No Man's Sky kipusi vuoden suurimmaksi Steam-julkaisuksi / Uutiset / pelaaja.fi

No Man's Sky kipusi vuoden suurimmaksi Steam-julkaisuksi

15.08.2016 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
10

Perjantaina ilmestynyt No Man's Sky on ongelmistaan huolimatta kuluvan vuoden suosituin julkaisu Steamissa.

Hello Gamesin avaruusseikkailu keräsi Valven virallisen tilastoinnin mukaan julkaisupäivänään enimmillään 212 620 samanaikaista pelaajaa. PC Gamer -julkaisun mukaan lukema on lähes puolet korkeampi kuin millään muulla vuonna 2016 julkaistulla Steam-pelillä. Esimerkiksi XCOM 2 ja Dark Souls 3 jäivät enimmillään 130 000 samanaikaisen pelaajan tasolle.

No Man's Skyn suosiosta antavat osviittaa myös vuosien takaisten hittien pelaajamäärät. Vuonna 2011 julkaistu The Elder Scrolls V: Skyrim ylsi 280 000 samanaikaiseen pelaajaan julkaisuviikollaan. Viime vuonna pc:lle saapunut Grand Theft Auto V taas pääsi parhaimmillaan 364 000 pelaajan lukemiin.

No Man's Sky on tiettävästi saanut oivallisen alun myös myyntilukujensa valossa. Epävirallisia Steam-myyntilukemia keräävän SteamSpy-sivuston mukaan peli on saavuttanut Steamissa kolmen ensimmäisen päivänsä aikana lähes puolen miljoonan omistajan rajapyykin. Käyttäjäarvioissa No Man's Sky on kuitenkin pärjännyt heikoimmin. Noin 34 700 Steam-käyttäjän arvioiden perusteella No Man's Skyn vastaanotto on ollut neutraali, ja peliä on kritisoitu pinnallisesta ja itseään toistavasta sisällöstä.

Lähde: PC Gamer, SteamSpy, Steam

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus

-- peliä on kritisoitu pinnallisesta ja itseään toistavasta sisällöstä.

Kenelle tämä oli yllätys kun peli generoi planeettoja valmiista paloista? Itse en oikein pidä yhdestäkään näistä jatkuvasti erilaisia - mutta samoista palasista - pelialueita generoivista peleistä. Jotenkin niin hengettömiä maailmoja niissä.

Mutta mitä täällä on ihmiset mieltä? Itse en ole siis pelannut peliä.

Käyttäjän Nollakontrolli kuva
Nollakontrolli

Luulen että tässä tapauksessa liian suuret odotukset ja tekijöiden hieman epämääräinen kuvaus pelistä muodostuu sen riippakiveksi. Itselläni peliin kohdistuvat odotukset olivat korkealla joihin tietyltä osin sainkin vastinetta. Peli on sopivimmillaan seikkailijalle ja grindaajalle. Pelin suurin miinus on moninpelin puute joka olisi mielestäni antanut paljon anteeksi. NMS on innovaationa kiinnostava mutta pelinä asettaa pelaajalle suuren roolin tunnelman luomiseen. Vaikka pidänkin pelistä, suosittelen muita ottamaan siitä selvää ennen hankintaa.

Käyttäjän Boblick kuva
Boblick

Tuli ostettua, pelattua ja mielipide on se, että liian kallis sisältöön nähden. Peliä en ole palauttanut ja sitä on noin 18h tullut hakattua. Proseduraalinen generointi näkyy pelissä hyvin selvästi. Planeetat ovat erilaisia, mutta kuitenkin niin samanlaisia. Lähinnä se planeettojen muoto on itselleni se ongelma. Vuoristot eivät muodostu mitenkään nyky-ymmärryksen perusteella. Ei ole jokia tai suuria tasankoja. Planeettojen pinta on vain niin symmetrisen epäsymmetristä. Vähän kuin taputtelisit itsellesi kasan lumipalloja. Niistä tulee kaikista vähän erilaisia, mutta kuitenkin niin samanlaisia.

Aurinkokunnat ovat kaikki ihan samanlaisia, vähän eri väreillä. Keskellä yksi aurinko, jota planeetat eivät näytä kiertävän. Kaikki vain leijuu paikoillaan. Yksi planeetta voi olla todella kuuma ja kirjaimellisesti ihan vieressä oleva planeetta todella kylmä. Näet vehreää kasvillisuutta ja olentoja käyskentelemässä kasvustoissa, mutta lämpömittari näyttää melkein sata astetta plussaa tai saman verran miinusta. Planeetan olosuhteet, ja se miltä se ulkoisesti näyttää, eivät oikein kohtaa. Mitkä olosuhteet planeetoilla on ei riipu mitenkään siitä miten kaukana ne ovat auringosta, ne vain arvotaan satunnaisesti. Minulla ei ole mitään tarvetta täydelliselle realismille, mutta tietty loogisuus pitäisi silti säilyttää. Ja olisi kiva kun joukossa olisi niitä lähes sileitä kivipalloja joilla olisi kenties jotain tiettyä mineraalia mitä louhia, mutta ei juuri mitään muuta. Kaikilla planeetoilla kun tuntuu olevan jotain kasvillisuutta tai elämää. Yhteen planeettaan törmäsin missä ei ollut kuvauksen mukaan mitään flooraa tai faunaa, mutta silti planeetta oli niin samanlainen kuin ne missä on.

