Synkät pilvet varjostivat pelialaa kuluvalla viikolla. Heti maanantaina julkistettu tieto Nintendo-johtaja Satoru Iwatan kuolemasta otettiin maailmalla vastaan niin järkyttyneissä kuin surullisissakin tunnelmissa, mikä tosin samalla osoitti, miten vahvan yhteyden Iwata on elämänsä aikana onnistunut luomaan niin pelaajiin kuin pelinkehittäjiinkin sekä Nintendon persoonallisena johtajana että myös taitavana ohjelmoijana. Toivoa sopiikin, että maailmalla on opittu paljon Iwatan esimerkistä.

Mutta tapahtui viimeisten päivien aikana kai jotain muutakin. Jokin Angry Birds -peli taas ainakin kai julkistettiin ja jotain on tekeillä ilmeisesti myös Dead Island 2:nkin ympärillä? Ja hei, Jade Raymond on taas vauhdissa!


Vuoden ajan karkuteillä ollut Deadpool teki paluun Steamiin

Activisionin ja High Moon Studiosin Marvel-toimintapeli Deadpool on vähin äänin tehnyt paluun Steamiin. Ainakin kirjoitushetkellä peli on jälleen hankittavissa pc:lle siis latausmuodossa 30 eurolla yli vuoden pituisen karkumatkan jälkeen.

Lue koko uutinen

Kyllä tuon hankkimista voisi harkita viimeistään alennettuna. Hyvät naurut on ehditty jo saada pelkästään sivustakatsojana. -Portable


Possunvihulaiset vapiskoot – täältä tulee Angry Birds 2

Vuonna 2009 julkaistun Angry Birdsin suosiota on lypsetty viime vuosina mitä moninaisimmin sivuosin, teemaversioin, leluin ja animaatioin. Hittistatuksestaan huolimatta peli on kuitenkin jäänyt tähän asti vaille varsinaista jatko-osaa. Tähän on tulossa nyt muutos.

Lue koko uutinen

No toivotaan et olis hyvä. Koskakohan muuten telltale ilmottaa tekevänsä angry bird story mode pelin;) -kapa85

Jaa-a. Todella isosti yllätyn, jos onnistuvat kummemmin kaavaa uudistamaan. Peukut pystyssä kuitenkin ja parasta toivon tietysti! -xtpro


Kehittäjät: ”Pelkäsimme, että The Last of Us pilaisi studiomme maineen”

Sekä pelaajien että kriitikoiden arvostaman The Last of Usin tekijät ovat paljastaneet pelin kehityskaaresta yllättäviä seikkoja.

PlayStationin Conversations with Creators -paneelisarjassa vierailleet kehittäjät myöntävät tuoreessa jaksossa, etteivät jaksaneet uskoa nyt jo yli kuusi miljoonaa kappaletta myyneen pelin potentiaaliin. Pelin luovan ohjaajan Neil Druckmannin mukaan luottamuksen puute näkyi ja kuului studiolla: kehitysaikanaan The Last of Usia kutsuttiin vitsaillen Naughty Dogin tuhoksi.

Lue koko uutinen

Omat ongelmansa tässäkin on: Naughty Dog ei osaa enää tehdä pelejä, joita olisi aidosti hauska pelata, vaan luottaa siihen, että tarina kantaa niiden köykäisten hippailujen ja räiskintöjen yli. Pelaaminen tuntuu lähinnä työltä, joka pitää hoitaa pois alta ansaitakseen seuraavan välipätkän. -Haerski

Itse kukin on varmasti eläessään kokenut sen tunteen, kun päässä muovattu, näennäisesti erittäin hyvä idea tai projekti osoittautuu erittäin vaikeaksi toteuttaa käytännössä. Tai jopa mahdottomaksi… Ja Naughty Dog liikkui nyt selkeästi oman ”mukavuusalueensa” ulkopuolella kaikkien Crashien, Jakkien ja Uncharteddien jälkeen. Rempseän tasohyppelyn tai toimintaseikkailun sijaan heidän piti vääntää raadollinen selviytymiskauhupeli. -mecha_no_maniac


Keisarillinen kaupunki odottaa The Elder Scrolls Onlinessa – uusi laajennus ulos syksyllä

Kesän harmaantuessa kohti syksyä on The Elder Scrolls Online saamassa ensimmäisen suuremman laajennuksensa.

