juuri tuo Alyx, joten köyhälle ainoa tapa nähdä tarina on joko pelata VR:n poistavalla modilla tai katsoa tarina tubesta. Lisäksi on ilmeisesti jonkin verran ihmisiä joille VR aiheuttaa pahoinvointia jonka johdosta se ei ole optio.

Asioiden ostamatta jättäminen siksi, että ei ole varaa/ei kiinnosta tarpeeksi on päätös, jonka melkein jokainen joutuu tekemään joka ikinen päivä aika monen asian kohdalla ja silloin ratkaisu on mennä elämässä eteenpäin tai alkaa säästää niitä haluamiaan asioita varten.

Ihan kuin kaikki mitä ihmiset ovat henkilökohtaisesti taloudepidosta koskaan oppineet unohtuisi välittömästi, kun tulee puhe vr:stä.

Pahoinvointi on toki ikävää, mutta moni voi pahoin jo normipelien parissa, jos fov on liian pieni. Moni voi pahoin myös bussissa. Valitettava todellisuus, jossa elämme.

Lainaus Angel of Death

Pelkät VR-lasit eivät käsittäkseni vielä riitä vaan nurkasta pitää löytyä tehokasta rautaa joka ei ole ilmaista.

Olisi ilmeisesti pitänyt lisätä listalle klassisimmista vr-myyteistä myös tuo tehovaatimus: Jos pelaat vielä jollain viime vuosikymmenen alusta peräisin olevalla GPU:lla, niin kyllä useimmat modernit pelit ovat vr:llä tai ilman käsiesi ulottumattomissa ainakin sillä laadulla, millä ne on tarkoitettu pelattavaksi. Minusta väärin siis sanoa vr:ää tehosyöpöksi, jos omassa koneessa on kohta 10 vuoden edestä korjausvelkaa.

Vr:n suhteellisen standardi vähimmäisvaatimus on viime sukupolven budjettikortti, GTX 1060, mutta myös sitä edeltävät tehokortit GTX 970/980 yleensä kyllä toimii. Ei vr-pelit periaatteessa ole sen kummempia, kuin muutkaan pc-pelit: Laatua voi huonontaa lähes rajattomasti, joten jos sietää perunaista ulkonäköä, niin suhteellisen vanhallakin kortilla pärjää. En tiedä tarkalleen missä kohtaa rajapinnat alkaa tulla vastaan GTX 700-sarjalaisella en ehkä lähtisi enää yrittämään.

Lainaus

Paljonko lasit nykyään maksaa? 600 euroa? Voi olla puolet hinnasta, mutta vieläkin erittäin kallista ottaen huomioon että näitä pyörittämään tarvitaan tehokas PC.

Oculus Rift S -paketti on tällä hetkellä sattuneista syistä loppu, mutta suoraan Oculukselta sen hinta taisi olla jotain 450€ -luokkaa. Käytettyjäkään ei taida tällä hetkellä olla juurikaan markkinoilla kasvaneen kysynnän takia.

Tehokas pc käytiinkin jo yllä läpi. Jos pc:stä ei löydy edes toissasukupolven rautaa, niin vr on ehkä ongelmistasi pienin.

Lainaus

En ole VR:ää pelannut, mutta näkemäni perusteella liikkumisen vapaus tai sujuvuus ei ole vielä lähelläkään ruudun kautta pelattavia pelejä.

Ja tästä syystä vr-pelit suunnitellaan vr-peleiksi ja perinteiset pelit perinteisiksi peleiksi. Kuten videossakin sanotaan, HL: Alyx olisi perinteisenä pelinä karsea kokemus, eikä edes videon tekijä suosittele sitä kenellekään.

Hyvä esimerkki suhteellisen merkittävästä suunnitteluratkaisusta, jota vr tai sen puute ohjaa: Kuten HL:Alyx gameplaysta voi huomata, sen kenttäsuunnittelu on paljon kompaktimpaa, koska vr:ssä ei ole tarkoituksenmukaista juoksuttaa pelaajaa pitkiä matkoja, vaan ihanne on se, että mahdollisimman moni asia on helposti pelaajan ulottuvilla. Jos tuo käännetään siltäänsä perinteiseksi peliksi, niin peli on suurelta osin ahtaissa tiloissa pyörimistä ja sen katsomista, kun pelihahmo suorittaa automaattisesti asioita, jotka vr:ssä tekisit omin käsin.

Lainaus

VR tarvinnee vieläkin myös tilaa ympäriltä jota ei ainakaan itselläni paljon ole.

Olen elänyt itsekin aikanaan suhteellisen ahdasta opiskelijaelämää pienessä yksiössä mutta koskaan ei ole ollut kämppä niin tupaten täynnä, ettenkö olisi pystynyt helposti raivaamaan riittävää 1,5x1,5m alaa tyhjäksi tavarasta. Jos joka neliösentin on täyttänyt roinalla, niin siinä on taas kyse omista elämänvalinnoista. Toki joku soluasunto voi olla jo auttamatta liian pieni, mutta silloin joutuu tinkimään ehkä paljon vakavammistakin asioista, kuin HL: Alyxin pelaamisesta.

EDIT: ja uudempien Oculus- ja Vive-lasien mahdollistama inside out -träkkäys tarkoittaa myös sitä, että kämppään ei tarvitse enää viritellä erillisiä majakoita, vaan lasit träkkää sinua siellä missä menetkin. Valve Index toimii vain majakoiden kanssa vanhan Viven tyyliin.

Lainaus

Itse toivon täydellistä overhaul-modia joka muuttaa koko konseptin perinteiseksi Half-Life sooloräiskinnäksi, tosin tuskin onnistuu vaikka modaajat ovat saaneet aika huikeita juttuja aikaan.

Onnistuu, jos pelistä leikataan suurin osa pois. Kukaan tuskin haluaa tästä mitään Surgeon Simulator -tyylistä kokemusta, koska kädet on tavalla tai toisella mukana lähes kaikessa.

Lainaus zappah

Perinteistä peliä ehkä toivovat myös konsolipelaajat, joille tämän saapuminen lienee aika epätodennäköistä.

Minulla on PSVR mutta en kyllä usko Alyxia siellä näkeväni. En jaksa uskoa edes PSVR2:lle tulevan.

PSVR-versio olisi kyllä erinomainen juttu. Itse katson, että se olisi voitto koko vr-alalle. Harmittaa, että esim. aikaisemmin vr:n kuningaspelin paikkaa minun kirjoissani pitänyt Lone Echo on ollut virallisesti pelattavissa vain Oculus Riftillä. Oculus-kuplan ulkopuolella pelistä ei edes tiedä juuri kukaan, joten yksinoikeus ei selvästi toiminut tarkoituksenmukaisesti. Olisi ollut kaikille parempi, jos se olisi tullut saataville useammalle alustalle.

Nostoja