No Man's Skyn laskeutuminen pc:lle ei sujunut ongelmitta – korjauksia tekeillä / Uutiset / pelaaja.fi

No Man's Skyn laskeutuminen pc:lle ei sujunut ongelmitta – korjauksia tekeillä

13.08.2016 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
15

Pitkään odoteltu avaruustutkiskelupeli No Man's Sky on osoittautunut viimeisimmäksi peliksi, jonka pc-julkaisu ei ole onnistunut erityisen sujuvasti. Perjantaina myyntiin saapuneen pc-version on raportoitu kärsineen laajalti muun muassa suorituskykyongelmista ja kaatumisista, jotka ovat estäneet joitain pelaajia jopa käynnistämästä peliä kunnolla.

Kehittäjä Hello Games on toki ilmaissut tekevänsä jo kovasti töitä vakauttaakseen ongelmia. Se on pyrkinyt tarjoamaan myös jo joukon mahdollisia väliaikaisia ratkaisuja erilaisiin pelaajien kohtaamiin hankaluuksin. Jotkin käyttäjät saattavat löytää helpotusta esiimerkiksi koneensa ajureita päivittämällä. Hello Games on kertonut myös päivittäneensä pelin sisältämään pc:llä valmiiksi Visual C++ Redist 2010 -ohjelman, jonka puuttuminen saattoi aiheuttaa myös sen pyörittämisen suhteen ongelmia.

Tyystin ilman kaatuiluja ja muutamia muita bugeja No Man's Sky ei ole toki selvinnyt aivan kaikkien PlayStation 4 -pelaajienkaan käsissä. Hello Games ehtikin kuluvalla viikolla jo ennen pc-version julkaisua palkkaamaan päivityksiä varten kokonaisen laadunvarmistustiimin, joka on kooltaan suurempi kuin itse pelin kehityksestä vastannut joukkio. Myös Sonyn laaduntavalvontaporukka on pyrkinyt varmistamaan, että pelaajien kokemus pelin PlayStation-version parissa pysyisi mahdollisimman sujuvana.

Erinäisistä ongelmista huolimatta No Man's Sky näyttäisi olleen tähän mennessä varsin menestyksekäs tuotos kehittäjilleen. Hello Games -perustaja Sean Murray on esimerkiksi Twitter-tilillään osoittanut toistuvasti äimästystään siitä, miten monet pelaajat ovat löytäneet tiensä jo pelin pariin.

Lähde: Hello Games

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän ELTP kuva
ELTP

Vastaanotto pelille on ollut kieltämättä jopa hivenen parempi kuin pelkäsinikin, vaikka viimeksi metacritic näyttikin alle 70 pojoa. Ei siinä, vaikuttaisi olevan juuri sitä mitä lupailtiinkin

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Kunpa se laadunvarmistus koskisi myös pc-versiotakin. Mitä tästä taas opimme? Älä ennakkotilaa videopelejä! Onneksi en itse ennakkotilannut enkä osta peliä muutenkaan ennen alelaaria, jos silloinkaan. Sellaselta borefestipökäleeltä vaikutti muutaman tunnin videoiden katselun perusteella.

Käyttäjän CarbonarA kuva
CarbonarA
Lainaus käyttäjältä snaketus

Kunpa se laadunvarmistus koskisi myös pc-versiotakin. Mitä tästä taas opimme? Älä ennakkotilaa videopelejä! Onneksi en itse ennakkotilannut enkä osta peliä muutenkaan ennen alelaaria, jos silloinkaan. Sellaselta borefestipökäleeltä vaikutti muutaman tunnin videoiden katselun perusteella.

En itsekään ymmärrä ennakkotilaamista varsinkaan, jos pelinkehittäjä on yhtä tuntematon kuin Hello Games ennen No Man Sky:ta... Mutta mikäs siinä jos on valmis ostamaan sian säkissa 60€ hintaan.

Käyttäjän kokkobill kuva
kokkobill

Olen tykännyt tästä pelistä aikalailla, mutta tosiaan tuo 60e on aika suolainen hinta indiepelistä(tai ainakin oletan olevan indie peli, koska kehitystiimi on ollut niin pieni)korjatkaa toki jos olen väärässä. Eihän minecraftikaan ole koskaan ollu ainakaan konsleilla noin hinnakas.

Käyttäjän Marioysikax kuva
Marioysikax

Yksi suurista ongelmista on pelin vaatimukset, OpenGL 4.5 ja SSE 4.1 meinaa sitä että jopa vain muutaman vuoden vanhalla koneella pelaaminen voi olla ongelmallista tai mahdotonta. PS4:llä pystyivät hyvin vapaasti käyttämään noita kun tiesivät että 100% pelaajakannasta niitä käyttää.

Käyttäjän Ziisus kuva
Ziisus

Kehittäjä olisi voinut odottaa, kunnes PC-versio on hiottu kuntoon. Ai niin... Haluttiin saada rahat nopeasti pois, kun huomattiin miten negatiivisia arvioita alkoi satamaan. Itse olisin ostanut kyseisen pelin heti julkaisupäivänä, mutta kyseisestä pelistä ei julkaistu ollenkaan PC:llä levyversiota. Näin jälkikäteen ajateltuna onneksi en ostanut.

