Quake II oli reilut 20 vuotta eräänlainen edelläkävijä pelien valaistusteknologian suhteen, ja tavallaan se on on päässyt olemaan sitä vielä myös tänä päivänä. Alkavalla viikolla 6. kesäkuuta siitä julkaistaan Nvidian toimesta ja id Softwaren siunaamana päivitetty Quake II RTX -versio, joka tuo ray tracingin eli säteenseurannan isossa mittakaavassa peliin.

Jakelu tapahtuu ilmaiseksi Nvidian sivujen kautta sekä Windows- että Linux-koneille. Sellaisenaan Quake II RTX tarjoaa pelattavaksi pelin kolme ensimmäistä tasoa. Mikäli hallusta löytyy kuitenkin Quake II:n kokoversio, voi RTX:n asentaa sen päälle, jolloin koko Quake II -pääkampanja ja moninpeli saadaan myös tuettua säteenseurannalla.

Quake II:n virallisia laajennuksia RTX-versio ei tue tällä hetkellä. Tarkoituksena Nvidialla olisi julkaista uuden version lähdekoodi kuitenkin GitHubiin, jolloin pelaajat voivat jatkaa sen kanssa näpertelyä.

Quake II RTX:n laitevaatimukset näyttävät seuraavilta:

  • Käyttöjärjestelmä: Windows 7 64-bit tai Ubuntu 16.04 LTS 64-bit
  • Suoritin: Intel Core i3-3220, tai AMD:n vastaava
  • Muisti: 8 Gt RAM
  • Näytönohjain: NVIDIA GeForce RTX 2060 tai parempi
  • Kiintolevy: 2 Gt vapaata tilaa

Vaikka Quake II RTX on ensimmäinen isomman tekijän toimesta luotu säteenseurantaa tukeva versio Quake II:sta, on teknologiaa tuotu peliin jo aiemmin modiyhteisön toimesta. Tunnetuin säteenseurantamodeista on ollut Q2VKPT, jota Quake II RTX on itse asiassa myös käyttänyt hyödykseen. Myös esimerkiksi Q2XP-grafiikkamodille on lyötynyt käyttöä.

Säteenseurantaa tukiakseen Quake II RTX tarjoaa ylipäätänsä muitakin visuaalisia viilauksia, kuten mahdollisuuden säätää vuorokaudenaikaa. Kattavan listan niistä voi katsastaa lähdelinkistä.

Lähde: Nvidia

YouTube video