Nintendon suorapuheinen indiepomo jätti hyvästit Sienivaltakunnalle

Nintendolta käsin indiekehittäjiä avustanut Dan Andelman on tehnyt lähtönsä yhtiöstä aikeenaan avustaa pieniä kehittäjiä jatkossa läheisemmällä tavalla.

4.8.2014 18:41

Yhdeksän vuotta Nintendolla vaikuttanut Dan Adelman on jättänyt yhtiön. Adelman oli Nintendon amerikkalaisosastolla vastuussa indiekehittäjien tukemisesta ja näin ollen hän esimerkiksi avusti pienemmän mittaluokan pelejä pääsemään Nintendon alustoille.

Haastattelussaan Kotakun kanssa Adelman on kertonut, että hän on aikeissa jatkaa indiekehittäjien kanssa työskentelyä, mutta tällä kertaa läheisemmin ja itsenäisemmässä muodossa. Adelmanin mukaan Nintendo on ollut kannustava hänen valintansa suhteen.

Adelman on vakuutellut, että Nintendon indieosasto jää hänen lähtiessään hyviin käsiin.

Nintendo-uransa aikana Adelman ei erityisemmin pelännyt koskaan ilmaista mielipiteitään. Hän on muun muassa avoimesti kritisoinut Nintendon päätöstä estää The Binding of Isaacin pääsyä 3DS:lle toteamalla, että yhtiön pitäisi olla joustavampi sääntöjensä suhteen. Adelmanin otettua Twitterissä viime syyskuussa kantaa 3DS:n aluelukituksen turhautuvuuteen päättikin Nintendo pian lopulta kieltää häneltä koko palvelun käytön.

Adelmanin aikana Nintendon sisällä on toki tapahtunut muutoksia yhtiön toiminnan suhteen. Kotakun haastattelussa Adelman muun muassa muistelee, miten Nintendolla on ollut tapana vaatia, että pelinkehittäjillä oli oma toimisto, jossa nämä hoitivat liiketoimintansa. Välttääkseen shovelwarea latauspalveluissaan Nintendo aikoinaan myös vaati, että pelien täytyi ylittää tietty myyntiraja ennen kuin kehittäjät pystyivät saamaan osansa myyntituloista.

Kokonaisuudessaan Kotakun haastattelun Adelmanin kanssa voi kurkistaa tästä.

Lähde: Dan Adelman (Twitter), Eurogamer

Lisää luettavaa