Oddworld-studiopomo katuu Soulstormin PlayStation Plus -ilmaisjulkaisua: "Se oli murskaavaa" / Uutiset / pelaaja.fi

Oddworld-studiopomo katuu Soulstormin PlayStation Plus -ilmaisjulkaisua: "Se oli murskaavaa"

13.04.2022 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
22
Oddworld-studiopomo katuu Soulstormin PlayStation Plus -ilmaisjulkaisua: "Se oli murskaavaa"

Oddworld: Soulstormin menestyksekäs julkaisu PlayStation Plus -ilmaispelinä harmittaa sen kehittäjästudiota.

Oddworld Inhabitantsin studiopomo Lorne Lanning avautui tilanteesta Xbox Expansion Pass -podcastille hiljattain antamassaan haastattelussa. Miehen mukaan Soulstormia päädyttiin tarjoamaan heti julkaisussaan ilmaiseksi PlayStation Plus -palvelun kautta kiinteää rahasummaa vastaan, koska erinäiset tuotannolliset haasteet olivat kurittaneet studion kassaa pahasti.

– Tarvitsimme rahaa saadaksemme pelin valmiiksi, ja kuvittelimme solmineemme melko hyvän sopimuksen, Lanning muisteli podcastissa.

Studiolla uskottiin Sonyn tarjoaman summan olevan suurempi, kuin Soulstorm voisi julkaisussaan ansaita perinteisten myyntien kautta. Peliä kaavailtiin alun perin ilmestyväksi tammikuussa 2021, jolloin juuri julkaistua PlayStation 5:ttä ei olisi vielä ehditty myydä valtavasti. 

Pandemia kuitenkin venytti projektin aikatauluja, ja Soulstorm saatiin ulos vasta huhtikuussa, jolloin konsoleita oli liikkunut kuluttajille jo monin verroin odotettua suurempi määrä. Lanningin mukaan Oddworld: Soulstormia ladattiin PlayStation 5 -pelaajien toimesta loppujen lopuksi lähes neljä miljoonaa kertaa, mutta ennenkuulumattoman suuret luvut eivät kääntyneet studion näkökulmasta rahaksi. 

– Lähes neljä miljoonaa kappaletta – ilmaiseksi. Se oli murskaavaa, Lanning kuvaili.

Lanning kuitenkin painotti haastattelussa, ettei studio syytä Sonya tapahtuneesta.

– Tämä on esimerkki siitä, kuinka aikatauluissa lipsuminen voi satuttaa kehittäjää. Kukaan ei tehnyt väärin tässä. Kukaan ei pelannut epäreilusti. Maailma vain oli sellainen vuosina 2020 ja 2021, Lanning summasi.

Haastattelun voi kuunnella suoraan alta. Uutisessa lainattu osio alkaa kohdasta 1:13:23.

Lähde: Xbox Expansion Pass, Game Rant

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän jr11 kuva
jr11

Tämä peli oli kyllä niin suuri pettymys että oon ilonen että sain tän "ilmaiseksi". ei jaksanut pelata edes läpi vaikka hienojen välianimaatioiden takia olisi tehnyt mieli. Ensimmäiset kaksi Oddworldia kuitenkin on itselle nostalgisia ja top PS1 pelien joukossa helposti.

Tuskimpa olisi myynyt tuota 4 miljoonaa. että en tiiä miten tota voi verrata kun porukka ottaa näitä plus pelejä talteen vaikka ei luutavasti edes tulisi koskaa kokeilemaankaan peliä.

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani

Oli kyllä pettymys ja raivostuttava sellainen. Jätin kesken, kun oli parempaakin tekemistä.

Käyttäjän Andzerx kuva
Andzerx

Olisivat tehneet paremman pelin. Ilman Sonya koko lafka olisi jo konkassa.

Käyttäjän Niko Lähteenmäki kuva
Niko Lähteenmäki

Omissa kirjoissa heittämällä viime vuoden isoin pettymys. Kehityksen ongelmallisuus kyllä paistoi valmiista tuotoksesta kilometrien päähän. Jr11 tuossa mainitsikin upeat välianimaatiot, ja mielestäni Oddworld Inhabitants voisikin palata juurilleen animaation pariin. Seuraava mahtipontinen visio voisi kääntyä mahdollisesti paremmin elokuvaksi.

Käyttäjän wlizer kuva
wlizer

Tämä peli pitäisi kyllä ehdottomasti saada pc:lle. New n tasty oli mielestäni loistava kokemus.

Käyttäjän Augustus kuva
Augustus

Luuleeko tää kaveri, että neljä miljoonaa latausta ilmaispelistä olis ollut yhtäkuin neljä miljoonaa maksavaa asiakasta, jotka on nyt menetetty? Jengihän nyt lataa vaikka mitä shaibaa, kun ilmaiseksi saa.

Käyttäjän Ananaz kuva
Ananaz
Lainaus Augustus

Luuleeko tää kaveri, että neljä miljoonaa latausta ilmaispelistä olis ollut yhtäkuin neljä miljoonaa maksavaa asiakasta, jotka on nyt menetetty? Jengihän nyt lataa vaikka mitä shaibaa, kun ilmaiseksi saa.

Ei, vaan häntä harmittaa pelin myöhästyminen. Sopimus PS Plus -julkaisusta laskettiin alunperin siltä pohjalta, että Oddworld Inhabitants arvioi pelin myyvän tammikuussa 2021 vajaat sata tuhatta kappaletta PS5:n sen hetkisen laitekannan huomioon ottaen.

Peli kuitenkin myöhästyi muutamalla kuukaudella, missä ajassa myytyjen konsolien määrä ja samalla pelin myyntipotentiaali kasvoi, mutta sopimus Sonyn kanssa pysyi samana. Hän ei kuvittele, että peli olisi suoraan myynyt neljä miljoonaa kappaletta, mutta aivan varmasti enemmän kuin alunperin arvioitiin.

Peli toki julkaistiin myös PC:llä Epic-yksinoikeutena (jona se on myös pysynytkin), joten tiedä sitten kuinka edullinen päätös se on ollut.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou
Lainaus wlizer

Tämä peli pitäisi kyllä ehdottomasti saada pc:lle. New n tasty oli mielestäni loistava kokemus.

PC:llehän tuo löytyy, tosin ei Steamista.

Käyttäjän Bloob kuva
Bloob

4M "myyntiä" ilmaiseksi tarkoittaa noin 200k myyntiä 20-30€/$ hintaan jos ollaan realistisia. Saattaa olla ettei diili välttämättä ollutkaan niin huono.

edit: puhumattakaan Sony tarjoamasta mainonnasta, mitä ei ilman diiliä välttämättä olisi tapahtunut. Oddworld näytettiin lähes joka peli-esittelyssä ennen konsolien julkaisua.

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic
Lainaus

Oddworld-studiopomo katuu Soulstormin PlayStation Plus -ilmaisjulkaisua: "Se oli murskaavaa"

On kielen tehokkuuden kannalta harmillista, että sanoja käytetään surutta väärin. Se on myös pahimmassa tapauksessa totuuden vääristelemistä. PS Plus -pelit eivät ole ilmaisjulkaisuja. Myös GamePassin kohdalla puhutaan todella usein ilmaisista peleistä. Jos maksat jostakin, se ei ole ilmaista. Ikuisen vuokran esittäminen ilmaisena on erittäin absurdia ja todella harhaanjohtavaa.

Nostoja