
Oculus VR on vahvistanut aikeensa tuoda Rift-virtuaalitodellisuuslasinsa kuluttajamarkkinoille ensi vuoden tammi-maaliskuun tienoilla. Samalla se on paljastanut ensimmäiset suuntaa antavat kuvat lasimalleista, jotka kuluttajat tulevat tuolloin käsiinsä saamaan.
Oculuksen mukaan Riftin viimeisimpään julkiseen Crescent Bay -prototyyppiin verrattuna kuluttajamallissa on paranneltu esimerkiksi lasien kykyä seurata käyttäjänsä pään liikkeitä, mikä avittaa sitä tukemaan näin paremmin sekä istualtaan että seisaaltaan tapahtuvaa käyttöä. Samalla myös varsinkin lasien ergonomista puolta on hiottu aina vain mukavamman käyttökokemuksen varmistamiseksi.
Muita lisätietoja Riftin kuluttajamallista on määrä saada vielä lähiaikoina. Ennakkotilauksien vastaanoton on määrä alkaa myös vielä tämän vuoden puolella.
Saapuessaan markkinoille Oculuksen Rift-lasit eivät tule välttämättä pääsemään helpolla. Esimerkiksi vasta aiemmin tänä vuonna HTC ja Valve julkistivat omat Vive-virtuaalitodellisuuslasinsa, joita tavoitellaan markkinoille peräti jo täksi vuodeksi. Konsolipuolellakin Sony työstää edelleen omia Morpheus-lasejaan.
Lähde: Oculus
Kommentit
Olisi näitä virtuaalitodellisuuslaitteita kiva kokeilla mutta en näe itseäni ostamassa niitä. Joku monen sadan hintalappu ei ainakaan houkuta ostamaan.
Toivottavasti näillä virtuaalitodellisuuslaseilla tehdään jotain oikeasti kiinnostavaa. Liikeohjauskin kuulosti paperilla ihan kiintoisalta idealta, mutta loppujen lopuksi siitä oli haittaa enemmän kuin hyötyä. Olisin halunnut jonkun oikeasti toimivan liikeohjauksen esimerkiksi fps-peleihin, mutta todellisuudessa se oli vain vaivalloista. Joihinkin peleihin (Mario Galaxy) ohjaimen heiluttelu toi mukavaa piristystä ja kädet oli tavallaan "vapaammin" ohjaimen ollessa kahdessa osassa.
Minä en halua laskea pulkkamäkeä kotisohvallani kääntelemällä päätäni.
Euro truckin pelaamistahan varten tämän voisi yksinään hankkia.
Tekniikka kiinnostaa, muttei yhtään huvittaisi tukea rahallisesti Facebookin, ja siten Zuckerbergin kaltaisen p****n, toimintaa. Toivon mukaan Oculuksen kilpailijat tulevat olemaan esikuvaansa parempilaatuisia.
Niin kauan kuin tämä on ollut kehitteillä niin voi vain ihmetellä miten esim. Valve meni tekniikassa heittämällä ohi heti julkaisu mallilla. Vielä kun lisää steam OS niin ei ikinä tartte mennä windowsiin ja näin ollen riisua laseja välillä kun vaihtaa peliä.
Itse ostan testimielessä valmiit kuluttajamalliston lasit. Tuntuu vain hieman aikaiselta puskea isosti virtuaalitodellisuutta, kun teknologia ei vaan millään tunnu olevan vielä täysin valmista. Meinaan nyt vaadittavaa rautaa sisällön pyörittämiseen täydellä resoluutiolla / ruudunpäivityksellä. Jos ihmiset ostavat nyt nämä ensimmäisen sukupolven laitteet ja pettyvät niihin, niin kuinka suurella todennäköisyydellä he suostuvat ostamaan tulevaisuudessa vastaavia laitteita negatiivisten kokemusten takia.
Optimaalisessa virtuaalilaseissa olisi syytä olla lähes 120Hz / 4k / 1ms näyttö. Tuollaisiin lukemiin ei tällä hetkellä päästä mitenkään olemassa olevalla raudalla ja teknologialla, joten joudutaan tyytymään 1080p / 1440p. Jopa noihinkin resoluutioihin vaaditaan tällä hetkellä todella kovaa rautaa (jos on tarkoitus pyörittää edes kohtalaisen raskasta sisältöä). Itselleni riittäisi tällä hetkellä jos saataisiin heti julkaisuun jokin VR-ohjelma, jossa pääsee kuvitteelliseen elokuvateatteriin ja voisi katsoa miltä tahansa paikalta huippu elokuvia "isolta kankaalta". On olemassa niin monta huikean legendaarista elokuvaa, jotka haluan kokea elokuvateatterissa ja VR-teknologia voisi helposti mahdollistaa sen melko todentuntuisena. En usko pystyväni pelaamaan varsinaisia pelejä kovinkaan paljoa, kun kärsin todella paljon tietynlaisesta motion sicknessistä jo telkkarilla / monitorilla pelatessa (esim. Wolfenstein: The New Order, Half Life tai vastaavat). Ehkä hyvin toteutettu aikuisviihde nostaa tämän teknologian suosiota tulevaisuudessa.
Ainakin Steamissa tähän on jo jonkinlainen viritelmä, nimellä Cineveo. Ulkonäkö ei tosin ole ihan tajunnanräjäyttävin, mutta ehkä näitä ehtii vuodessa vierähtää pari muutakin kappaletta.
Itsellä on kyllä haaveena ostaa jonkin valmistajan lasit. Tosin ensin täytyy varmaan odottaa, että kaikkien mallit ovat ulkona ja nähdään miten pelit toimivat milläkin laseilla, ja että pitääkö jokaisen pelin kohdalla käydä jossakin VR-wikissä katsomassa mitkä lasit tukevat peliä, ja miltä raiteelta R-juna lähtee.
Tosin lasien hankkiminen myös pakottaisi vähintään näytönohjaimen uusimisen, joka ei nyt ihan tällä hetkellä houkuttele. Onneksi näillä ei haittaa vaikka olisi heikentynyt kaukonäkö, kun ruudut ovat joka tapauksessa silmässä kiinni. 3D-hömpötys meni itseltä ohi lähinnä koska 3D lasit olivat vähintään kömpelöt normilasien kanssa. Toisaalta olisi kyllä kiva kuulla, mitä likinäköiset sanovat VR-lasien käytöstä.
Portablelta tulikin oikeastaan yksi niistä syistä, miksi lasit voisi hankkia. :D Toinen on varmaan tuo Dirt Rally.
Onneksi on säästynyt rahaa ainakin yhden Riftin verran kun on jättänyt PSOne ostamatta, varmaan parinkin jos lasken mukaan nettimaksut ja (Wii U:ta) kalliimmat pelit.