Nintendon toimitusjohtaja: Wii U on pelaajille, ei massamarkkinoille

Nintendon strategia 3DS:n julkaisuvuodelle ja tulevalle Wii U -konsolille on iskeä perinteisiin pelaajiin massamarkkinoiden kosiskelemisen sijaan, kertoi Nintendon toimitusjohtaja Satoru Iwata.

2.5.2012 04:56

Nintendon strategia 3DS:n julkaisuvuodelle ja tulevalle Wii U -konsolille on iskeä perinteisiin pelaajiin massamarkkinoiden sijaan, toimitusjohtaja Satoru Iwata tähdensi.

Sijoittajille pitämässään raportointitilaisuudessa Iwata myönsi yhtiön tehneen virheen Wii:n kanssa, mutta siitä on opittu.

Vaikka Wii onnistuikin tavoittamaan aivan uuden yleisön, kadotimme kontaktin ja luoton ydinpelaajiin, joiden on ollut hankala ottaa konsoli vakavasti.

– Wiin käsinkosketeltavat pelikokemukset, kuten Wii Sports ja Wii Fit tavoittivat suuren määrän ihmisiä, jotka eivät ennen olleet pelanneet videopelejä, Iwata perusteli.

– Kuinka ollakaan, me emme kyenneet luomaan tilannetta, jossa nämä uudet pelaajat kuluttaisivat aikaansa pelien parissa pitkään, useasti ja tasaisesti, emmekä kyenneet ylläpitämään hyvää tuottotasoa.

– Tavoitellessamme uutta yleisöämme, emme panostaneet harrastuksenaan pelaavien tavoittamiseen läheskään yhtä paljon, mikä kostautui ydinpelaajien vääristyneellä kuvalla, ettei Wiitä olisikaan suunniteltu heille.

Pelimiehiä- ja naisia kosiskeleva tuore strategia näkyy jo 3DS-käsikonsolin pelijulkaisuissa. Iwata kertoi, ettei Nintendo halunnut tukkia 3DS:n julkaisupelimarkkinoita tavispelaajien peleillä, panosti pelaajien peleihin, kuten Super Mario 3D Landiin, Kid Icarus: Uprisingiin, Ocarina of Timeen ja Mario Kart 7:aan. Wii U:n julkaisu tulee seuraamaan samaa idealogiaa.

– Kun kuluttajien mieleen on syöpynyt ajatus: ”tämä konsoli ei ole tarkoitettu meille”, on kokemuksemme mukaan äärimmäisen vaikea muuttaa tuota käsitystä.

– 3DS:n ja Wii U:n markkinoinnissa haluamme korostaa, että laajuus ja syvyys voivat kulkea käsikkäin.

– Nintendo DS ja Nintendo Wii muuttivat pelaamista ja ne hyväksyttiin laajasti. Syvyyden suhteen emme ole kyenneet tyydyttämään osaa asiakkaistamme. Tällä kertaa haluamme tarjota molemmat ulottuvuudet.

– Päästäksemme tavoitteeseen, aloitimme työskentelyn syvyyden parissa ensin, ja tuorein laitteemme 3DS noudattaakin jo tätä ideaa. Tulevaisuudessa lähestymistapamme tulee kehittymään.

– Wii U:n kanssa tulemme toimimaan samoin. Pysymällä strategiassamme, odotamme että pelaajien määrä kotitalouksissa tulee kasvamaan, ja että kykenemme luomaan kestävät videopelimarkkinat.

Lähde: Eurogamer
 

 

Lisää luettavaa