Onko tästä Dark Soulsien kaatajaksi? Näyttävä soulslike Mortal Shell julkistettiin / Uutiset / pelaaja.fi

Onko tästä Dark Soulsien kaatajaksi? Näyttävä soulslike Mortal Shell julkistettiin

2.04.2020 // Kirjoittanut: Joonas Pikkarainen
10
Mortal Shell, Cold Symmetry

Pelialan veteraaneista koostuva pelistudio Cold Symmetry on julkistanut kehittäjien ensimmäiseksi peliksi Mortal Shellin, jolla tekijät lähtevät haastamaan soulslike-genren valtiaat.

15-henkisen tiimin uutukainen on kehittäjien mukaan ”tinkimätön, autenttinen ja aavemaisen kaunis” toimintaroolipeli, joka luottaa Dark Souls -peleistä ammennettuihin oppeihin. Tuoreella trailerilla nähdäänkin painostavan tunnelman lisäksi runsaasti pelottavannäköisiä vihollisia sekä kuolemia.

Pelaaja pystyy kaappaamaan itselleen tähän turmeltuneeseen maailmaan kadonneiden sotureiden kehot, jolloin näiden kehitettävät kyvyt ja asetaidot siirtyvät pelaajalle. Pelimaailman luvataan puolestaan olevan epälineaarinen, ja maisemista voi ottaa tuntumaa alla olevalta trailerilta.

Mortal Shell julkaistaan pc:lle, PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle loppuvuodesta 2020.

Kirjaudu tai rekisteröidy kommentoidaksesi.

Kommentit

Käyttäjän Anazooni kuva
Anazooni

On kyllä kerrassaan messevän näköinen! Jahka saan From Softwaren tuotannon tahkottua läpi, tässä voisi hyvinkin olla hyvää jatkumoa niille. Tämän tulo nykysukupolven konsoleille syksyllä muistittaa siitä, että vielä riittää huippupelattavaa backlogiin tälle sukupolvelle pitkäksi aikaa. Kunhan ruudunpäivitys on kunnossa, ei next genille ole tarvetta ainakaan ennen vuotta 2022. Muutenkin konsolivalmistajat lupailevat ensimmäisten uuden sukupolven pelien tuloa myös nykysukupolvelle, joten vielä ensi vuonnakin tullaan saamaan uusia huippupelejä nykyraudalle.

Käyttäjän Vaapukkamehuw kuva
Vaapukkamehuw

Tuskin, mutta ihan hyvännäköinen Souls-klooniksi.

Käyttäjän Kuros kuva
Kuros

Kyllähän toi ihan ok näyttää mutta tuntuuko? Jos on surgen tai LOTF kaltainen kokkare niin ei kiinnosta.

Käyttäjän Paladin777 kuva
Paladin777

Souls oli paljon muutakin kuin se mekaniikka. Esim. Souls ykkösen upea maailma ja kartta. Periaatteessa mappi oli iso metroidvania, jossa uusia alueita aukesi samaan hubiin. Sitten on se tarina, Souls tarina on minimalistinen, mutta kuitenkin syvällinen. Tarina on rakennettu maisemaan, siihen metroidvania karttaan, esineisiin ja esineiden teksteihin sekä hahmoihin ja heidän minimalistiseen kerrontaansa. Souls vaikuttaa helposti simppeliltä, mutta maailma ja tarina ovat syvällisiä. Se että tuollainen teos saadaan aikaiseksi on enemmän kuin pelkkä graffiikka ja pelattavuus. Mielellään ottaisin lisää Soulseja, mutten jaksa uskoa, että niitä tuotetaan ihan niin helposti.

Käyttäjän Vaapukkamehuw kuva
Vaapukkamehuw
Lainaus Paladin777

Souls oli paljon muutakin kuin se mekaniikka. Esim. Souls ykkösen upea maailma ja kartta. Periaatteessa mappi oli iso metroidvania, jossa uusia alueita aukesi samaan hubiin. Sitten on se tarina, Souls tarina on minimalistinen, mutta kuitenkin syvällinen. Tarina on rakennettu maisemaan, siihen metroidvania karttaan, esineisiin ja esineiden teksteihin sekä hahmoihin ja heidän minimalistiseen kerrontaansa. Souls vaikuttaa helposti simppeliltä, mutta maailma ja tarina ovat syvällisiä. Se että tuollainen teos saadaan aikaiseksi on enemmän kuin pelkkä graffiikka ja pelattavuus. Mielellään ottaisin lisää Soulseja, mutten jaksa uskoa, että niitä tuotetaan ihan niin helposti.

