Oletko valmis palaamaan Kreikan merelle? Assassin’s Creed Odyssey saa loppukuusta New Game+ -tilan / Uutiset / pelaaja.fi

Oletko valmis palaamaan Kreikan merelle? Assassin’s Creed Odyssey saa loppukuusta New Game+ -tilan

11.02.2019 // Kirjoittanut: Joonas Pikkarainen
7

Ubisoft on paljastanut lisäävänsä Assassin’s Creed Odysseyhin loppukuun aikana uuden New Game+ -tilan, joten innokkaimmat voivat valmistella itseään uusintakierrokselle.

Studio ei vielä paljastanut sen tarkemmin uuden pelitilan tarkempia ominaisuuksia tai mitä kaikkea läpipeluusta siirtyy uusintakierrokselle. Lisätietoja on luvassa vielä tämän viikon aikana.

Yhtiö lupasi hiljattain tekevänsä muutoksia Assassin’s Creed Odysseyn viimeisimpään Shadow Heritage -lisäsisältöön, jonka pakollinen romantisointi suututti uusimman osan valinnan vapauteen ihastuneet fanit.

Laajennus on osa Legacy of the Blade -kampanjaa, joka jatkuu seuraavaksi Bloodlinesin myötä.

Lähde: Twitter

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän frozen kuva
frozen

Onko vieläkään korjattu tota että saisi laittaa scaling systeemin pois päältä ?

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus frozen

Onko vieläkään korjattu tota että saisi laittaa scaling systeemin pois päältä ?

Eipä kai, vaikka tuli siihen jotain päivitystä ja nyt level skaalausta saa säätää 4 eri asetuksen voimin: Default, Heavy, Medium, Light. Light moodi on noista kai se "kevyin", eli vihollisten levelit käppää muistaakseni 4 leveliä alle pelaajan tason, mutta siis seuraa yhä edelleen mukana.

Odyssey on kyllä niin malliesimerkki huonosta roolipelisuunnittelusta. Pelaaja nettoaa leveliä hullua tahtia, mutta käytännössä peli ei muutu mihinkään, koska joka ikinen torikauppiaskin toisella puolella maailmaa saa jonkun maagisen egoboostin ja nousee sinun levelillesi tai ainakin lähelle sitä. Tämä on oletettavasti seurausta siitä, että pelaajan levelöintitahdin on haluttu olevan "palkitseva", jolloin tehtävien ja maailman vaikeustaso ei pysy millään pelaajan perässä.

EDIT: "Palkitsevan" systeemin huomaa muuten myös käytännössä: Tehtävänä saattaa olla esimerkiksi toimittaa kirje suunnilleen kadun toiselle puolelle, mutta turhimmastakin juoksutyttöilystä saattaa helposti netota tuhansia pongoja kokemusta. Joko saa sanoa, että pelin mekaniikat ovat sitä itseään?

Toisin sanoen syy sille miksi emme tule koskaan saamaan skaalaamatonta levelöintisysteemiä on se, että peli olisi sen jälkeen totaalisen rikki tai Ubin pitäisi suunnitella pelin expa-kurvi täysin uudestaan, kun pelin tasapainotusta ei voi enää jättää automaation huoleksi.

Nyt leveli toimii lähinnä geittinä, joka estää pelaajaa keulimasta tietyille alueille ennenaikaisesti.

Vielä viimeinen valituksen aihe tällä erää se, että pelin bounty-systeemi tekee usein stealth-lähestymistavasta liki mahdottoman tai vähintäänkin epätyydyttävän. Mercenaryt harvemmin kuolevat laakista edes stealth-attackista, joten jos palkkasoturi sattuu alueelle, jossa olet suorittamassa stealth-operaatiota (ja se muuten sattuu kuin magneetin vetämänä), niin hiljaiselle lähestymistavalle saa heittää hyvästit. Erittäin huonoa suunnittelua tämäkin.

Mitä enemmän Odysseytä pelaa, sitä enemmän vaan ihmetyttää millä kriteereillä pelaajat ja etenkin arvostelijat tätä nykyä pelejä arvioi? Ei tässä sekametelisopassa ole suurimmalta osin päätä eikä häntää, mutta silti tätä hehkutetaan tietyin paikoin jopa parhaana AC:nä koskaan. Ei voi ymmärtää.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Haerski

Nyt leveli toimii lähinnä geittinä, joka estää pelaajaa keulimasta tietyille alueille ennenaikaisesti.

