Nintendon menestyskonsoli Wii poistuu tuotannosta / Uutiset / pelaaja.fi

Nintendon menestyskonsoli Wii poistuu tuotannosta

21.10.2013 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
19

Nintendon vuonna 2006 alkujaan julkaistu pelikonsoli Wii alkaa olla tietyllä tapaa elämänsä päätepisteessä. Japanilaisilla sivuillaan Nintendo on ilmoittanut laitteen tuotannon päättyneen, minkä tapahtumisesta yhtiö vihjailikin jo lokakuun alussa.

Myös Euroopassa konsoleiden maahantuonnin on kerrottu saapuneen päätökseensä. Yhdysvalloissa vaikutus ei vuorostaan näy ainakaan vielä tänä vuonna.

Koko elämänsä ajan Wii on ollut mielenkiintoinen ilmestys konsolimarkkinoilla. Siinä missä Sony ja Microsoft loikkasivat nykyisillä pelilaitteillaan luottavaisina teräväpiirtografiikan kelkkaan, lanseerasi Nintendo tehoiltaan selvästi maltillisemman koneen, jonka mielenkiintoisin koukku oli liikkeentunnistusohjaus.

Sen ohella siis, että Wiistä muodostui uusi koti Nintendon suurimmille pelisankareille, kuten Super Mariolle ja Donkey Kongille, pääsi laite houkuttelemaan myös esimerkiksi Wii Sportsin ja Wii Fitin avulla puoleensa paljon ihmisiä, jotka eivät muuten olleet välttämättä erityisen kiinnostuneita peleistä. Laite nousikin tehoistaan huolimatta niinkin suureksi menestykseksi, että sitä on nyt tuupattu maailmalle yli sata miljoonaa kappaletta – enemmän kuin PlayStation 3- tai Xbox 360 -konsoleita.

Ilmoitus Wiin tuotannon päättymisestä on saapunut hieman vajaa vuosi sen jälkeen, kun Sony ilmoitti sammuttavansa PlayStation 2 -liukuhihnat.

Päivitys: Nintendo on kertonut MCV-lehdelle, että Wii-konsolien tuonti Eurooppaan päättyy. Yhdysvalloissa Wiitä on luvattu olevan vielä hyllyillä ainakin vuoden lopulla. Uutista muokattu tämän tiedon mukaisesti.

Lähde: Kotaku, Nintendo

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän AKT4 kuva
AKT4

Hyvä pelikonsoli oli kyllä. Pelejä myös riitti sekä kasuaaleille että pelaajille, vaikka yleinen mielikuva onkin ikävästi sellainen että ei konsolilla ollut paljon tarjottavaa muuta kuin kasuaaleille.
Paljon löytyi myös 3rd party -eksklusiiveja, joten ei todellakaan ollut pelkkä Nintendo-boksi.

Liikeohjaus ehkä aavistuksen turha mielestäni, mutta ei käy kiistämättä sen positiivista merkitystä koko sukupolvelle. Kaikilla konsoleilla oli kuitenkin ennätyksellisen suuri laitekanta (toki muitakin tekijöitä oli).

Liikeohjaus kyllä joissakin peleissä ja yleensäkin joissakin genreissä toimi erittäin hyvin. Muun muassa FPS:t dual analogilla ovat kyllä niin kakkaa verrattua liikkeellä ohjattuihin.

Harmi että Nintendo munasi konsolin loppuvuodet niin pahasti. Muutenkin vaikka teki niin mielettömästi rahaa konsolilla, niin ei osannut silti kapitalisoida luomallaan brändillä pitkäkestoisesti.

Xenoblade Chronicles oli lempipelini konsolilla. Ehdoton pakko ainakin kokeilla mielestäni kellekään joka tykkää japsiropeista. Peli myös varsin onnistuneesti määritteli uudestaan niin monia asioita genressään.

Käyttäjän Angel of Death kuva
Angel of Death

Itselleni liikeohjaus oli taas karmaiseva pettymys juuri FPS-peleissä hankalan sivuille tähtäilyn takia ja analogitatit olivat ylivertainen vaihtoehto, jopa suunnattomasti vihaamani hiiri/näppis ajoi genressä tämän ohi. Zeldan miekalla huiskiminen toimi mallikkaasti ja raideräiskintään tämä oli kuin tehty.