Ja maailma ei ollut mitenkään erityisen synkkä, vaan enemmänkin surullinen ja omituisella tavalla söpö, joka teki siitä synkän tuntuisen ja ainakin itsellä se meni jollain tapaa ihon alle. Lordran tuntuu sille kuin aika siellä olisi pysähtynyt, mutta samaan aikaan kaikki hiljalleen kuihtuu pois.

Suurin osa Souls-klooneista yrittää olla synkkiä väkisin, joka lähinnä johtaa jonkinlaiseen Doomin tapaiseen brutaaliin macho-meininkiin, joka itsessä herättää lähinnä myötähäpeää ja naurua.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Ei kyllä hirveästi innostumaan saanut. Toki kevyesti paremman näköinen, kun yksikään From Software -kikkare.

Käyttäjän DuskTillDawn kuva
DuskTillDawn
Lainaus snaketus

Toki kevyesti paremman näköinen, kun yksikään From Software -kikkare.

Mitä ihmettä, ei todellakaan. Oletko suuttunut koska et päässyt peleissä etenemään vai mikä on? :D

Käyttäjän Kaze88 kuva
Kaze88

Ätmös kohillaan eikä muutenkaan peli näytä 15 miehen tekeleeltä. Ainut miinus on se, että välillä näyttää paikat vähän tyhjältä. Muuten vaikuttaa oikein lupaavalta.

Käyttäjän Paladin777 kuva
Paladin777
Lainaus Vaapukkamehuw

Ja maailma ei ollut mitenkään erityisen [i]synkkä[/i], vaan enemmänkin surullinen ja omituisella tavalla söpö, joka teki siitä synkän tuntuisen ja ainakin itsellä se meni jollain tapaa ihon alle. Lordran tuntuu sille kuin aika siellä olisi pysähtynyt, mutta samaan aikaan kaikki hiljalleen kuihtuu pois.

Suurin osa Souls-klooneista yrittää olla synkkiä väkisin, joka lähinnä johtaa jonkinlaiseen Doomin tapaiseen brutaaliin macho-meininkiin, joka itsessä herättää lähinnä myötähäpeää ja naurua.

Juuri näin, tämä pukee Souls maailmaa hyvin sanoiksi. Heti alussa tehdään selväksi, että maailma kuolee ja peli on sikäli melankolinen. Hirviöt ovat näyttäviä, mutta monen hirviön takana on myös surullinen tarina. Mikään pelissä ei ole musta-valkoista ja joidenkin pomojen taistelun jälkeen tuli vain pahamieli. Harvemmin tällaista saadaan aikaan peleissä. Varsinkaan Souls klooneissa.

Ihan samaan tunnelmaan ei päästy 2 ja 3, mutta osa tunnelmasta säilyi. Souls 3 oli myös surullinen jäähyväinen maailmalle. Harmi, että Souls muistetaan yleensä (haastavat) taistelut ja kuolema mekaniikka.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Hienolta näyttää ja vihollisissakin omaperäisyyttä, joka lienee jo saavutus kun miettii paljonko jo pelkästään Soulseja on tullut (olkoonkin, että niissäkin jo kierrätetään paljon hahmoja). En kuitenkaan tämän lyhyen videon perusteella pysty pelaamisesta vakuuttumaan, erityisesti kamera heiluu vähän oudosti tietyissä kohdin ja muutenkin pelaaminen on turhan raskaan oloista. Ehkä johtuu asevalinnoista mutta ei niillä isoimmillakaan lekoilla Soulseissa homma tuolta näyttänyt.

Katsellaanpas kuitenkin mitä tällä on tarjota vaikka omat Souls-himot on reilusti vähentyneet jo kolmos-Soulin aikoihin. Hyvään aikaan lopettivat ainakin omalla kohdallani. Sekiro taas teki jotain, jonka vuoksi nostaisin sen ehkäpä vähintään Soulsien rinnalle.

Lainaus Vaapukkamehuw

Ja maailma ei ollut mitenkään erityisen [i]synkkä[/i], vaan enemmänkin surullinen ja omituisella tavalla söpö, joka teki siitä synkän tuntuisen ja ainakin itsellä se meni jollain tapaa ihon alle. Lordran tuntuu sille kuin aika siellä olisi pysähtynyt, mutta samaan aikaan kaikki hiljalleen kuihtuu pois.

Suurin osa Souls-klooneista yrittää olla synkkiä väkisin, joka lähinnä johtaa jonkinlaiseen Doomin tapaiseen brutaaliin macho-meininkiin, joka itsessä herättää lähinnä myötähäpeää ja naurua.

Tämäpä oli hyvin kuvailtu!

Nostoja