Avaruusasemat ovat ulkoisesti erinäköisesti, mutta sisältä ne ovat kaikki ihan samalla pohjalla. Pikkasen arkkitehtuurisia muutoksia riippuen mikä kolmesta rodusta on kyseisen aurinkokunnan "asukkeja". Ja koko aurinkokunta on aina täynnä avaruudessa kelluvia asteroideja/kiviä mitä voi louhia. Siis koko saamarin aurinkokunta on täynnä muutamasta kymmenestä metristä satoihin metreihin kokoisia kiviä/asteroideja. En oikein ymärrä miten planeettojen välinen matkustaminen olisi mitenkään realistista, kun kokoajan on tiuha kiviryöppy edessä. Kiviin ei tosin törmää kun mennään sillä planeettojen välisellä poimuajolla.

Peli ei ole missään tapauksessa huono. Tämä on peli minkä on herättänyt minussa ristiriitaisempia mielipiteitä, kuin mikään muu peli koskaan aiemmin. Pelissä on ne omat hyvät hetkensä, mutta omalla kohdalla se kaiken samankaltaisuus vain tuhoaa kaiken mielenkiinnon mennä siitä yhdestä järjestelmästä enää minnekkään. Samat erilaiset jutut toistuvat koko matkan ajan. Ja galaxin keskelle on ihan v*tun pitkä ja tylsä matka. En päässyt koskaan perille...

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus käyttäjältä Boblick

Samat erilaiset jutut toistuvat koko matkan ajan. Ja galaxin keskelle on ihan v*tun pitkä ja tylsä matka. En päässyt koskaan perille...

Tämä summaa aika hyvin sen mitä pelin ajattelinkin suunnilleen olevan. Ehkä vähän typerää näin pelaamattomana tällaista heittää mutta kyllä jos minun pitäisi nykyisillä tiedoilla kuvata peliä yhdellä sanaa, olisi sana "hengetön".

Käyttäjän Boblick kuva
Boblick
Lainaus käyttäjältä zappah

Tämä summaa aika hyvin sen mitä pelin ajattelinkin suunnilleen olevan. Ehkä vähän typerää näin pelaamattomana tällaista heittää mutta kyllä jos minun pitäisi nykyisillä tiedoilla kuvata peliä yhdellä sanaa, olisi sana "hengetön".

Juu, tylsähän se lopulta sitten kuitenkin on vaikka toivoin, että sen parissa pidempään viihtyisi. NMS:ssä on tosin oma rento meininkinsä. Kukaan ei ole kirkumassa pelihahmon korvaan mitä pitäisi tehdä ettei universumi räjähdä. Kiire ei ole mihinkään, eikä mikään painosta tekemään mitään. Jos siis diggaa rauhallisesta asioiden pällistelystä, kasvien ja eläimien kataloinnista ja yleisesti rauhallisesta tutkimisesta, materiaalien louhimisesta ja keräämisestä, niin peli voi sellaiselle olla hyväkin kokemus. Ei se silti pelinä oikein hirveästi puuhaa tarjoa.

Käyttäjän edqe kuva
edqe

Ei tule mieleen muuta peliä, joka olisi saanut yhtä paljon mediahuomiota näin vähin perustein. Pelistä näytettiin käytännössä samaa traileria kaksi vuotta ja silti peli keikkui uutisissa jatkuvasti. Ympäripyöreät vastaukset ja epäselvä markkinointi ei ole antanut projektista ja tekijöistä oikein hyvää kuvaa.

Toivottavasti peli saadaan teknisesti kuntoon ja se saisi jossain vaiheessa syvyyttä reilusti lisää. On hienoa, että viime vuosina on julkaistu monia uusia avaruuspelejä. No Man's Sky pelin kehitystä tulee seurattua mielenkiinnolla.

Käyttäjän SamTheFurious82 kuva
SamTheFurious82

Itse pidän pelistä vaikka generoikin asioita samoista palasista, melkoista grindaamista ja varusteiden päivittelyä mutta parasta on että mihinkään ei ole kiire, se kiireettömyyden tunne on parasta kun saa rauhassa samoilla ja etsiskellä uutta skannattavaa, en tiedä millaisia planeettoja jotkut ovat löytäneet mutta itse löysin planeetan jossa oli jokia ja kanjoneita sekä aakeita laaksoja, meretkin hauskasti punaisia, elämää kukki joka lähtöön ja sitten on niitä paikkoja joissa ei ole lainkaan elämää.

Tämä peli vaatii vähän mielikuvitustakin kun kaikkea ei ole väännetty rautalangasta, sopii tutkiville luonteille, mitä moninpeliin tulee niin en näe mahdottomana että tätäkin peliä päivitetään uusilla ominaisuuksilla ajan myötä.

Onneksi vältin kaiken mahdollisimman hypen ko. tuotteesta, tiesin että pelissä ei ole putkitarinaa suoritettavaksi ja että maailma on vapaa, ja se riittää koska en muista aiemmin peliä pelanneeni konsolilla jossa vapautta on näinkin paljon ilman hölmöjä pakkorajoitteita.

toiset tykkää ja toiset ei, siitähän ei pelaajamaailmassa päästä mihinkään, se kuka on oikeassa jääköön jokaisen omille harteille.

Käyttäjän lindario kuva
lindario

Nonnih, arvasinhan mitä odotettavissa oli, vaikka ei siinä mitään erikoista ole kun random-generoidusta pelistä on jälleen kyse.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Onneksi en mennyt käpyyn. Onneksi on oppinut olemaan ennakkoon tilaamatta pelejä. Säästy pitkä penni tämän kanssa ja meni "uusi ratti 16" rahastoon.

Käyttäjän Delveling kuva
Delveling

Siis NMS ei ole satunnaisesti generoitu käsittääkseni, vaan proseduraalisesti generoitu, eli ymmärtääkseni se universumi on ihan kaikille sama, mutta kaikki lasketaan lennossa. Siinä mielessä pirun huikea saavutus. Mutta pelkkä teknologiademohan tämä epäpeli on.