Halvimmillaan kyseinen peli irtoaa 59,90€ digitaalisena, jolla ei ole edes jälleenmyyntiarvoa. Ei kiitos. "Onneksi" sain vähän aikaa kokeilla No Man's Sky:ta kaverin PC:llä. Olipahan totaalisen keskeneräinen peli vailla mitään optimointia. Vaikutti lähinnä joltain alfa / beta vaiheen tuotokselta. Itse peli varmaan uppoaa omaan pelimakuuni, kunhan se on korjattu 100% kuntoon. Saatan ostaa inhimillisemmällä hinnalla joskus tulevaisuudessa. Nyt vain jätti huonon maun suuhun.

Käyttäjän Boblick kuva
Boblick
Lainaus käyttäjältä kokkobill

Olen tykännyt tästä pelistä aikalailla, mutta tosiaan tuo 60e on aika suolainen hinta indiepelistä(tai ainakin oletan olevan indie peli, koska kehitystiimi on ollut niin pieni)korjatkaa toki jos olen väärässä. Eihän minecraftikaan ole koskaan ollu ainakaan konsleilla noin hinnakas.

Niin no, miten se Indie määritellään. Tiimin koko ei välttämättä siihen vaikuta. Sanana Indie tarkoittaa itsenäistä. Hello Gamesin kanssa peliä oli päsmäröimässä Sony, ainakin joiltain osin. Saattaa toki olla, että Sony oli vain julkaisijan roolissa, eikä ole vaikuttanut peliin millään tavalla. Tiedä siitä sitten.

Itse en taas oikein osaa päättää mitä mieltä pelistä olen. Pelissä on ne huippuhetket kyllä, mutta pieni tiimi ei ole kaikkea saanut peliin mitä ehkä olisi tarvinut. En sinänsä ole pettynyt peliin, koska en odottanut siltä yhtään sen enempää kuin mitä pelivideoissa näytettiin. Sen osalta peli on siis juuri sitä mitä kuvittelinkin.

Hinta on omasta mielestänikin puolet liikaa, ottaen huomioon sisällön. Silti, täytyy nostaa hattua sille, että ovat edes tuon saaneet aikaiseksi. Mekoinen saavutus 15 henkilöltä. Idean päälle on kyllä hyvä rakentaa jotain todella mahtavaa, jos Hello Games saa siihen koskaan mahdollisuuden ja halua riittää.

Omalle kohdalle ei ole merkittäviä teknisiä murheita sattunut. Sen puoleen olen saanut nauttia pelistä sellaisena kuin se on tarkoitettu. Aluksi peli pyöri todella surkeasti, mutta frameraten asetettuani MAX/unlimited asentoon, peli on pyörinyt sulavat 60 framea sekunnissa v-sync päällä.

Käyttäjän 1nsane kuva
1nsane

On hauskaa, että QA tiimi hommattiin vasta julkaisun jälkeen, kun normaalisti sen pitäisi olla olemassa kauan ennen pelin kultaan menoa.
Onneksi tällä kertaa yhteensopivuusbingo osui nappiin, eikä nykimistä ole pienen säädön jälkeen käytännössä ollenkaan. Harmi että monilla muilla peli ei kuitenkaan toimi yhtä hyvin. Vähintään kerran vuodessa tuleva surkea PC käännös muistuttaa missä asemassa alustaa edelleen pidetään kilpailevista myyntiluvuista huolimatta.

Käyttäjän kokkobill kuva
kokkobill

Kyllähän tästä pelistä saisi paljon paremmankin jos sisältäisi esim:
Factionit
Vihamieliset muukalaiset, raidaajat ja loottaajat joita vastaan joutuisi taistelee maan pinnalla
Onlinepelimoodi jossa voisi vuorovaikuttaa muiden pelaajien kanssa/dogfaightaa avaruudessa
Joku systeemi jolla vois jättää jälkensä planeetoille esim joku lippusydeemi
Ei varmaan olis sama peli mitä suunnittelivat, mutta mulle maistuis:D
Elite oli mulle vähän liikaa. Ihan niin pikkutarkaa näperrystä en kuitenkaan haluais :D

Käyttäjän gurgi kuva
gurgi
Lainaus

Hello Games -perustaja Sean Murray on esimerkiksi Twitter-tilillään osoittanut toistuvasti äimästystään siitä, miten monet pelaajat ovat löytäneet tiensä jo pelin pariin.

Niin heppuhan on tällä ihmettelyllä kierrellyt vastaamasta siihen että miksei toista pelaajaa voi nähdä vaikka samassa paikassa olisi samaan aikaan, kuten oli toistuvasti luvannut sen mahdollisuudesta. Kehtaavatkin tälläistä sisällötöntä ja viimeistelemätöntä indiehuttua myydä 60e hintaan.

Nostoja