Nintendo-Miyamoto: "Olisin voinut tehdä Halon! En halunnut" / Uutiset / pelaaja.fi

Nintendo-Miyamoto: "Olisin voinut tehdä Halon! En halunnut"

7.05.2007 // Kirjoittanut: Johnny Marmelaad
96

"Olisin voinut suunnitella Halon. En vain halunnut", Nintendon suunnittelijaguru Shigeru Miyamoto sanoo Entertainment Weekly -viihdelehden juuri julkaistussa haastattelussa. Mieluummin hän yrittää luoda uudenlaisia pelikokemuksia, joita kukaan ei ole aiemmin tehnyt.

54-vuotias Miyamoto pohtii haastattelussa, että hän saattaisi haluta tehdä pelin joka rohkaisee ihmisiä ymmärtämään verojen maksamisen tärkeyden.

- Japanissa tehdään paljon pimeää työtä. Maailmassa on paikkoja, joissa ymmärretään veronmaksun merkitys yhteiskunnalle, mutta Japanissa tätä ei ymmärretä. Yhteiskunnallinen vastuu voisi olla asia, jota haluaisin käsitellä pelissä, Miyamoto pohtii.

- Taidan kuulostaa vanhalta mieheltä, kun mainitsen näitä ideoita, hän sanoo. Toinen aihe jota hän miettii, on vanhusten kunnioittaminen. Miyamotoa ärsyttää, kun ihmiset eivät metrossa anna istumapaikkoja vanhuksille.

Miyamoto kertoo, ettei hän pelitestaa luomuksiaan kyselylomakkeiden avulla. Sen sijaan hän katsoo ihmisten silmiä ja kasvoja kun he pelaavat. "Ovatko he iloisia, ovatko he turhautuneita", Miyamoto kuvailee testausprosessiaan.

Kaikkiin peleihin Miyamoto ei ole tyytyväinen, vaikka on kehitysvaiheessa uskonut niihin.

- Olemme tehneet aiemmin yhteistyötä F-Zeron ja Starfoxin puitteissa ulkopuolisten kehittäjien kanssa ja ihmisetkin innostuivat pelien ideasta. Lopputulos ei kuitenkaan lunastanut odotuksia!, Miyamoto sanoo.

Haastattelussa mainitaan myös Zeldan odotettua heikompi menestys Japanissa. Sen Miyamoto kuittaa aikojen muuttumisella:

- Luulen että on entistä vähemmän ihmisiä, joita kiinnostavat Zeldan kaltaiset suuret roolipelit, Miyamoto sanoo.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Ryynix kuva
Ryynix

Taitaa Shiggea kuitenkin kalvaa ettei suunnitellut Haloa, kun kerta siittä pitää marisemaan alkaa.

"Kyllä mäkin tohon pystyn, en vaan viitti tehä."

Käyttäjän himopelaaja kuva
himopelaaja

En mä tosiaan hirveästi ihmettele sitä vaikkei haluaisikaan,nimittäin en mäkään haluaisi jos tottapuhutaan. Pelisarja on hyvä,mutta ei tarpeeksi hyvä että sitä tämä nintendo Guru välttämättä haluaisi tehdä. Jos olisi kyse jostain vähän japsimaisemmasta tai erinlaisemmasta pelityypistä saattaisi hän halutakin tehdä. Mene ja tiedä.

Käyttäjän Joel-san kuva
Joel-san

On kyllä lähtenyt Miyamoton suusta lähiaikoina todella laimeata läppää. Ylimielistä vieläpä. No tehköön verotuspelejään.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Japanilainen tuskin räiskinnästä tykkää... Saisi silti olla päästelemättä tuollaisia sammakoita.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

asiaa puhuu mies. turhaa hypetetty koko halon hakkuu, suunnitteluosasto saanut aivan liikaa "kehuja" tylsästä avaruushäbästä jossa tajutonta tyhmien vihollisten "kolme aaltoa tätä" juoksutusta. bökö

Käyttäjän PetriP kuva
PetriP

Ei tainnut muutamalle ylläolevalle Miyamoton pointti mennä ihan jakeluun..

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Miyamotolta ihan ymmärrettävä kommentti. Halo ei kuitenkaan taida edustaa ihan sellaista genreä, josta peliguru itse pitäisi. Ja onhan se totta, että Halon tyylisen räiskinnän pelaaminen ei anna mitään, se vie vaan aikaa. Miyamoto on aina halunnut tehdä edes jossakin määrin kehittäviä pelejä, joten tuskin mitään Halon kaltaista on odotettavissakaan Nintendolta itseltään (2nd party firmat on eri asia, kuten Retro Studios).

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Omitunen kommentti tosiaan, mutta en minä kyllä näe mitään syytä, miksi Miyamoto ihan todellisuudessa olisi kateellinen minkään Halon tekijöille. Miehen omat meriitit ovat kuitenkin paljon merkittävämpiä.

Käyttäjän Mannaporo kuva
Mannaporo

Miyamoto käyttää Haloa haastattelussa esimerkkinä pelistä, jolle löytyy kysyntää mutta jollaista hän ei haluaisi tehdä. Silti häneltä huolimaton kommentti.

Käyttäjän Anonymous kuva
Anonymous (ei varmistettu)

Ylläolevat: Maailman parhaan pelin ( http://www.metacritic.com/games/platforms/n64/legendofzeldaocarina?q=Ocarina%20of%20Time ) tehnyt henkilö saa sanoa MISTÄ pelistä tahansa IHAN MITÄ VAIN.

"Nyt on kyllä tomahtanut vahvasti urea päähän tällä kaverilla, sääli."

Sillä perusteella, että hän tekee mieluummin muita kuin räiskintäpelejä?

"hatun nosto tämänkin idiootin puheille."

Ilman tätä "idioottia" konsolipelaamista ei välttämättä enää olisi (NES).

"Ei tainnut muutamalle ylläolevalle Miyamoton pointti mennä ihan jakeluun.."

Sellaista se on, kun ei luetun ymmärtämistä opeteta tarpeeksi kouluissa.

Pähkinän kuoressa nyt teille lapsukaisille:

Miyamoto-setä kertoo, että haluaa tehdä mieluummin rakentavia ja kehittäviä pelejä, kuin pelejä, missä pitää vain ampua. Hän otti Halon esimerkikseen, onhan se ollut suosittu (ainakin länsimaissa).

Nyt tulee tärkeä kohta, olkaa tarkkana: Hän ei tarkoittanut, että olisi suunnitellut JUURI Halon, vaan SAMANKALTAISEN pelin. Haloa hän käytti vain ESIMERKKINÄ.

Tarinan opetus: Luetun ymmärtäminen on hyvä asia.

Nostoja