Kun ohjaus ei miellyttänyt ja graafinen suorituskyky oli mitä oli jäi kone vähälle käytölle. Silti koneelle tuli muutama erinomainen omankin kiinnostuksen herättänyt peli, kuten esimerkiksi sukupolven paras jrpg Xenoblade Chronicles.

En ollut ehkä laitteen kohdeyleisöä, mutta ihan jännä laite.

Käyttäjän gurgi kuva
gurgi
Lainaus käyttäjältä AKT4

Liikeohjaus kyllä joissakin peleissä ja yleensäkin joissakin genreissä toimi erittäin hyvin. Muun muassa FPS:t dual analogilla ovat kyllä niin kakkaa verrattua liikkeellä ohjattuihin.

Tämä on kyllä täysin tottumis kysymys, itse pelaan tateilla tuhat kertaa paremmin. Raideräiskintöihin kyllä sopii hyvin, mutta samaan aikaan liikkuminen on yhtä helvettiä verrattuna tattien hakkaukseen.

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax

R.I.P.
Eipä tosin lähde vielä minnekään vähään aikaan, koska kuitenkin Wii U taaksepäin yhteensopiva niin peleissä kuin lisälaitteissakin.

Lainaus käyttäjältä Angel of Death

Itselleni liikeohjaus oli taas karmaiseva pettymys juuri FPS-peleissä hankalan sivuille tähtäilyn takia ja analogitatit olivat ylivertainen vaihtoehto, jopa suunnattomasti vihaamani hiiri/näppis ajoi genressä tämän ohi. Zeldan miekalla huiskiminen toimi mallikkaasti ja raideräiskintään tämä oli kuin tehty.

Motion Plus korjasi tämän ongelman lähes kokonaan 1:1 ohjauksella. Harmi että vain Skyward Sword ja Wii Sports Resorts hyödyntivät sitä, jolloin Matti Meikäläiselle jäi juuri tuo marginaalinen liikeohjaus infrapunatähtäyksellä. Tosin Black Ops 2 Wii U:lla muistaakseni hyödyntää tätä.

Käyttäjän henkka007 kuva
henkka007

Itselläni on Wii lähinä Gamecube pelejä varten. Tuli se Mario kone tänä vuonna hommattua ja pelejä hommaan edelleen Wiille :).

Käyttäjän partajeesus kuva
partajeesus
Lainaus käyttäjältä Marioysikax

Lainaus käyttäjältä Angel of DeathItselleni liikeohjaus oli taas karmaiseva pettymys juuri FPS-peleissä hankalan sivuille tähtäilyn takia ja analogitatit olivat ylivertainen vaihtoehto, jopa suunnattomasti vihaamani hiiri/näppis ajoi genressä tämän ohi. Zeldan miekalla huiskiminen toimi mallikkaasti ja raideräiskintään tämä oli kuin tehty.
Motion Plus korjasi tämän ongelman lähes kokonaan 1:1 ohjauksella. Harmi että vain Skyward Sword ja Wii Sports Resorts hyödyntivät sitä, jolloin Matti Meikäläiselle jäi juuri tuo marginaalinen liikeohjaus infrapunatähtäyksellä. Tosin Black Ops 2 Wii U:lla muistaakseni hyödyntää tätä.

Minulla on sellainen tunne, että angel of death tarkoitti sitä, että fps peleissä on pakko laittaa se tähtäin sinne ruudun reunaan jotta katse kääntyy joka on hemmetin epäkäytännöllistä. Tuohon ei mitkään motion plussat auta mitään.

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman
Lainaus käyttäjältä AKT4

Liikeohjaus kyllä joissakin peleissä ja yleensäkin joissakin genreissä toimi erittäin hyvin. Muun muassa FPS:t dual analogilla ovat kyllä niin kakkaa verrattua liikkeellä ohjattuihin.