Mikäli hallusta löytyy voimassa oleva kuukausimaksullinen ESO Plus -jäsenyys, pääsee kaiken The Imperial City -nimisen laajennuksen sisällön kokemaan ilman lisäveloituksia. Laajennus kattaa niin uusia PvE- kuin myös PvP-alueita, tuoreita tehtäviä ja hahmoja, uuden Tel Var Stone -järjestelmän kuin myös kokonaisen joukon uusia varusteita.

Lue koko uutinen

Peli on ollut xboxilla todella mukava yllätys, vaikka saikin aika keskinkertaisia arvosteluja. Olen pelannut lähes päivittäin ilmestymisestä lähtien ja pääjuoni on jo käyty läpi. Tällä hetkellä lisäsisältö kiinnostaa, mutta aika näyttää mikä on tilanne syyskuussa. -jmetsara

Hienoa, että lisää tulee! Vaikka vasta tästä ensimmäistä kierrosta Daggerfallin alliancessa on menossa, että tehtäviä ja paikkoja tekemättä aivan helkatisti, kun ottaa huomioon muutkin alliancet. Mahtava peli ollut! Pari viikkoa pelaillut nyt aika ahkeralla tahdilla. -Rokkijani


Dead Island 2:n tiimoilta kuuluu kummia – kehittäjästudiolle kenkää

Julkaisija Deep Silver on paljastanut yllättävän käänteen zombitoimintapeli Dead Island 2:n kehityksessä. Deep Silver kertoo lopettaneensa yhteistyön Yager Developmentin kanssa, mutta julkaisijan antaman lausunnon mukaan Dead Island 2:n kehitystyö jatkuu kuitenkin edelleen.

Lue koko uutinen

Tämä ja ainakin minä haluan tämän kevyemmän pelin tunnelmaltaan. Dying Light on hyvä, mutta jokin siinä asetelmassa mättää. -snaketus


NHL 16 -videot lupaavat ennennäkemätöntä hallintaa ja parempaa tekoälyä

EA Sportsin NHL 16:n julkaisuun on tarkalleen kaksi kuukautta, mutta pelin uudistuksiin voi tutustua jo nyt uusien videoiden välityksellä. NHL 16:n uusi traileri esittelee uudistettua kiekonhallintaa. Tarkemman ohjauksen avulla pelaajat voivat esimerkiksi asettua parempiin hyökkäys- ja puolustusasemiin sivuaskelia ottamalla. NHL 16:ssa pelaajien luvataan myös ottavan kiekon haltuun aiempaa sujuvammin, mikä mahdollistaa pelin jatkamisen saumattomasti.

Lue koko uutinen

Tottakai on kiva että uudistuksia tulee, mutta kun korjaisivat myös niitä vanhoja epäkohtia. Erityisesti on nyppinyt vuodesta toiseen Be A Pro:ssa loukkaantumisesta selvinneen pelaajan istuttaminen katsomossa niin kauan kunnes joku toinen loukkaantuu ja sitä kautta joudutaan tekemään kokoonpanomuutoksia -Vezzeli


Tekken-kehittäjä lupaa: vuosia odoteltu Tekken X Street Fighter elää edelleen

Tekken-taistelupelisarjan vetäjä Katsuhiro Harada on jälleen kerran päätynyt vannomaan Tekken X Street Fighterin olevan edelleenkin kehitteillä. Tällä kertaa viisi vuotta sitten julkistettu peli on noussut puheeksi japanilaisen Famitsu-lehden haastattelussa, jonka yhteydessä Harada on vannonut, että Tekken X Street Fighterin kehitys on itse asiassa edennyt jo jopa varsin pitkällekin.

