Ocarina of Timen nopeusennätys lyötiin äärimmäisen niukasti / Uutiset / pelaaja.fi

Ocarina of Timen nopeusennätys lyötiin äärimmäisen niukasti

5.01.2015 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
8
Ocarina of Timen nopeusennätys lyötiin äärimmäisen niukasti

The Legend of Zelda: Ocarina of Time on saanut uuden maailmanennätysajan.

N64-klassikkopeli läpäistiin Joel W. "Jodenstone" Ekmanin toimesta hieman alle 18 minuutissa ja seitsemässä sekunnissa. Suoritus paransi edellistä maailmanennätystä äärimmäisen niukasti, sillä Twitch-käyttäjä Cosmo Wrightin viime elokuussa tekemä ennätyssuoritus päättyi aikaan 18 minuuttia 10 sekuntia. Ocarina of Time -ennätyksen lyömisen haastavuus on nähtävissä Jodenstonen elekielestä etenkin suorituksen loppupuolella:

Ennätyksen edellinen haltija kertoo suorituksen vaatimista kikoista tarkemmin oheisella videolla, joka antaa osviittaa ison yhteisön tuella saavutettujen nopeussuoritusten vaativuudesta.

Lähde: Polygon

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Myönnän että olen laiska enkä jaksa edes tuota alle 20 min. videota katsoa, joten: käytettiin ilmeisesti glitchejä sun muita?

Käyttäjän Luffymcankka kuva
Luffymcankka

Juu, kun Young Link päätyy ensimmäisen luolaston päätteeksi Ganondorfin eteen, joka ei kestä pikkupojan mahtavuutta, niin onhan siinä clitchejä käytetty.

Käyttäjän Ruby kuva
Ruby

En itsekään videota jaksanut kokonaan katsoa, mutta useimmissa peleissä glitchien hyödyntäminen vaatii kuitenkin taitoa. Kuulostaa kyllä aika kovalta ajalta.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Enemmänkin kiinnostais ne nopeat legitit läpipeluut, jos nyt kiinnostaa edes yhtään.

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac
Lainaus käyttäjältä snaketus

Enemmänkin kiinnostais ne nopeat legitit läpipeluut, jos nyt kiinnostaa edes yhtään.

Kieltämättä. Onhan se toki omanlaistaan tutkimusmatkailua sekä rakettitiedettä etsiä/testailemalla testata asioita bugien löytämisen toivossa (ja sitten vielä pohtia miten niistä saisi parhaimmat hyödyt irti). Mutta kun katsoin tässä vuoden sisään Mario 64 ennätysajan, joka saavutettiin näillä metodeilla, niin pelin lopputaistelu sekä muu lopetus ei tuntunut juuri miltään. Edes lievän juhlavuuden sijaan fiilikset olivat tätä osastoa: https://www.youtube.com/watch?v=ZeQU3bEI-xk&t=0m18s (0:18 - 0:34)

Itse en varmasti jaksaisi kököttää edes 40 minuuttia putkeen tuijottamassa jonkun muun läpipeluu videota, varsinkin pelistä joka löytyy myös itseltäni. Siitä huolimatta, katsoin kerran pätkiä erään tyypin speedrunista Prince of Persia Sands of Timesta ja tuli sanalla sanoen tyhmä olo, kun näin miten joistain tappeluista pääsi läpi ihan vaan juoksemalla karkuun (Ja siitä huolimatta olin tyyliin "Tyyppi, ei noin saa tehdä! Sun tulisi listiä nuo hiekkakoppiaiset D: !!) Ite en varmaan kehtaisi tuossa pelissä edes yrittää vastaavaa, sillä olen liian keräilyintoinen hiekkakasojen sekä power-uppien perään... Tietenkin sitä voisi harkita sellaisten pelien kohdalla, joissa A) ei ole juonta juuri nimeksikään tai B) ne on pelannut niin monesti läpi, että aivan sun sama.

Sly 2 vajoaa jälkimmäiseen kategoriaan, mutta se ei oikein ole ihanteellinen peli tälle touhulle ainakaan 5. kappaleen lopetustehtävän suhteen. Sen aloittaakseen pelaajan täytyisi ensin ostaa satoja kolikoita maksava riippuliidin (ja speedruneissahan ei tunnetusti kannata kerätä juuri mitään muuta kuin ne pakolliset avaimet, tähdet, jne.). Sen sijaan Sly 1 ei missään kohtaa tämmöistä vaadi, vaikkakin kaksi ekaa poweruppia voisivat pidemmässä juoksussa maksaa itsensä takaisin.

Käyttäjän onnistunyt kuva
onnistunyt

Ei siinä hampaat irveessä pelattu. Taitoa todellakin vaatii...

Käyttäjän Nesveri kuva
Nesveri

Olin menossa nukkumaan kun huomasin, että Jodenin splitit olivat edelleen vihreitä Ganon's Castlessa, joten pakkohan se oli todistaa livenä loppuun asti. Niin paljon taitoa (ja hieman tuuria kanojen kanssa) nuo 18 minuuttia vaativat, että muutama sekunti on aika iso juttu.

Käyttäjän Qvistus kuva
Qvistus

Olen kerran onnistunut tekemään tuon Wrong Warpin Ganonin linnaan ja kyseessä on frame-perfect temppu. Näissä runeissa on muitakin tosi vaikeita temppuja, mutta pidemmissä runeissa täytyy hallita aivan järjetön määrä asioita. Cosmon läpipeluu kannattaa katsoa ihan pelkästään loistavien kommenttien takia. Tämä peli on rikottu niin totaalisesti sinä aikana, kun olen sitä itse pelannut. Yksi tärkeimmistä tyypeistä, jotka ovat olleet vastuussa glitchien löytämisestä, on suomalainen Kazooie. Hän muunmuassa teki ensimmäisen Door Of Time skipin, mikä ei ole aivan helpoimmasta päästä sekään.

Nostoja