
Nintendo on patentoinut uudenlaista peliohjainteknologiaa.
Yhtiön uusi patentti koskee niin kutsuttuja älykkäitä nesteitä hyödyntävää ohjainsauvaa. Patentissa kuvatun ohjaimen kerrotaan sisältävän magnetorheologista nestettä, jonka viskositeetti muuttuu magneettikentän voimakkuuden mukana.
Patentin mukaan ohjaimessa hyödynnettäisiin magneettikenttää palauttamaan ohjain alkuasentoon. Palautusvoimaa pystyttäisiin myös mukauttamaan samaa vaikutusta hyödyntämällä. Patentista ei käy suoraan ilmi, aiotaanko ratkaisua hyödyntää esimerkiksi ohjauspalautteen antamiseen ohjainten värinätehosteiden tapaan.
Nintendon Switch-konsoli on saanut elinkaarensa aikana rutkasti negatiivista julkisuutta Joy-Con -ohjainten harhailemaan taipuvaisten ohjainsauvojen vuoksi. Yhtiö pyysikin anteeksi herkästi epäkuntoon menneistä ohjaimista ja tarjosi aikaisemmin tänä vuonna Switch-käyttäjille mahdollisuuden ohjainten veloituksettomaan korjaukseen Euroopassa.
Lähde: VGC
Kommentit
We're sorry,
Please understand and have some magnetorheological fluid.
Toisaalta saman tyylisiä, helposti driftaavia tatteja käytetään melkein kaikissa nykyohjaimissa DualSensestä XSX/S ohjaimiin ja muihin third party malleihin, miinus ne muutamat hall effectiä hyödyntävät kolmannen osapuolen ohjaimet. Mutta Nintendo on ainoa, joka on puuttunut ohjainten driftaamiseen ja tarjonnut ilmaista korjausta. Muita valmistajia ei ole se asia kiinnostanut.
Samantyylisiä ehkä mutta kyllä niissä jotain erilaistakin kai on pakkko olla kun Joy-Conien tatit driftaa niin paljon herkemmin.
Sanoisin että ihan syystä vain Nintendo on päätynyt niitä korjaamaan kun tuntuisi että Joy-Coneissa on merkittävästi enemmän ongelmaa kuin muiden valmistajien tateissa.
Minulla alkoi series S ohjain drifatta puolen vuoden käytön jälkeen, sen jälkeen olen käyttänyt vanhempaa Xbox one ohjainta
Itsellä driftaamiseen auttoi elektroniikan puhdistusspray. Minulla suurempi ongelma on ollut ohjaimien paska signaali. Riittää, että etusormi on väärin vasemman joyconin liipasimella ja hahmo ruudulla alkaa juosta ihan mihin sattuu. Onhan se aika huvittavaa, että väärin aseteltu sormi voi blokata signaalin. Auta armias jos siinä välissä olis vaikka telkkari..
Voin olla väärässä, mutta muistelen, että joskus uutisoitiin kaikkien konsolivalmistajien (ja mahdollisesti myös third party ohjainten) analogitattien tulevan samalta valmistajalta. Mutta en löydä enää linkkiä, joten voi myös olla että tekniikka oli vain kaikissa sama.
Mutta tietääkseni PS4 DualShock V2:sta lähtien valmistajat siirtyivät käyttämään tuota heikompaa ja varmasti myös halvempaa tekniikkaa, jolloin nuo drift-ongelmat alkoivat suuremmassa määrin. Esim. PS5:n DualSensessä ollut todella paljon käyttäjillä driftaamista, vaikka siitä ei ole uutisoitu ehkä niin paljon kuin Joy-Conien ongelmista. Ja Xbox ohjaimet ovat tuskin sen kestävämpi sen suhteen. Toisaalta mikä sitten on todellinen määrä minkäkin ohjaimen kohdalla, niin tuskin sitä osaa kukaan kertoa.