Eikös Originsissa ollut tuo sama, eli että alueilla oli levelit? Vai onko tämä nyt erilainen systeemi? En suoraan sanottuna muista että nousiko Originsissa levelit pelaajan mukana vai säilyikö siinä missä olivatkin. Tosin sen muistan, että aloituspaikan eräässä nurkassa oli kovempi tyyppi, joka oli yhä samalla levelillä kuin alussa kun palasin pelin lopussa kyläilemään. Tämän perusteella siis Origins ja Odyssey eroaisivat noissa?

Lainaus Haerski

Vielä viimeinen valituksen aihe tällä erää se, että pelin bounty-systeemi tekee usein stealth-lähestymistavasta liki mahdottoman tai vähintäänkin epätyydyttävän. Mercenaryt harvemmin kuolevat laakista edes stealth-attackista, joten jos palkkasoturi sattuu alueelle, jossa olet suorittamassa stealth-operaatiota (ja se muuten sattuu kuin magneetin vetämänä), niin hiljaiselle lähestymistavalle saa heittää hyvästit.

Jälleen Odysseytä pelaamattomana haluaisin vertailua Originsiin. Siinäkin nuo jahtaajat olivat usein sellaisia, että sai koko arsenaalin niihin käyttää mutta en muista hiippailua tarvinneen milloinkaan lopettaa. Eroaako Odyssey siis tässäkin Originsista?

Lainaus Haerski

Mitä enemmän Odysseytä pelaa, sitä enemmän vaan ihmetyttää millä kriteereillä pelaajat ja etenkin arvostelijat tätä nykyä pelejä arvioi? Ei tässä sekametelisopassa ole suurimmalta osin päätä eikä häntää, mutta silti tätä hehkutetaan tietyin paikoin jopa parhaana AC:nä koskaan. Ei voi ymmärtää.

Itse en tosiaan ole vielä pelannut mutta Originsista pidin todella paljon. Pidän sitä parhaana pelaamani AC-pelinä jopa. Sen takia tämä "Origins 2", jolta peli pitkälti vaikuttaa, tuntuu minusta ansainneen nuo kehunsa (siis mitä voi pelaamattomana asiaa arvioida). Tosin jos nuo juttusi pitävät paikkansa ja todella eroavat Originsista, niin aika ärsyttäviltä muutoksilta nuo tuntuu.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Sitten kun Ubisoft jakaa tätä joulukalenterissaan. Tai saan sen jotenkin muuten maksamatta mitään. En osta peliä, joka myy oikean vaikeustason mikromaksuna.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski

Minä taas puolestani en ole pelannut Originsia, joten vertailu siihen on minultakin mahdotonta.

Lainaus zappah

Eikös Originsissa ollut tuo sama, eli että alueilla oli levelit? Vai onko tämä nyt erilainen systeemi? En suoraan sanottuna muista että nousiko Originsissa levelit pelaajan mukana vai säilyikö siinä missä olivatkin. Tosin sen muistan, että aloituspaikan eräässä nurkassa oli kovempi tyyppi, joka oli yhä samalla levelillä kuin alussa kun palasin pelin lopussa kyläilemään. Tämän perusteella siis Origins ja Odyssey eroaisivat noissa?

Odysseyssä minun kokemukseni mukaan kaikki vihut skaalaa mukana. Defaulttina normaalilla vaikeusasteella alueen tehtävät ja viholliset seuraa pelaajan leveliä yksi yhteen kunnes saavuttaa alueen maksimilevelin ja sen jälkeen vihut seuraa pari leveliä pelaajaa jäljessä. Oletettavasti vaikeammilla vaikeusasteilla viholliset ovat aina pelaajan levelillä tai yli, mutta en ole tätä testannut, eikä varmaan huvita testatakaan, kun nämä mekaniikat ei ole muutenkaan niin lähellä sydäntä. Nyt kuitenkin uutuutena sitä skaalausta saa säätää myös vaikeustasosta riippumatta: Eli ne heavy, medium, light -vaihtoehdot.

