Yhdysvalloissa pelataan jälleen poliittista peliä virtuaaliväkivallalla. Viimeisin Connecticutissa tapahtunut ammuskelutragedia herätti jälleen kerran keskustelun videopelien ja muun viihteen käsittelemän väkivallan vaikutuksista oikean maailman tapahtumiin.

Obaman osoittama työryhmä varapresidentti Joe Bidenin johdolla tapasi kansallisen kivääriliiton ja pelialan vaikuttajien kesken viime viikolla. Vaikka näiden keskustelujen pohjalta ei mitään mullistavia muutoksia syntynytkään, on Obaman hallinto silti päättänyt pyytää kymmenen miljoonan dollarin rahoitusta virtuaaliväkivallan tutkimiseen. Jälleen kerran.

Kuten Entertainment Merchant Association muistutti, on videopeliväkivaltaa tutkittu lukuisia kertoja aikaisemminkin. EMA halusi kirjeessään painottaa, ettei lisätutkimukselle ole aihetta, ja pyysi työryhmää keskittämään toimensa muiden ratkaisujen etsimiseen. Nähtävästi turhaan.

Pelialaa tukeva Entertainment Software Association on julkaissut julkilausuman Obaman hallinnolle Joystiqin kautta. Se kuuluu näin:

– ESA arvostaa presidentti Obaman ja varapresidentti Bidenin johtajuutta ja kokonaisvaltaista tarmoa pureutua ampuma-aseväkivaltaan. Yhdymme mielipiteeseenne, että koko Yhdysvaltojen tulee tehdä osansa, ja että viihde- ja videopelialalla on vastuu tarjota vanhemmille keinoja ja vaihtoehtoja päättää millaisia elokuvia ja ohjelmia, ja millaisia videopelejä heidän lapsensa pelaavat.

– Samaa, kyseessä olevaa viihdettä kulutetaan ympäri maailmaa kaikissa kulttuureissa, mutta ampuma-aseväkivallan määrä on vain Yhdysvaltojen ongelma. Tieteelliset tutkimukset ja kotimaiset, sekä ulkomaiset rikostilastot osoittavat samaan päätelmään: viihde ei aiheuta väkivaltaista käyttäytymistä oikeassa maailmassa.

– Me otamme avosylin vastaan rakentavan roolin kansallisen tason keskusteluissa Yhdysvaltojen ampuma-aseväkivaltaa koskien ,ja jatkamme yhteistyötä hallinnon ja kongressin kanssa heidän etsiessä ja tutkiessa merkittäviä ratkaisuja.

Lähteet: GameSpot, Joystiq

Lisää luettavaa