Nyt sitä saa: Final Fantasy VII Remaken demo on nyt ladattavissa! / Uutiset / pelaaja.fi

Nyt sitä saa: Final Fantasy VII Remaken demo on nyt ladattavissa!

2.03.2020 // Kirjoittanut: Niklas Tirkkonen
12
Cloud

Monen pelaajan kuin kuuta nousevaa odottaman Final Fantasy VII Remaken demoversio on julkaistu PlayStation Storeen tänä aamuna. Demo on kooltaan 7,59 gigatavua.

Demoversio kattaa pelin ensimmäisen kappaleen, joka sisältää legendaarisen Mako-reaktori 1:n pommituksen. Lisäksi demoversion lataajat saavat käsiinsä yksinoikeudella saatavilla olevan PS4-teeman.

Demoversion tallennusta ei voi siirtää varsinaiseen peliin, vaan myös demon pelanneet joutuvat pelin julkaisun yhteydessä aloittamaan tarinan samalta viivalta kuin muutkin.

Final Fantasy VII Remake eroaa alkuperäisteoksesta usealla tavalla. Täysin uusitun grafiisen ulkoasun lisäksi pelissä on niin ääninäyttely kuin reaaliaikainen taistelujärjestelmäkin. Kokonaisuus julkaistaan myös osissa, joista nyt ilmestyvä ensimmäinen osa laajentaa alkuperäisen pelin Midgar-osuuden omaksi kokonaisuudekseen.

Final Fantasy VII Remake julkaistaan ajoitettuna yksinoikeutena PlayStation 4 -konsolille 10. huhtikuuta. Muille alustoille peli saapuu aikaisintaan vuonna 2021.

Lähde: PlayStation Store

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Kai se pitää laittaa testiin vaikka se XV:kin olisi testailematta. Ei siis sillä että noilla olisi välttämättä kauheasti yhteistä mutta kun toinen noista kuitenkin löytyy jo itseltä.

Käyttäjän Bloodborne kuva
Bloodborne

Tulihan tuo jo testattua. Tavan slim versiolla ja tykin kautta tuli pelattua. Hieman on tekstuureista karsittu jne, en tiedä sitten paljonko parempi prolla olisi, tuskin merkittävästi. Toivottavasti koko versiossa on mahdollista ottaa tutoriaalit pois, sillä niitähän lappaa ruudelle raivostuttavaa tahtia. Mutta muuten hyvän näköistä ja jouhevaa toimintaa. Saa nähdä miten kauan isojen bossien kanssa kamppailu vie aikaa sillä minun makuuni sai hakata legendaarista skorpparia ihan liian kauan. Toiminta on varsin hack and slashia, joka itseäni ainakin puuduttaa.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Voi morjes, että tää on hyvä! Olisin skipannut tän jos Cyberpunk ei olisi myöhästynyt. Tuskinpa demoa pelattuani.

Lainaus Bloodborne

Saa nähdä miten kauan isojen bossien kanssa kamppailu vie aikaa sillä minun makuuni sai hakata legendaarista skorpparia ihan liian kauan. Toiminta on varsin hack and slashia, joka itseäni ainakin puuduttaa.

Se skorppari-mättö oli juuri sopivan mittainen. Niin ja peli tarjoaa myös sen Classic-moden, jolloin toiminta ei ole hackia ja slashia vaan komentojen antamista kuten ennenvanhaan ja silloin myös vaikeustaso menee automaattisesti easylle, joten varmasti taistelut kestää vähemmän aikaa.

Käyttäjän JayeizH kuva
JayeizH

Olen taistellut ja vältellyt alkudemoa, joten tämäkin menee pannaan. Kerään kaiken hypen, nostalgiahuurut, jännityksen ja otan pari vapaapäivää pääsiäisen jälkeen, sulkeudun nurkkaan ruudun ääreen ja koen kaiken ensikertaa samalla kun vuodatan parhauden ja nostalgian kyyneliä. Ja ***tana sen on parasta olla hyvä!

Käyttäjän Guybrush kuva
Guybrush
Lainaus JayeizH

Ja ***tana sen on parasta olla hyvä!

Hate to break it to you, mut ei se oo. Spoilerivapaa kommentti demosta: huonoa hack n' slashia ja tylsää kenttäsuunnittelua. Graffat omaan silmään hienoja ja ääninäyttely kohtuullista. Peliä on koitettu piristää alkuperäisestä, mutta mielestäni väärin tavoin. Taisteleminen oli lähes pelkkää napin hakkaamista erikoiskykyjen välillä, mikä tuntuu vaan turhalta täytteeltä. Valitettavasti ei jatkoon.

Käyttäjän Boblick kuva
Boblick

Itselläni ei ole juurikaan kosketuspintaa alkuperäiseen versioon, joten tämä remake vaikuttaa äkkiseltään itselleni sopivammalta versiolta. Ei esim. vuoropohjaisia taisteluita, vaan suoraa mättöä. Mutta kuten jo ylempänä mainittu, jostain syystä japsit eivät tunnu osaavan tehdä reaaliaikaista mättöä kunnolla. Peli kyllä näyttää hyvältä, toimii hyvin ja kuulostaa hyvältä, mutta taistelut ovat hiukan puuduttavia. Taistelumekaniikat vaikuttavat aina olevan monimutkaisia, mutta kuitenkaan olematta sitä. Niissä on vain järjestelmää järjestelmän päälle ilman, että sillä oikeastaan saavutetaan mitään fiksua. Ja tutoriaalit jäävät yleensä hyvin puolivillaisiksi mekaniikoista.