Lainaus zappah

Jälleen Odysseytä pelaamattomana haluaisin vertailua Originsiin. Siinäkin nuo jahtaajat olivat usein sellaisia, että sai koko arsenaalin niihin käyttää mutta en muista hiippailua tarvinneen milloinkaan lopettaa. Eroaako Odyssey siis tässäkin Originsista?

Ei sitä tarvitse lopettaa, ellei mercenarystä tarvitse päästä eroon, koska muuten se jää alueelle pörräämään. Eniten minua häiritsee näissä se, että mercenaryillä on niin ilmiselvä Cassandra-tutka, joka vie nämä automaattisesti aina sinne missä tapahtuu. En myöskään nauti hiippailusta samalla tavalla kun alueella juoksee se yksi tai mahdollisesti useampikin vihollinen, jota et voi salamurhata kaikessa hiljaisuudessa ja jotka muutenkin hakeutuvat jonkun yliluonnollisen vaiston avulla aina sinne missä heitä vähiten kaivataan.

Jos mercenarystä on tarve päästä eroon, niin taisteluun ryhtyminen on käytännössä ainut keino. Ja parhaassa tapauksessa siinä vaiheessa, kun mercenary on poissa päiviltä, niin kimpussasi on jo koko linnoituksen väki ja ehkä pari uutta mercenaryä. Todella raivostuttavaa. Toinen tyyli on sitten tehdä stealth attack, juosta karkuun, odottaa tilanteen rauhoittumista, tehdä uusi stealth attack ja sykli jatkuu kunnes palkkis kaatuu. Ei kovin nautinnollista pelisisältöä tämäkään. Varsinkin kun peli todennäköisesti heittää paikalle seuraavan mercenaryn taas jo muutaman minuutin päästä.

Lainaus zappah

Itse en tosiaan ole vielä pelannut mutta Originsista pidin todella paljon. Pidän sitä parhaana pelaamani AC-pelinä jopa. Sen takia tämä "Origins 2", jolta peli pitkälti vaikuttaa, tuntuu minusta ansainneen nuo kehunsa (siis mitä voi pelaamattomana asiaa arvioida). Tosin jos nuo juttusi pitävät paikkansa ja todella eroavat Originsista, niin aika ärsyttäviltä muutoksilta nuo tuntuu.

En tosiaan voi vahvistaa näiden eroja Originsiin, mutta yritin tuossa kuitenkin selventää niitä erityisesti rassaavia seikkoja, jos siitä jotain selkeitä eroavaisuuksia löytyisi.

Käyttäjän Lykos kuva
Lykos
Lainaus Haerski

Odysseyssä minun kokemukseni mukaan kaikki vihut skaalaa mukana. Defaulttina normaalilla vaikeusasteella alueen tehtävät ja viholliset seuraa pelaajan leveliä yksi yhteen kunnes saavuttaa alueen maksimilevelin ja sen jälkeen vihut seuraa pari leveliä pelaajaa jäljessä. Oletettavasti vaikeammilla vaikeusasteilla viholliset ovat aina pelaajan levelillä tai yli, mutta en ole tätä testannut, eikä varmaan huvita testatakaan, kun nämä mekaniikat ei ole muutenkaan niin lähellä sydäntä. Nyt kuitenkin uutuutena sitä skaalausta saa säätää myös vaikeustasosta riippumatta: Eli ne heavy, medium, light -vaihtoehdot.

Hardilla viholliset seuraa samalla tasolla tai 1 tason alempana. Jotkut mercenaryt ovat 1 tason ylempänä. Itse taas pidän tästä. Originssin ongelma oli, että peli oli muutenkin hemmetin helppo, mutta parin sivutehtävän jälkeen päätehtävät eivät tarjonneet enää edes sitä pienintäkään haastetta. Muista puhumattakaan. Tämän takia rupesin välttelemään sivutehtäviä. Siltikin lopussa melkein one shottasin suurimman osan vihollisista.

Lainaus Haerski

Ei sitä tarvitse lopettaa, ellei mercenarystä tarvitse päästä eroon, koska muuten se jää alueelle pörräämään. Eniten minua häiritsee näissä se, että mercenaryillä on niin ilmiselvä Cassandra-tutka, joka vie nämä automaattisesti aina sinne missä tapahtuu. En myöskään nauti hiippailusta samalla tavalla kun alueella juoksee se yksi tai mahdollisesti useampikin vihollinen, jota et voi salamurhata kaikessa hiljaisuudessa ja jotka muutenkin hakeutuvat jonkun yliluonnollisen vaiston avulla aina sinne missä heitä vähiten kaivataan.