Tämä on totta. Jossain välissä ehdin tottumaan Wiimote + nunchuck kontrolleihin FPS-peleissä ja siirryin pelailemaan Far Cry 2:ta xboxilla. Takaisin tupla-analogitattiohjaukseen siirtyminen tuntui aivan massiiviselta harppaukselta taakseppäin ja vaati pitkään totuttelua. Wiimote+nunchuck ohjaus FPS:ssä on täydellinen puuttuva linkki padiohjauksen ja hiiri+näppis kombon välillä. FPS oli niitä harvoja genrejä, johon Wiin ohjausmetodi soveltui oikeasti täydellisesti.

Käyttäjän Syntax Error kuva
Syntax Error
Lainaus käyttäjältä Megaman

Tämä on totta. Jossain välissä ehdin tottumaan Wiimote + nunchuck kontrolleihin FPS-peleissä ja siirryin pelailemaan Far Cry 2:ta xboxilla. Takaisin tupla-analogitattiohjaukseen siirtyminen tuntui aivan massiiviselta harppaukselta taakseppäin ja vaati pitkään totuttelua. Wiimote+nunchuck ohjaus FPS:ssä on täydellinen puuttuva linkki padiohjauksen ja hiiri+näppis kombon välillä. FPS oli niitä harvoja genrejä, johon Wiin ohjausmetodi soveltui oikeasti täydellisesti.

Juuri näin. Metroid Prime Trilogy on paitsi pelinä (peleinä) lähes täydellinen, niin myös Wiimote+Nunchuck -ohjaus on ihan parasta. Siihen kun tottui, oli todella vaikea palata takaisin tatteihin.

Sama efekti muuten tapahtui minulle Skyward Swordin Motion+ miekkailun kanssa. Se oli niin loistava, että nyt työn alla olevan Wind Waker HD:n miekkailu tuntuu siltä, kuin siitä puuttuisi jotain ja pahasti.

Käyttäjän ZaleraFF kuva
ZaleraFF

En koskaan omistanut omaa Wiitä, mutta parilta kaverilta tuo löytyi. Lähinnä tuli tuon kanssa koettua mukavia moninpelisessioita samalta sohvalta kavereiden kanssa sekä ystävyyssuhteiden rikkomista Super Smash Bros. Brawlin, Mario Partyn ja Mario Kartin avulla.
Eipä silti konsolin pelivalikoimasta löytynyt kiinnostavia muita kuin nuo "Operation Rainfall" -japsiropet ja etenkin Xenoblade. En kuitenkaan noiden pelien takia lähtenyt konsolia ostoon, vaikka se lähellä viime jouluna olikin.

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman
Lainaus käyttäjältä Syntax Error

Sama efekti muuten tapahtui minulle Skyward Swordin Motion+ miekkailun kanssa. Se oli niin loistava, että nyt työn alla olevan Wind Waker HD:n miekkailu tuntuu siltä, kuin siitä puuttuisi jotain ja pahasti.

Jep. Tuntui SS:än jälkeen niin tyhmältä "miekkailla" Skyrimissä painamalla nappia ja katselemalla miekallalyöntianimaatiota. Immersio 0. Skyward Swordin lopputaistelu, jossa *SPOILER* gobliineja rynni päälle niin maan perkeleesti ja miekkaa sai heiluttaa hurmoksessa, kuin Braveheartissa konsanaan oli juuri sitä, mitä liikkeentunnistusohjaukselta odotin (ja koko peli, mutta lopputaisteluun se kulminoitui). Harmi, että se tuli vasta, kun Wiin toinen jalka oli jo haudassa.

Vaikka liikkeentunnistusohjaus Wiillä jäi kokonaisuudessaan suht laihaksi, niin parhaimmillaanhan se toi valtavasti lisäarvoa ja täysin uuden ulottuvuuden pelaamiseen. Tästä johtuen mielestäni täydellinen konfiguraatio on sellainen, jossa liikkeentunnistusohjausta ei pakkosyötetä, vaan standardiohjaimena toimii tupla-analogitatti ohjain, mutta liikentunnistuskapulat löytyy myös vaihtoehtona ja niitä sovelletaan peleihin, joissa tästä kontrollimetodista on oikeasti hyötyä.