Oddworld: Soulstormin menestyksekäs julkaisu PlayStation Plus -ilmaispelinä harmittaa sen kehittäjästudiota.

Oddworld Inhabitantsin studiopomo Lorne Lanning avautui tilanteesta Xbox Expansion Pass -podcastille hiljattain antamassaan haastattelussa. Miehen mukaan Soulstormia päädyttiin tarjoamaan heti julkaisussaan ilmaiseksi PlayStation Plus -palvelun kautta kiinteää rahasummaa vastaan, koska erinäiset tuotannolliset haasteet olivat kurittaneet studion kassaa pahasti.

– Tarvitsimme rahaa saadaksemme pelin valmiiksi, ja kuvittelimme solmineemme melko hyvän sopimuksen, Lanning muisteli podcastissa.

Studiolla uskottiin Sonyn tarjoaman summan olevan suurempi, kuin Soulstorm voisi julkaisussaan ansaita perinteisten myyntien kautta. Peliä kaavailtiin alun perin ilmestyväksi tammikuussa 2021, jolloin juuri julkaistua PlayStation 5:ttä ei olisi vielä ehditty myydä valtavasti. 

Pandemia kuitenkin venytti projektin aikatauluja, ja Soulstorm saatiin ulos vasta huhtikuussa, jolloin konsoleita oli liikkunut kuluttajille jo monin verroin odotettua suurempi määrä. Lanningin mukaan Oddworld: Soulstormia ladattiin PlayStation 5 -pelaajien toimesta loppujen lopuksi lähes neljä miljoonaa kertaa, mutta ennenkuulumattoman suuret luvut eivät kääntyneet studion näkökulmasta rahaksi. 

– Lähes neljä miljoonaa kappaletta – ilmaiseksi. Se oli murskaavaa, Lanning kuvaili.

Lanning kuitenkin painotti haastattelussa, ettei studio syytä Sonya tapahtuneesta.

– Tämä on esimerkki siitä, kuinka aikatauluissa lipsuminen voi satuttaa kehittäjää. Kukaan ei tehnyt väärin tässä. Kukaan ei pelannut epäreilusti. Maailma vain oli sellainen vuosina 2020 ja 2021, Lanning summasi.

Haastattelun voi kuunnella suoraan alta. Uutisessa lainattu osio alkaa kohdasta 1:13:23.

Lähde: Xbox Expansion Pass, Game Rant

Lisää luettavaa