Electornic Artsin NHL-pelisarja ei ole tänäkään vuonna päässyt menemään ohi suomalaisten tutkista. Kotimainen pelijulkaisijoiden ja -jakelijoiden etujärjestö Figma on ilmoittanut, että syyskuun 17. päivä julkaistua NHL 16:ta on myyty nyt Suomessa yli 20 000 kappaletta.

Kyseessä on kotimaisilla markkinoilla niin sanottu platinalevyraja. Kultaa eli 10 000 kappaletta NHL 16 myi PlayStation 4:llä kutakuinkin ensimmäisen viikkonsa aikana julkaisustaan.

– Vilpitön ja nöyrä kiitos kaikille pelaajille ja yhteisöille Suomessa hämmästyttävästä tuesta. Olemme aivan innoissamme, kun tavoitimme tämän virstanpylvään näin nopeasti, EA Sportsin pohjoismaiden tuotepäällikkö Jon Anning selostaa.

Verrattuna sarjan edellisosiin, ei NHL 16:n myyntitahti Suomessa ole ollut yhtään hassumpi. Viime vuonna NHL 15 ehti myydä vajaassa parissa viikossa sekä PlayStation 4:llä että PlayStation 3:lla 10 000 kappaletta. Kolmisen kuukautta myöhemmin peli oli rikkonut molemmilla alustoilla myös platinarajan ja se olikin lopulta Suomen myydyin fyysinen peli viime vuonna.

NHL 14 myi sekin PlayStation 3:lla platinaa oltuaan reilun kuukauden ajan markkinoilla. Kyseistä peliä ei vielä julkaistu PlayStation 4:lle tai Xbox Onelle.

NHL 16 on ollut ensimmäinen NHL-pelisarjan osa, joka on nähty pelkästään vain PlayStation 4:llä ja Xbox Onella. PlayStation 3:lle ja Xbox 360:lle EA julkaisi tänä vuonna NHL Legacy Editionin, joka on ollut lähinnä uusilla pelaaja- ja joukkuetiedoilla päivitetty versio NHL 15:stä.

Suomessa platina- ja kultarajan saavuttaneita pelejä voi pitää silmällä Figman kotisivuilla. Hiljattain myös esimerkiksi FIFA 16 rikkoi kultarajan PlayStation 4:llä. Muita tänä vuonna kultaa myyneillään saaneita pelejä ovat olleet ainakin Destiny, LittleBigPlanet 3, Far Cry 4 ja Call of Duty: Advanced Warfare. Kukin nelikosta julkaistiin alkujaan viime vuonna.

Lisää luettavaa