
Nintendo vaikuttaa kaavailevan hinnankorotuksia Switch-peleille.
Yhtiön suunnitelmista saatiin vihiä The Legend of Zelda: Tears of the Kingdomin kauppasivuille lisätystä hinnasta. Nintendo vaikuttaa julkistaneen hinnoittelun ennen aikojaan, sillä hintaa ei enää löydy pelin sivuilta.
Verkkosivun mukaan The Legend of Zelda: Tears of the Kingdomin hinta olisi Pohjois-Amerikassa 69,99 dollaria. Mikäli hinnoittelu pitää paikkansa, olisi Nintendo tekemässä 10 dollarin korotuksen Switch-pelien tavanomaiseen hinnoitteluun. Normaalisti ison budjetin Switch-pelit tulevat myyntiin 59,99 dollarin hintaan.
Euroopassa Switch-pelien tavanomainen hinta on vielä tällä hetkellä 59,99 euroa. Mahdollinen korotus vaikuttanee myös täkäläisiin hintoihin, ja näin ollen Switch-pelaajat joutunevat maksamaan The Legend of Zelda: Tears of the Kingdomista 69,99 euroa.
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdomin julkaisupäivästä ja hinnoittelusta saatetaan saada virallista vahvistusta ensi yönä. Nintendo nimittäin järjestää seuraavan Nintendo Direct -lähetyksensä keskiyöllä Suomen aikaa.
Lähde: Eurogamer
Kommentit
Ei sikäli yllättävää, koska jo digitaalisen Breath of the Wildin perushinta on tällä hetkellä kaikissa Euroopan maiden Nintendo eShopeissa 69,99 euroa. Tämä on valitettavasti se uusi normaali julkaisuhinta nyt ja lähitulevaisuudessa kaikille peleille konsolista riippumatta.
Hauska nähdä, ketkä julkaisijat pysyvät vielä kiinni perinteisessä 59,99-hinnassa; ehkä ainakin sen aikaa, kun viimeiset cross-gen-pelit on julkaistu.
Saa nähdä pysyykö Euroopassa tuossa 70€:ssa, kuten edellinen Zelda, vai kallistuuko siitä edelleen. En ehkä aivan usko tuohon 80€, vaikka kyllähän monet PS5-pelit ovat toisaalta jo digitaalisina tuon hintaisia, ei siinä. Ja Nitendolla muutenkin aika premium-meininki heidän omissa peleissään Switchillä. Esim. vaikka peli olisi julkaistu Switchin alku aikoina, ei se ole koskaan ollut esim. digitaalisesti alle 40€:n tarjouksessa.
Katsoin eilen mielenkiinnosta Tylypahkan hinnan XBoksilla: 75 euroa. Eiköhän sama tule Nintendon peleillekkin täsät lähtien.
Sukupolvia jäljessä olevan alustan pelien hinnoittelu samalle viivalle tehokonsoleiden kanssa on naurettavaa, varsinkin kun alusta on Nintendo jonka pelien hinnat eivät laske juuri koskaan, jopa käytetyt Switch-pelit ovat kalliita. Helvetin kalliiksi on pelaaminen mennyt, indie ja third party pelit sekä tilauspalvelut ovat ainoa vaihtoehto nykyään, tosin hinnat nousevat varmansti myös noissakin jossain vaiheessa.
Toisaalta Switchille esim. third party -pelien porttaaminen voi olla kalliimpaa, kun vaatii hieman jo taikatemppuja ja osaamista, että pelit saadaan pyörimään edes kohtalaisesti.
Ja olen eri mieltä ainakin Nintendon omien pelien kohdalla, etteivätkö ne olisi yhtä ns. arvokkaita kuin PS5:n tai XSX:n pelit, vaikka ovatkin heikommalle raudalle tehtyjä. Ja yleensä niissä kuitenkin on keskimäärin yhtä paljon sisältöä, kuin muissakin peleissä (eikä tämäkään ole aina mikään pelin hinnan määrittävä tekijä), tai joissain jopa enemmän. Ja laadullisesti Nintendon first party -pelit ovat usein aivan sieltä parhaasta päästä. Joten tuosta olen kyllä eri mieltä. Sitten joku huono third party -porttaus Switchille on taas aivan toinen kysymys, vaikka ei se helppoa tai varmaan halpaa sekään ole vanhalle raudalle, joka on vielä mobiilirautaa.
Samaa mieltä kuin Izmou yllä. Sitä paitsi jos on Nintendo Online -tilaus voimassa, voi ostaa eShopista 99 eurolla 2 kuponkia ("voucher"), jotka voi käyttää mihin tahansa Nintendon first party -peleihin. Sillä saa siis käsittääkseni Zeldankin 50 eurolla.
Tilasin Zeldan ja Kirbyn eräästä nimeltämainitsemattomasta verkkokaupasta (köh, köh) ja maksoivat yhteensä 112 euroa. Silloin kun vielä PK-seutu oli täynnä pelikauppoja, niin osa viehätystä oli viedä pelejä vaihtoon. Nykyään lähes kaikki tulee tilattua netistä.
Uudesta Zeldastahan tuollaisen hinnan vielä ilomielin maksaa, mutta aika ikävää jos tuosta on tulossa pysyvä hinnankorotus, etenkin Nintendon strategian ollessa se, että pidetään homma kurissa keskittymällä laadukkaaseen sisältöön ja innovaatioon tehofokusoituneen rautakilpailun sijasta.
Tuo seikka jäikin itseltä huomioimatta, aikamoisia taikatemppuja on onnistuttu tekemään monen third partyn kanssa.
Väittäisin että Switch alustana rajoittaa pelien potentiaalia ja kaikki on aina suunniteltava tehojen rajoissa. Toki rajoitteet ei ole aina huono juttu, sillä taitaa aika monesti teknologia sokaista kehittäjiä niin että se olennainen, itse peli, jää toissijaiseksi. Kuitenkin esimerkiksi epätasainen 30 fps on itselle suurempi rasite kuin epätasainen 60 fps. Itselläni ei ole pienintäkään epäilystä siitä että Nintendo pelit olisivat parempia tehokkaammalla alustalla.
Nintendo olikin sitten viimeinen kolmesta isosta joka lähti tähän 70-80 euron sontaan. Tietysti voidaan sanoa että suurin riski 80 euron hinnoilla ei ole Nintendo vaan Xbox-pelit jonka ykinoikeustarjonta on umpisurkea, tosin gamepass paikkaa tuota, mutta noin hyvä diili ei voi jatkua ikuisesti. Nintendolle ei vaan saa mitään melkein puoleen hintaan kuten kilpailijoilla, vaan esimerkiksi Pokemon-pelejä katsellessa Let's go Eevee/Pikachu hinta on vieläkin aika korkealla.
Toisaalta pelien hinnat ovat olleet vuosikymmeniä jos sen 60€/$60, ja toisaalta pelien budjetit ja laajuus ovat taas vain kasvaneet vuosien saatossa. Tuohon kun laskee vielä inflaation, niin pelit ovat itseasiassa olleet joskus jopa kalliimpia kuin nykypäivänä. Eli sisällään ymmärrettävää, kun kyse on kuitenkin bisneksestä ja firmat haluavat tehdä tietyn voiton peleillä. Toisaalta eihän se kuluttajalle ole mukavaa maksaa enemmän totutusta, ja jossain kohtaa tulee tietysti ns. maksukynnys vastaan, jolloin pelien myynnit kärsivät, jos hinta on kuluttajille liian korkea.