Ja tästäkin pelistä huokuu hyvin se, miten suuri osa japanikehittäjistä on kehityksessä jäljessä länsimaalaisia (poikkeuksia löytyy toki). Kyllä täälläkin kierrättää osataan, mutta yleensä pelaamisesta pyritään tekemään sujuvampaa. Japanissa vaan tunnutaan tiukasti pitävän kiinni vanhoista perinteistä ja se näkyy peleissä aina ärsyttävinä pikku yksityiskohtina.

Ei jatkoon myöskään omalta osaltani. Katsotaan sitten kun paketti on kokonaan valmis ja kaikki episodit (tai mitä nyt ovatkaan) on julkaistu ja pelin saa reilulla alennuksella.

Käyttäjän Kite8D kuva
Kite8D

Jäi kyllä lähinnä paha mieli demosta. Näytti ja kuulosti hyvältä, mutta voi luoja kuinka tylsä ja aivoton taistelusysteemi. Kenen mielestä on ollu hyvä idea, että pelaaja hakkaa neliöö 90% ajasta tekemättä mitään muuta. "Classic" modella saakin sitten katella, kun peli pelaa itteensä sun puolesta. Näön vuoks voi välillä heittää jonkun abilityn ja uskotella pelaavansa peliä. Vähään on ihmiset tyytyväisiä, jos tää on jonkun mielestä jollain tavalla hyvä systeemi.

Käyttäjän kukkomestari kuva
kukkomestari

Voin palata kommentoimaan tuumaani uudestaan, kunhan itsekin olen demoa pelannut, mutta hoksaahan porukka, että tämä on tosiaan pelin alusta löytyvä pätkä?

Mitäs kaikkea siinä originaalissa pelissä sai heti alussa tehdä, kun kamppailtiin? Attack komennon spämmäämistähän se oli, eikä kummempaa.

Toki uusioversio olisi voinut sen tehdä paremmin, että monipuolisuutta olisi jo heti alussa saatavilla tms, mutta haen nyt siis takaa sitä, että luotan siihen, että pelistä löytyy eteenpäin pelatessa niitä materioita, joiden kautta pääsee yhdistelemään ja näpertelemään enemmän, niin löytyisi sitä syvyyttäkin. Eli minun silmissäni toivo ei ole vielä mentetetty.

Käyttäjän meecca kuva
meecca

Omasta mielestäni taistelusysteemi oli ihan toimiva ollakseen tosiaikainen japsiropessa. Barretilla pelaaminen oli myös mukavan erilaista. Kyllähän tuossa piti muutaman vihollisen kanssa väistellä/blokata myös, mutta eihän tämä mitään dark souls tasoa ole. Itse en kyllä sellaista odottanutkaan. Tarvinnee pelata vähän pidemmälle että osaa sanoa kuinka hyvin tuo taistelusysteemi kantaa läpi pelin. Ostoon menee kyllä.

Käyttäjän Turbomuna kuva
Turbomuna
Lainaus meecca

Omasta mielestäni taistelusysteemi oli ihan toimiva ollakseen tosiaikainen japsiropessa. Barretilla pelaaminen oli myös mukavan erilaista. Kyllähän tuossa piti muutaman vihollisen kanssa väistellä/blokata myös, mutta eihän tämä mitään dark souls tasoa ole. Itse en kyllä sellaista odottanutkaan. Tarvinnee pelata vähän pidemmälle että osaa sanoa kuinka hyvin tuo taistelusysteemi kantaa läpi pelin. Ostoon menee kyllä.

Samoilla linjoilla. Peli vaikuttaa lupaavalta ja pelin alkupätkä kutitteli mukavasti nostalgianystyröitä. Omasta mielestäni myös taistelujärjestelmästä löytyi erittäin paljon potentiaalia. Kyllähän tuossa selkeästi vaaditaan ajoittamista ja hahmojen synergian hyödyntämistä, jotta taistelussa saa tietynlaisen flown päälle. Itselläni ei loppujen lopuksi kulunut bossitappeluun kovinkaan montaa minuuttia kun osasi hyödyntää hahmojen vahvuuksia sekä sijoittumista eri tilanteissa.

Lainaus Boblick

Ja tästäkin pelistä huokuu hyvin se, miten suuri osa japanikehittäjistä on kehityksessä jäljessä länsimaalaisia (poikkeuksia löytyy toki). Kyllä täälläkin kierrättää osataan, mutta yleensä pelaamisesta pyritään tekemään sujuvampaa. Japanissa vaan tunnutaan tiukasti pitävän kiinni vanhoista perinteistä ja se näkyy peleissä aina ärsyttävinä pikku yksityiskohtina.

Eikös se nimenomaan mene päinvastoin, kun kyse on reaaliaikaisista hack-n-slasheista? Esimerkiksi japanilaisstudiot FromSoftware, Platinum Games sekä Team Ninja ovat tuoneet tasaiseen tahtiin markkinoille pelejä, joita pidetään lähtökohtaisesti kyseisen genren kärkenä. Sen sijaan länsimaisilta kehittäjiltä ei ole mielestäni tullut lähivuosina kovinkaan kummoisia tekeleitä tällä saralla God of Waria lukuunottamatta, jonka combat-järjestelmä oli sekin ottanut suhteellisen paljon vaikutteita Soulsborneista.