Mutta toivotaan että hall effect -otettaisiin käyttöön esim. Switch 2:ssa, niin säästyisi Nintendo ainakin turhilta korjauskustannuksilta driftailun suhteen, ja käyttäjät vitutukselta ja huolelta, että alkaako ohjain jossain kohtaa driftaamaan.
Minullakaan ei ole tietysti mitään tarkkaa tutkimistietoa mutta omat ohjaimet, nettikeskustelut ja se että Nintendo tuohon korvaamiseen on lähtenyt eikä muita valmistajia ole siihen oikeusteitse tuupittu, viittaisi minusta yhä siihen että Joy-Coneissa on enemmän ongelmia.
Ja onhan ne nyt ihan erilaisen oloiset ja varmasti kokoisetkin tatit verrattuna "kunnon" ohjainten vastaaviin, joten vaikka tekniikka olisi samaa niin kyllä ne (ilmeisesti?) pienemmät tatit tuntuu herkempiä tuolle olevan. Kai.
Voi olla tottaki mutta minulla on sekä PS5 että XSX runsaammassa käytössä kuin Switch ja Joy-conit ja vain Joy-Conien kanssa on ollut niin järkyttävää driftiä että niillä ohjaimilla ei tee yhtään mitään. Lisäksi ne on tulleet kaikkiin neljään ohjainpuolikkaaseen mitä omistan kun taas kilpailijoiden ohjaimilla pelailee ongelmitta vaikka niissä joissain peleissä jotain outoa olenkin huomannut (Apex Legendsissä PS5:lla välillä driftasi vaikka missään muualla en ole ongelmaa huomannut). Series X:llä en ole mitään ongelmia huomannut.
Tietysti Switch on käytössä ollut kauemmin mutta se on myös ainoa laite, jolla kierrätän ohjaimia sen sijaan että olisi vain yksi käytössä. Senkin puolesta siis käyttöä saanut vähemmän kuin PS4 tai One, joilla ei niillä mitään driftauksia vaikka ohjaimilla alkaa jo ikää olemaan.
Tätä kyllä toivoisi valmistajilta ylipäänsä. Voisivat tuoda ne oletuksena kaikkiin ohjaimiin jatkossa samalla tapaa kuin muitakin sisäisiä parannuksia.
Joo, tuo on hyvin mahdollista. Toisaalta voivat ne silti olla samalta valmistajalta kuin nuo muutkin. Mutta en toisaalta tiedä, sellainen muistikuva vain on.
Toki omakohtaiset kokemukset eivät aina vastaa koko totuutta, mutta kyllähän tuo toisaalta siihen "tilastoon" menee hyvin mitä esim. Joy-Coneista ja niiden driftailusta on uutisoitu. Itsellä tosin Joy-Conit eivät driftaa. Toisaalta en ole pelannut niillä oikein paljon mitään esim. 3D-pelejä jotka vaatisivat tatteja, koska koen ne aivan liian rimpuloiksi, että niillä voisi pelata mitään vaativampaa. Toisaalta PS5:n DualSense ohjaimet mitkä ovat olleet ahkerassa käytössä, eivät myöskään driftaa (ainakaan vielä, kop kop). Tosin olen käyttänyt niitä vuoronperään, mutta silti paljon yli sen reilun 400:n tunnin per ohjain, mistä oli PS5:n julkaisussa joku uutinen, mitä ne pitäisivät kestää, ennen kuin alkavat driftaamaan. Eli nähtävästi tuokin voi vaihdella aikalailla.
Samanaikaisesti huvittava ja surullinen asiainlaita, että Joy-Conien ja Dualshck 5:den jäljiltä laadukkaat tatit ovat vastaisuudessa aito markkinavaltti. Piti hommata varastoon ylimääräinen Dualshock 4 V2 ihan jo siksi, että huushollista löytyisi tulevaisuudessakin varmuudella hyvä ohjain.
Toisaalta tuo V2 käyttää käsittääkseni samoja helposti driftaavia tatteja, kuin esim. DualSense.