Minun Alexios kyllä pystyy one shottamaan air assassinationilla mercenaryt ellei heillä ole awareness (tjsp) perkkiä, joka vähentää salamurhaiskujen vahinkoa. Täytyy vain hommata paljon kamaa joka buustaa assassination vahinkoa ja lisäksi aseeseen hommata +50 % damage against elites -engram. Lisäksi tietenkin kaikki tarvittavat talentit. Jos se ei toimi, sitten jousi esim. charged shot tiputtaa parilla osumalla mercenaryn. Lähitaistelua ei kannata harrastaa kuin viimeisessä pakossa.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Lykos

Hardilla viholliset seuraa samalla tasolla tai 1 tason alempana. Jotkut mercenaryt ovat 1 tason ylempänä. Itse taas pidän tästä. Originssin ongelma oli, että peli oli muutenkin hemmetin helppo, mutta parin sivutehtävän jälkeen päätehtävät eivät tarjonneet enää edes sitä pienintäkään haastetta. Muista puhumattakaan. Tämän takia rupesin välttelemään sivutehtäviä. Siltikin lopussa melkein one shottasin suurimman osan vihollisista.

Minä taas olisin sitä mieltä, että tämä kuuluisi tasapainottaa kehittäjän niin, että ylilevelöiminen ei ole niin helppoa. Ei se voi niin mennä, että jos pelaaja tekee vähänkin ihan kehittäjän tarkoittamia sivuaktiviteetteja, niin pelin tasapaino on heti kuralla. Itsekin olen huomannut, että jo pienikin vapaaehtoinen harrastustoiminta päätarinan ulkopuolella heittäisi tasapainon päin peetä, ellei peli koko ajan tasapainottaisi itse itseään. Itse asiassa ainakin normaalilla se heittää härän pyllyä skaalauksesta huolimatta, koska alueen maksimileveli tulee vastaan naurettavan nopeasti ja sitten kaikki perusvihut ovat sen pari leveliä hahmoa alempana. Ilman skaalausta oltaisiin pahoissa ongelmissa ja siksi en usko, että tulemme koskaan näkemään optiota laittaa skaalaus pois päältä. Nykyisellään systeemi on vain laiska ja tasapaksu, mutta se voisi olla myös totaalisen rikki, mikä on varmaan paras kehu, jonka sille voi antaa.

Minä varmaan korjaisin ainakin osan tilanteesta jättämällä randomgeneroidut oheispuuhastelut kokonaan pois tai rajoittamalla niistä saadut hyödyt esimerkiksi vain resursseihin ja rahaan. Se nyt on ihan perusmoka roolipelissä, että pelaajalle annetaan käytännössä tällainen loputon ja suht vaivaton keino hankkia suuria määriä expaa. Witcher 3:n jälkeen refleksi on ollut aina juosta uudessa lokaatiossa ensimmäisenä ilmoitustaululle ja ottaa kaikki tehtävät sieltä plakkariin, mutta Odysseyssä tätä ei nimenomaan kannata tehdä, jos ei halua, että hahmon leveli karkaa käsistä.

Lainaus Lykos

Minun Alexios kyllä pystyy one shottamaan air assassinationilla mercenaryt ellei heillä ole awareness (tjsp) perkkiä, joka vähentää salamurhaiskujen vahinkoa. Täytyy vain hommata paljon kamaa joka buustaa assassination vahinkoa ja lisäksi aseeseen hommata +50 % damage against elites -engram. Lisäksi tietenkin kaikki tarvittavat talentit. Jos se ei toimi, sitten jousi esim. charged shot tiputtaa parilla osumalla mercenaryn. Lähitaistelua ei kannata harrastaa kuin viimeisessä pakossa.

Olen itsekin pyrkinyt optimoimaan varusteita nimenomaan assassination damage mielessä ja buustannut pääasiassa sen kykypuun skillejä, mutta ei ne palkkikset ainakaan tässä vaiheessa kyllä one-shottaudu, elleivät ole selkeästi alemmalla levelillä. Pitääpä kiinnittää tähän jatkossa entistä tarkemmin huomiota, niin pelistä saisi edes tältä osin siedettävämmän.