Lue koko uutinen

Hyvä tietää että projekti elää edelleen. Tuli jo tässä joku aika sitten pohdittua kyseisen nimikkeen tulevaisuutta ja sitä että tuleeko se lainkaan. -SuperNiiku

Luulin että koko peli oli nettihuhu josta tuli totta kun tarpeeksi monet siitä puhuivat. Harmi että parin vuoden takaisen Street Fighter x Tekkenin nettipeli oli toteutettu niin huonosti ettei sitä jaksanut pelata, eikä peliä näy enää edes turnauksissa. Itsekkään en ole pelannut sitä kymmentä tuntia enempää. -JiiiHaad


Kymmenen vuoden Ubisoft-konkari loikkasi EA:lle Star Warsin pariin

Hiljattain kymmenen vuoden uransa Ubisoftilla päättänyt Jade Raymond on siirtynyt työskentelemään Electronic Artsille.

EA:lla Raymond on välittömästi päässyt avustamaan uuden Montrealiin sijoitetun Motive Studiosin perustamisessa, minkä ohella hän valvoo myös Dead Space -kehittäjä Visceral Gamesin toimia. Motiven ensimmäinen projekti onkin auttaa Visceralia sen uuden Tähtien sota -pelin kehityksessä, jota vetää Uncharted-konkari Amy Hennig.

Lue koko uutinen

Ei ole kyllä minkäänlaista luottoa Hardlinen jälkeen. Varsinkin asebalanssit yms perusjutut ihan hukassa. Jos ette ole seurannut asiaa, niin ette voi käsittää kuinka pahasti tuo on kustu ko pelissä. Edellinen päivitys näytti, että päätökset aseiden balansseista tehtiin täysin vertaamatta toisiin aseisiin. Nopean tulinopeuden omaava ase sai tarkuuden kohennusta sitä tarvitsematta. Samalla huonon tulinopeuden omaava ase sai suuren heikennyksen tarkkuuteen. Jne, jne. Taisi vain yksi päivitys aseiden osalta mennä nappiin. -Nikotiini

Jee lisää Jade Raymondia. -peelopuu


Metal Gear Solid V -ääninäyttelijä: Kojima Productions on lopettanut toimintansa

Kojima Productions on lopettanut toimintansa Metal Gear Solid V:n kehitystyön tultua päätökseen, pelin ääninäyttelijä kertoo.

Pelisarjan luojana tunnetun Hideo Kojiman nimeä kantavan studion tulevaisuus on ollut vaakalaudalla jo pidemmän aikaa. Studion omistavan Konamin ja Kojiman välirikko oli näkyvästi otsikoissa keväällä, kun Kojima Productionsiin viittaavat maininnat poistettiin mm. Metal Gear Solid V: The Phantom Painin verkkosivuilta.

Lue koko uutinen

Mahtaakohan tulla enää sit mgs v -päivityksiä jos pelissä on pahoja bugeja vai viimesteleekö oilen viimesen päälle? -jonchu

Toivottavasti tosiaan Kojima tiimeineen siirtyy uusien projektien pariin ja mitä Metal Gear sarjaan tulee niin MGS V voisi olla sarjan juotsenlaulu, mutta varmasti Konami tulee sarjaa lypsämään muodossa tai toisessa. -Balnazzard


Nintendon johtaja Satoru Iwata on kuollut

Nintendon johtaja Satoru Iwata on kuollut. Asian on vahvistanut Nintendo itse virallisella tiedotteellaan, jonka mukaan Iwata menehtyi 11. heinäkuuta sappiteiden syöpään.

Iwata oli kuollessaan 55-vuotias.

Lue koko uutinen

Hiljaiseksi vetää. Aivan liian nuorena nukkui pois. Mitä videopelibisneksen suurmiehiin tulee, niin Iwata kuului ehdottomiin suosikkeihini. Suuri menetys Nintendolle ja varmasti muullekin pelimaailmalle. Nintendo Direct lähetykset taitavat tuntua kovin tyhjiltä, kun tätä herraa ei niissä enää näe. -Retro

Tämä tuli kyllä yllätyksenä ja surkeimpana mahdollisena aloituksena viikolle. Maanantai kello 6.30 ja ensimäinen asia minkä näen sosiaalisessa mediassa on se, että ihminen joka on vaikuttanut minuun syvästi ja toiminut inspiraationa monessa asiassa viimeisen kymmenen vuoden ajan, on poissa. Lepää rauhassa, Iwata-san. -Carpio


Viikon aikana kerrottuja julkaisupäiviä

Lisää luettavaa